• Ramborg

Förlossningsskador!

Fött två barn, ett vaginalt och ett med kejsarsnitt. Kejsarsnitt pga förlossningen med första. Hade jag inte blivit lovad kejsarsnitt hade det inte blivit något syskon.

Blev igångsatt lördag morgon och födde måndag eftermiddag med sugklocka och sfinkterruptur grad 2. Syddes i ungefär en timme medan jag grät och maken satt bortglömd och höll dottern. Det tog 18 månader innan jag kunde ha sex utan smärta. Jag önskar någon sagt till mig som din läkare sa till dig, TS.

42.
  • Ramborg
    Ramborg skrev 2016-02-05 23:38:54 följande:

Fött två barn, ett vaginalt och ett med kejsarsnitt. Kejsarsnitt pga förlossningen med första. Hade jag inte blivit lovad kejsarsnitt hade det inte blivit något syskon.

Blev igångsatt lördag morgon och födde måndag eftermiddag med sugklocka och sfinkterruptur grad 2. Syddes i ungefär en timme medan jag grät och maken satt bortglömd och höll dottern. Det tog 18 månader innan jag kunde ha sex utan smärta. Jag önskar någon sagt till mig som din läkare sa till dig, TS.

Just det - kejsarsnittet var en fantastisk upplevelse, och jag hade inte särskilt ont efteråt. Fick verkligen koncentrera mig för att komma ihåg att jag inte skulle lyfta tungt de där veckorna.
    42.
  • Ramborg
    babyok skrev 2016-02-13 01:50:05 följande:

Berördes av ditt inlägg och som du skrev i ditt andra inlägg att du tyckte kejsarsnittet var fantastiskt i jämförelse med talar sitt egna språk! Ja man vet inte utgången i förväg och det var väl lite det min läkare menade på, att i min ålder kan det bli mer komplikationer och att han då ansåg att ks var en säkrare väg att gå. Är glad att du orkade och var såpass stark att besluta dig för att skaffa ett syskon trots det du gått igenom. Har du fått några känningar efter ditt ks och får man fråga hur gammal du var när du födde ditt första barn? För övrigt så är det nog ingen läkare i Sverige som rekommenderar ks om det inte är av rent medicinska skäl, men det skall mycket till och verkar sitta långt inne. Får man en bra och lättsam vf så tror jag att det absolut är det bästa både psykiskt,fysiskt och för barnet. 

Jag var 36 vid första barnet.

Känningar efter KS? Jag tycker ärret är lite snett, löjligt att bry sig om det estetiska men jag hade velat ha det symmetriskt om jag fått önska. Ena sidan/kanten sitter en cm högre än den andra. Stör mitt ordningssinne haha!

Annars inget besvär efter KS, jag kände av första förlossningen mycket längre som jag nämnde, 18 månader.
    42.
Svar på tråden Förlossningsskador!