• Livian38

    Vab när bonusmamman är föräldraledig

    Jag är hemma och föräldraledig med vårt gemensamma barn på 2 månader. Varannan vecka bor min sambos son sen tidigare hemma hos oss. Är det någon som vet ifall min sambo får va hemma och vabba för sonen dom veckor han är hos oss och är sjuk även fast jag är hemma och föräldraledig med sonens halvsyskon? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Vab när bonusmamman är föräldraledig
  • Lambda

    Klart han har det, han är föräldern och styvförälder har inte det ansvaret. Dock tycker då jag att en styvförälder borde ha taktkänsla nog att ta det ansvaret om det är OK med barnet.

  • Anonym (Loppan)

    Yep, det har han rätt att göra.

    Men om det bara handlar om en enklare förkylning hos ett mindre barn (som inte kräver så mycket passopp), alt. tyngre åkomma hos ett äldre barn (som klarar det mesta själv ändå), så anser jag att styvföräldern kan ta hand om båda barnen. Känns onödigt att förlora så mycket pengar som VAB innebär, om det ändå är en vuxen hemma om dagarna.

    Förutsatt att barnet är trygg med den vuxne då. Men det antar jag när ni bott tillsammans så pass länge, varannan vecka.

  • sextiotalist
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-08 09:07:10 följande:

    Yep, det har han rätt att göra.

    Men om det bara handlar om en enklare förkylning hos ett mindre barn (som inte kräver så mycket passopp), alt. tyngre åkomma hos ett äldre barn (som klarar det mesta själv ändå), så anser jag att styvföräldern kan ta hand om båda barnen. Känns onödigt att förlora så mycket pengar som VAB innebär, om det ändå är en vuxen hemma om dagarna.

    Förutsatt att barnet är trygg med den vuxne då. Men det antar jag när ni bott tillsammans så pass länge, varannan vecka.


    Eller se det som en lyx att båda kan vara hemma.

    Nu är det ju bara 20% av sin lön man förlorar, är man inte högavlönad eller udda arbetstider så är det inte så stora pengar
  • Holma
    sextiotalist skrev 2016-02-11 10:38:35 följande:
    Eller se det som en lyx att båda kan vara hemma.

    Nu är det ju bara 20% av sin lön man förlorar, är man inte högavlönad eller udda arbetstider så är det inte så stora pengar
    Man får inte 80% vid vab om man inte vabbar hel vecka
  • sextiotalist
    Holma skrev 2016-02-11 10:55:39 följande:
    Man får inte 80% vid vab om man inte vabbar hel vecka
    Är det något nytt, det fick jag på min tid i varje fall. Man anger dagsersättning på fk och inget annat som visar att det kan skifta om det är en dag eller fem dagar.

  • sextiotalist
    Holma skrev 2016-02-11 10:55:39 följande:
    Man får inte 80% vid vab om man inte vabbar hel vecka
    Och en till koll, man får exakt samma summa från fk (kolla själv) oavsett om det är en dag, två dagar eller två veckor
  • BioBonus

    Du får vabba, men behöver inte då du inte är vårdnadshavare. Så pappan kan vara hemma med det andra barnet.
    Om du jobbar så kan däremot en arbetsgivare neka dig att vabba för barn som inte är dina egna. Kan vara bra att veta.
    Ersättningen är densamma oavsett om du är hemma en dag eller en vecka.

  • Brumma
    Holma skrev 2016-02-11 10:55:39 följande:

    Man får inte 80% vid vab om man inte vabbar hel vecka


    Hur länge man vabbar har inte med saken att göra.
  • Holma
    Brumma skrev 2016-02-13 10:16:43 följande:
    Hur länge man vabbar har inte med saken att göra.
    Jo räkna på hur mycket du förlorar på 1 dags vab o så räknar du ut hur mycket du förlorar på 5 dagar vad så ser du skillnaden
  • Brumma
    Holma skrev 2016-02-13 10:17:46 följande:

    Jo räkna på hur mycket du förlorar på 1 dags vab o så räknar du ut hur mycket du förlorar på 5 dagar vad så ser du skillnaden


    Man får fortfarande 80% ....
  • Holma
    Brumma skrev 2016-02-13 10:27:27 följande:
    Man får fortfarande 80% ....
    Räkna så förstår du . Det är inte 80% heller , står t.o.m på fl sida att det är mindre än 80% .
    Har jag vab 5 dagar så forlorare jag mindre än om jag har 1 dag . Har räknat på detta .
  • Brumma
    Holma skrev 2016-02-13 10:34:55 följande:

    Räkna så förstår du . Det är inte 80% heller , står t.o.m på fl sida att det är mindre än 80% .

    Har jag vab 5 dagar så forlorare jag mindre än om jag har 1 dag . Har räknat på detta .


    Ja, det är strax under 80% men man brukar använda den siffran för enkelhetens skull.

    Och ja. Du förlorar mer pengar om du är hemma flera dagar, men det är för att du varje dag får (lite mer än) 20% mindre än din vanliga lön.

    För en dag får du alltså (lite mindre än) 80% av vad du skulle fått för att arbeta en hel dag.

    För två dagar får du (lite mindre än) 80% av vad du skulle fått för att arbeta två hela dagar.

    Vabbar du en vecka - eller en månad om det krävs - får du (lite mindre än) 80% än vad du skulle fått för arbete under samma period.

    Så ja, du får självklart mindre ju fler dagar du vabbar. Men det är fortfarande (lite mindre än) 80% av din lön.
  • Holma
    Brumma skrev 2016-02-13 10:59:08 följande:
    Ja, det är strax under 80% men man brukar använda den siffran för enkelhetens skull.

    Och ja. Du förlorar mer pengar om du är hemma flera dagar, men det är för att du varje dag får (lite mer än) 20% mindre än din vanliga lön.

    För en dag får du alltså (lite mindre än) 80% av vad du skulle fått för att arbeta en hel dag.

    För två dagar får du (lite mindre än) 80% av vad du skulle fått för att arbeta två hela dagar.

    Vabbar du en vecka - eller en månad om det krävs - får du (lite mindre än) 80% än vad du skulle fått för arbete under samma period.

    Så ja, du får självklart mindre ju fler dagar du vabbar. Men det är fortfarande (lite mindre än) 80% av din lön.
    Jag fick ut mera än 80% , strax över när jag var hemma tre mån för vab . Däremot får jag ut lite mindre när det är en dag .
    Sen om det beror på hur jobbet gör avdrag eller om det är FK vet jag dock inte .
Svar på tråden Vab när bonusmamman är föräldraledig