• mydarkside95

Identitetskris och studieuppehåll

Hej :)
    Jag går för tillfället på högskolan och studerar till sjuksköterska, jag går nu fjärde terminen av sex terminer. Jag vet om att jag i framtiden vill arbeta med barn/ungdomar med problem, inom plastikkirurgi eller som barnmorska. Men jag valde att plugga direkt efter studenten, vilket gör att jag nyss fyllt 21. Jag hade extrem åldersnoja och hade panik inför framtiden och var rädd för att va utan jobb, behöva ta studielån om jag valde att plugga senare. Detta slapp jag nu eftersom jag fortfarande bor hemma och arbetar extra inom vården. Jag har sedan starten mått rätt dåligt och tvekat på mitt val av studier till och från men tröstat mig med att jag bara är orolig och rädd för att inte klara av arbetet och för att jag inte vill arbeta som "vanlig" syrra utan endast inom de områdena jag skrev innan. Tillråga på allt valde jag att plugga med min bästa kompis och vi är numera inte längre vänner, tycker det är extremt jobbigt att se henne varje dag i skolan och vill helst slippa det. Har nu börjat få funderingar på att ta studieuppehåll, resa, ha skitjobb och allt det där alla andra gör då min åldernoja nu vänt och jag är livrädd för att missa ungdomen p.g.a. studierna.

Som sagt jag vet inte riktigt vad jag vill, vet inte om jag är tveksam för jag inte tror jag kommer bli någon bra sjuksköterska, eller för att min fd bästa vän går där, eller för att jag nu inte har någon att skriva c-uppsatsen med (skulle ha skrivit med henne ju), eller om det är för att jag känner att jag missat att leva ut min ungdom, backpacka och sånt.

Behöver verkligen råd om vad jag ska göra, för just nu går allting läraren säger in genom ena örat och ut genom andra, jag gör typ inga självstudier och är inte ett dugg intresserad av skolan. Detta har fått mig att må väldigt dåligt och vissa dagar går de så långt att det är allting jag tänker på och jag gråter vare sig jag är hemma eller någon annanstans. Snälla ge mig tips och råd ?

• Svar på tråden Identitetskris och studieuppehåll
  • Mightmare

Du har ett år kvar, det är ingenting. Gå klart utbildningen och skriv exjobbet själv. Det är ändå lättare att göra det. Jag ångrar att jag inte gjorde det. Sedan när du har examen så res och ha (bättre) skitjobb och gör allt som hör ungdomen till och flumma runt i några år. Sedan kan du plugga något annat om du inte är sugen på att jobba inom det området längre, men ett år är bra att stå ut för att ha en extra examen att falla tillbaka på. Och du har lättare att få jobb för att försörja resorna ;)

• Anna74a

Gör klart när du kommit så pass långt!
    Du kommer att ha stor nytta av din yrkestitel sedan, den väger tungt.
    Du är snart klar och är fortfarande ung då så att du kan resa och göra vad du vill.
    Min sambo är röntgensyrra och har pga den titeln fått jobba med ungdomar och på Lvm hem pga den utbildningen medan han studerade till annat.
    Hang in there! :)

• mydarkside95

Ja ni kanske har rätt men jag är inte redo att studera vidare som det känns nu, sitter mest av tiden i skolan och lär mig inget. Jag mår väldigt dåligt psykiskt också för tillfället, p.g.a. att jag inte vet vad jag vill göra med mitt liv och min framtid. Känns lite som att jag måste ta tag i det först och se till att må bra innan jag kan fortsätta studera

• BuoBä

Klart du ska ta ett uppehåll om du känner att du behöver det! Det är mycket lättare medan man pluggar skulle jag säga, för sen får man ett jobb som man inte kan ta ledigt från hur som helst, alternativt så hankar man sig fram på springvik eller andra kortare anställningar som man inte vill tacka nej till och unnar sig därför inte att ta ledigt.

Jag läste iofs till civ.ing och det är snart 1000 år sen, men säkert halva min klass gjorde någon form av uppehåll. Vissa pluggade något annat i samma stad i en termin, vissa pluggade språk utomlands, vissa backpackade i Thailand osv.

• mydarkside95

är bara lite rädd för att inse att det är detta jag vill jobba med och komma tillbaka ett halvår, år senare och samtidigt rädd för att inte komma tillbaka alls och inte vilja jobba inom vården överhuvudtaget, då är 2 år bortkastade för ingen nytta, inte ens en examen liksom. men samtidigt känns det som om om jag pluggar 1 år till så har jag slösat bort det året också om jag väljer att gå en helt annan väg:/

hur kommer det sig att 3 års utbildning till ingen nytta känns som att kasta bort sin tid men att ha ströjobb, festa en massa och backpacka i 3 år är att leva livet?

• BuoBä
    mydarkside95 skrev 2016-02-09 12:10:23 följande:

är bara lite rädd för att inse att det är detta jag vill jobba med och komma tillbaka ett halvår, år senare och samtidigt rädd för att inte komma tillbaka alls och inte vilja jobba inom vården överhuvudtaget, då är 2 år bortkastade för ingen nytta, inte ens en examen liksom. men samtidigt känns det som om om jag pluggar 1 år till så har jag slösat bort det året också om jag väljer att gå en helt annan väg:/

hur kommer det sig att 3 års utbildning till ingen nytta känns som att kasta bort sin tid men att ha ströjobb, festa en massa och backpacka i 3 år är att leva livet?

Det är inte hela världen att ångra sig. Faktiskt!
Svar på tråden Identitetskris och studieuppehåll