• FrökenAugusta

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej! Min remiss kom in 28:e juni. Har aldrig skrivit på familjeliv innan men intressant att få kontakt med andra som står i samma kö tycker jag.

• FrökenAugusta
    monstera skrev 2016-11-25 20:04:33 följande:
    Hej! Då har vi exakt samma datum. Har precis som du aldrig skrivit här förut men intressant att följa andra i samma situation.
    Ja verkligen! Bristen på information om kötid osv gör ju att detta är väldigt intressant att följa. Min sambo är inte lika besatt av den här väntan och att älta olika eventuella scenarion som jag är, så det är himla bra om jag kan få utlopp för det här istället haha De 2 vänner jag berättat för om vår situation är båda helt nyblivna mammor nu så det blir liksom lite ensamt med alla tankar och funderingar...
  • FrökenAugusta
    monstera skrev 2016-11-26 21:31:11 följande:

Lyckades inte citera ditt inlägg FrökenAugusta. Jag har inte berättat för någon än om vår situation. De har inte hittat något "fel" på någon av oss så jag har levt på nåt slags hopp om att vi kanske skulle lyckas på naturlig väg i väntan på kallelse, men börjar inse att det förmodligen inte kommer hända. Har de hittat någon orsak hos er? Bor ni i Göteborg? Håller med om att man känner sig rätt ensam i situationen, särskilt när i princip alla ens vänner har barn eller är gravida.

Såklart man hoppas när man inte hittar nån anledning, det förstår jag. Jag gissar att jag inte riktigt är i samma sits som de flesta andra här. Jag fick remiss till ivf ganska direkt eftersom jag har endometrios. Läkaren sa att vi skulle prova 6 månader på egen hand, mer än så bör jag inte gå obehandlad (d.vs. att ha mens). Nu gör ju dock kötiden att det blir mer än 6 månader ändå... Jag vet inte heller hur de prioriterar ordningen i kön, ska bli intressant att följa här. Vi fokuserar på att få till en "spontan" graviditet såklart men känner att jag mentalt måste ställa in mig på ivf. Hur lång tid tog er utredning? Även vi ska ju göra någon form av utredning, men det blir inte förän vi är framme i kön har de sagt.

Ja vi bor i Göteborg. Gör ni också det? Att inte berätta för nån låter tufft. Har redan börjat fundera på om jag skulle kunna klara att dölja en pågående behandling på jobbet, det är tveksamt med tanke på frånvaro, och där hade jag gärna sluppit berätta.
  • FrökenAugusta

Igår ringde Sahlgrenska och erbjöd en tid kommande dag, de hade fått ett återbud. Så idag var vi där och lämnade prover och fick genomgång. Vi påbörjar behandlingen med det långa protokollet under januari. Alla var väldigt trevliga!

• FrökenAugusta
    ammela skrev 2016-12-07 18:56:02 följande:
    Spännande! Vad gjordes det för prover?
    Vi har inte gjort någon utredning tidigare, eftersom jag fått remissen pga av endometrios samt att vi hoppades slippa ivf, så idag var det stanardprover för att bekräfta att vi inte har hiv t.ex. De ska kolla mina värden för sköldkörteln osv. Min sambo lämnade spermieprov. De undersökte även mig med vaginalt ultraljud.
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2016-12-14 13:09:31 följande:

Hur går det för alla? Är så tyst här...

Har haft första mötet på sahlgrenska nu. Blir långa protokollet med start i mitten av januari och äggplock v 8 (men hoppas på v 7). Bra bemötande så det kommer nog gå bra detta!

Skönt att du är "på g" och fick en positiv känsla Jag försöker landa lite i vad som ska komma skall, och sysselsätter mig med att lyssna på IVF-podden (kan rekommendera den).
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2016-12-14 22:35:41 följande:
    Ja ivf-podden är riktigt bra, har lyssnar igenom hela mer eller mindre! Vilket datum startar du nässprayen?
    Som det ser ut nu blir det första veckan i februari. Ska göra en spolning innan dess också. Hur det än går så kommer 2017 bli ett spännande år
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2016-12-30 15:01:28 följande:

Hej alla och god fortsättning!

Sitter och har kollat igenom mina recept på apoteket.se och läst lite om användande och biverkningar, kan bli kul detta haha.

Är det någon som har gjort sina beställningar på apoteket.se? Inget apotek i närheten har det jag behöver i lager, vet att dr kan beställa hem men är lite sugen på att prova nätet och få hem istället men är lite osäker, känns lite läskigt att fixa läkemedel så.

Var också inne och kollade lite på mina recept häromdagen, och tackade Sverige för högkostnadsskyddet

Det låter som ett bra alternativ att beställa därifrån. Jag antar att man får leveransen till det apotek man själv önskar eftersom vissa är kylvaror. När var det du skulle påbörja medicineringen nu igen?
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2017-01-02 19:36:28 följande:
    Jag börjar den 17 jan. Ska bara dubbelkolla med sahlgrenska då jag fick en blödning 4 dagar innan mensen började. Vet dock att det inte va mens då den avtog efter ca 30 min men lägger det ansvaret på sahlgrenska att bedömma :) när börjar du?
    Ooh, inte långt kvar för dig nu! Spännande! Min startdag är beräknad till 9/2, men det kan ju komma att förändras någon dag hit eller dit eftersom jag har en menscykel kvar. Helt rätt, man får lita på proffsen
  • FrökenAugusta
    rebeqqa skrev 2017-01-04 21:28:59 följande:

Hej igen tjejer! Varit lite tyst från mig här ett tag. Senast jag skrev hade vi fått den efterlängtade kallelsen. Men när vi väl fick kallelsen beskrev jag för er hur jobbigt det kändes. Oron jag fick och hur jag trots den långa väntan helt plättsligt inte var redo.

Well den 29 /12 var vi ändå där och det känns lite bättre även om det känns förjävligt att behöva göra IVF.

Jag ska gå korta protokollet med provera start 9/2. Känns ändå helt ok - men jag är orolig för medicinerna, biverkningar och resultatet. Skönt att vi är några som startar ungefär samtidigt <3

Jag känner igen mig, oroar mig också för biverkningar och såklart för resultatet. Vad gör vi om det inte funkar, och tänk om det faktiskt funkar för oss... Skräckblandad förtjusning! Nu har jag valt att berätta för de viktigaste i min närhet att vi ska få prova ivf och det kändes superskönt att lätta på trycket lite. Vi kan även prata bättre om det hemma nu när det närmar sig och blir mer konkret

Hade du ätit provera tidigare...? Jag har ätit dom konstant utan avbrott i två år för att hålla mina blödningar borta.
  • FrökenAugusta
    rebeqqa skrev 2017-01-16 21:59:11 följande:
    Ja, visst har jag gjort det. Ätit provera 5 gånger ungefär - det har fungerat olika varje gång typ. Ibland kom blödningen 2 dagar efter sista tabletten, någon månad tog det lite över en vecka och vid något tillfälle fick jag ingen blödning alls. Så det är svårt för mig att veta när jag ska börja med sprutorna. Det hänger på när jag får blödningen. Jag har korta programmet - har du också det? Jag fick gonal f, olgalutran, ovitrelle och lutinus utskrivet. Vad har ni för mediciner?
    Ja men då är du bekant med provera sen gammalt. Håller tummarna att Proveran funkar bra för dig denna gång.
    Jag fick långa protokollet, så först blir det nässpray Suprecur för min del.
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2017-01-17 22:07:49 följande:

Första dagen med suprecur! Nu äntligen är vi igång!

Håller alla tummar för att det ska gå som en dans för dig!

Det finns en app som heter Behandlingsdagbok som jag tänkte använda sen när jag är igång (minns inte om det var här jag läste om den), den är nerladdad och klar Verkar som att den hjälper till att hålla koll på mediciner osv.
  • FrökenAugusta
    Eribe skrev 2017-01-18 14:24:48 följande:

Tänkte höra med er ungefär hur länge det tog från första mötet tills det att ni var igång med behandling?

Min gyn pratade om att vi inte skulle förvänta oss att komma igång förrän om 1-2 månader?

Jag är bara glad att ha en annan plan och något annat på gång, men självklart vill man bara igång med sin behandling så fort som möjligt. ;)

Vi fick vänta 2 månader dels pga av deras beläggning samt att jag behövde göra en kompletterande undersökning, så det låter rimligt.
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2017-01-17 22:07:49 följande:

Första dagen med suprecur! Nu äntligen är vi igång!

Är så nyfiken hur går det för dig med sprayen. Hur mår du...?
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2017-01-27 22:56:23 följande:
    Hej du :) tack, det går riktigt bra! Lite tröttare än vanligt och tappar lite fokus ibland. Magen mådde inte helt bra i veckan men är okej nu annars är allt annat bra. Mår faktiskt riktigt bra men det kan ju vara för att vi äntligen är igång nu också :)
    Trodde inte det skulle gå såhär lätt! Känns skönt! Inte långt kvar för sig nu heller. Har du hämtar ut medicinerna?
    Så skönt att höra! Låter ju ändå hanterbart. Har bara hämtat ut nässprayen än så länge, för den hade de hemma på lager.
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2017-02-01 15:54:03 följande:

Pratade med Sahlgrenska idag, tyvärr blir det v 8 (ska höras på fredag igen för en sista eventuell chans på v 7 men det såg inte så bra ut för det)

Är lite osäker på om jag ska ringa eller om dom ringer?!? Hon sa bara att vi hörs på fredag!

Så en vecka till med sprayen.
    Ställer till det med jobb också så lite besviken men så är det...

Låter ju lite som att dom ska ringa upp faktiskt när de uttrycker sig så, men kanske är bäst att slå en signal på fredag ändå för annars ångrar man sig säkert under helgen...?

Men vad berodde det på att det blev senare?

Jag ska hämta ut alla mediciner på Apoteket idag!
  • FrökenAugusta
    ammela skrev 2017-02-03 14:13:59 följande:

Jävla posten.... förlåt mig nu men är lite irriterad.

Hade släppt tanken av att det blir v 7. De ringer och säger vi kör v 7 börja med sprutor idag! Yes tänkte jag. MEN de har inte fått blodprovet jag tog igår och vågar inte chansa då det finns indikationer på att jag inte är helt nedreglerad... förstår att de gör så. Beslutet är helt rätt men jag HATAR studdsbollskänslan i att ena stunden ha hopp och andra helt i botten. Är väl såhär en IVF- resa ser ut men ändå...
    kan vara värre, absolut men just nu känns det inte så bra :/

Men oj! Shit vad olyckligt!

Posten alltså... Jag skulle ju hämta ut medicinerna igår, men Postnord hade inte lyckats hålla kylkedjan i transporten så jag fick inte hämta ut dom. Tur jag beställde i god tid.
Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016