• bohan85

Förlossningsskador!

Jag var 29 år när barnet föddes, han var normalstor. Jag har varit väldigt "liten" därnere innan, har tillochmed fått kommentarer av gynekolog (ja, väldigt konstig kommentar) vid ett vaginalt ultraljud att jag var väldigt trång. Enligt honom kunde det bero på att jag har ridit sedan jag var liten men vet inte om det stämmer.

Över 40 år så vill man iallafall inte att kvinnor ska gå över för mycket så kanske räknas din förlossning till iaf en lite större risk pga åldern  Jag har inte varit barnmorska så länge men har träffat några över 40 år. Är man över 40 så sätts man ofta igång i v 40-41 (kan dock skilja mellan olika kliniker) och är man då snittad sedan innan så är ju en igångsättning en risk beror  lite på hur den görs. Man sätts ofta igång för barnets skull då risken (men fortfarande liten) att barnet dör i magen ökar efter 40 år.
    Ett planerat snitt är i mina ögon inte en riskförlossning just där och då men kan ju ge andra bekymmer senare, ex att livmodern har ett är i sig och ger en liten högre (men fortfarande väldigt liten) risk för att livmodern kan spricka vid det tidigare ärret under en ny graviditet när förlossningen startar. MEN jag vill betona att det är en liten risk .Många föder barn efter att ha gjort ett kejsarsnitt.
    Jag tycker du ska be att få ett samtal med förlossningsläkare och gå igenom din historia.

Att du skulle ha ökad risk för bristningar vet jag inte men kanske att kroppen läker sämre när man blir äldre? Vilket den kanske även skulle göra vid kejsarsnitt.

Svar på tråden Förlossningsskador!