Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

Bedrägeri/fusk

Är i samma sits som dig ts. Jag har tagit ut ca 20 vab dagar utan att barnet varit sjukt. Och nu gör dom en kontroll på mig. Dock enbart den senaste gången (gäller tre dagar) kommer dom även att gå tillbaka och titta på andra gånger jag vabat? Hur gick det för dig??

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (medveten) skrev 2017-10-21 17:26:14 följande:

Ja dom gick tillbaks 1,5 år har jag för mig. Har inte hört något om vart processen är nu så jag väntar bara på att det ska dimpa ner ett brev med kallelse till förhör snart. Fick veta att det kunde ta upp till 2år innan ärendet kommit upp hos polisen,och det blir i mars ungefär.

Erkände du felet själv direkt? Jag tänker säga som det är direkt på måndag när jag ringer upp dom. Vill verkligen inte att dom ska behöva fråga chefen om vad som stämmer eller ej
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (medveten) skrev 2017-10-21 17:26:14 följande:

Ja dom gick tillbaks 1,5 år har jag för mig. Har inte hört något om vart processen är nu så jag väntar bara på att det ska dimpa ner ett brev med kallelse till förhör snart. Fick veta att det kunde ta upp till 2år innan ärendet kommit upp hos polisen,och det blir i mars ungefär.

Det var min chef som skickade ett mejl. Dom hade frågat om det stämmer att jag varit hemma och vabbat 8-10/10 och nej det stämmer ju inte. Om jag kommer på en bea ursäkt tror du dom enda går tillbaka så lång tid? Eller bara rättar till felet och väljer att inte betala ut några pengar? Det här är iallafall sista gången jag gjort såhär!!
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (medveten) skrev 2017-10-22 11:33:27 följande:

Jag erkände. Har dom redan kommit på det så är det bara dumt att neka. Däremot sa handläggaren att det är få som erkänner och försöker oftast komma med ursäkter,så det blev hon paff över men sa att det var bra. Har dom redan startat en utredning så kommer dom nog gå tillbaks en bit tyvärr.

Försäkringskassan vet ju inte om att jag vet om att dom utreder mig. Jag har inte heller hunnit få några pengar utbetalda ännu. Så om jag ringer in och vill ta bort dom senaste tre dagarna gör att det blivit fel, det kan inte hjälpa eller? Förlåt för allt tjat. Är livrädd. (Ja jag får skylla mig själv)
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (medveten) skrev 2017-10-22 14:47:33 följande:

Har det varit fusk mer än dessa 3 dagar då?

Ja tyvärr. Visst borde jag straffas, men ser ju helst att det inte går vidare med det här. Jag hoppas ju innerligt att det räcker att jag ringer och säger att det blivit fel med dessa dagar och vill ta bort dom eftersom jag inte fått det utbetalt ännu. Dessutom är det just dessa dagar FK frågade chefen om. Men ja, jag är medveten om att det ser rätt mörkt ut. Jag har absolut lärt mig en läxa och kommer ALDRIG göra om detta.
  • Anonym (Hjälp)

Jag ringde FK nu och testade att säga att jag vill ta bort några dagar som blivit fel anmälda. Tanten frågade om det gällde 8,9,10/10, ja svarade jag. Okej då tar jag bort dom åt dig svarade hon. Nu känner jag mig lite lugnare, även om jag inte kommer kunna slappna av helt än ifall att dom hör av sig igen.

Jag vet att jag kom jävligt lindrigt undan och att många av er anser att jag skulle blivit mer straffad. Dock kan jag säga att det här va ett straff för mig. Att gå runt hela helgen med en stor klump i magen, fyfan! Det här har fått mig att tänka om och jag kommer då aldrig våga fuska igen!

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Molly50) skrev 2017-10-23 08:23:47 följande:

Jag hopppas du  åker dit så det sjunger om det!

Sjukt lågt att göra som du gjort!

Du vet att det är mina pengar du sitter och vabbar för va? VI SOM GÖR RÄTT FÖR OSS!

Jag vet att det är extremt lågt och att det var fruktansvärt dåligt av mig. Finner inga ord själv. Även om inte du tror det så var det iallafall sista gången. Sån här ångest och oro vill jag inte känna igen. Jag valde att skriva här, dels för att kanske få folk att tänka en extra gång om det verkligen är värt att fuska. Sen tycker jag att det är bra att dom har kontroller. Nu vet jag att det kan hända mig och därför kommer jag aldrig göra om det. Hade jag inte hamnat i någon kontroll hade det säkert fortsatt tyvärr. Låter hemskt men nu är jag ärlig.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-23 12:38:34 följande:

Men snälla du, du har inte kommit undan. Men det är inte tanten du pratade med i telefon som håller i kontrollutredningen.

Ne så kanske inte är fallet, men jag väljer att bra lugn för stunden så får jag ta allt när det blossar upp. Hur kommer det sig att du har sån koll på det här och hur FK jobbar?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Been there) skrev 2017-10-23 23:23:34 följande:

Jag blev åtalad för bedrägeri av samma slag. De rörde sig om ca 53.000 ganska mycket alltså. Jag kämpade in i de sista och blev friad från rätten. Så skönt! De jobbigt att motbevisa dom men ja e glad att ja lyckades. Man kännee sig så dum utpekad och kriminell men alla kan göra fel även dom!

Mig rör det sig om ca 10.000kr (medvetet fusk) hur började allt när dom kom på dig och hur hört såg polisen på den summan?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Been there) skrev 2017-10-24 12:13:49 följande:

Försäkringskassan började göra en koll på mig, de pågick under en tid (2015) dom begärde ut närvaro rapporter osv. Fråga på ja svarar!

Tack! FK frågade min chef om det stämde att jag vabbat 8-10/10. Chefen sa till mig att FK hört av sig och han sa att om det bara blivit ett misstag så kunde jag höra av mig själv till försäkringskassan. Jag hörde av mig igår till dom och sa att det råkat blivit ett fel och tanten skulle ta bort dom dagarna direkt eftersom jag inte fått några pengar utbetalt. Är det endå så att fk kommer gå tillbaka en tid och titta?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Molly50) skrev 2017-10-24 12:44:24 följande:

Dom kommer kolla allt som finns på dig och kontrollera så det stämmer, med all rätt också!

Och hur vet du det?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Been there) skrev 2017-10-24 22:58:27 följande:

Du kommer inte få fängelse, speciellt inte om de första gången du begår brott. Så lugna dig o ignorera kommentarerna!! Jag förskringra från jobbet aamtidigt (400.000kr) blev dömd till skyddstillsyn. Bidragsfusket frikändes jag från vilket var rätt. Men fängelse blir svårt om de inte rör sig om summor 800.000- uppåt av alla fall jag läst kram

Tack för svaret :)
Svar på tråden Bedrägeri/fusk