Ok eller inte att låta ett barn gå och lägga sig och somna titta des på surfplattan varje kväll.
Ja, som frågan lyder, är det ok att natta barn med hjälp av surfplattan? Motivera gärna varför ni röstar som ni gör.
Ja, som frågan lyder, är det ok att natta barn med hjälp av surfplattan? Motivera gärna varför ni röstar som ni gör.
Jag röstar "ja" eftersom jag anser att det är upp till föräldrarna att ta beslut kring vad som är bäst för just deras barn. Vem är jag att komma och säga att det inte är ok?
Däremot skulle JAG inte låta min son somna med en surfplatta varje kväll. Min son (2,5 år) får inte titta på tv, ipad, mobiler sista timmen innan läggdags. Däremot brukar jag låta honom titta på tv ca 1h/dag under tiden som jag lagar middag. Är det en städdag eller liknande så får han titta mer.
Inför läggdags får han välling, därefter läser jag (eller min man) 3-4 böcker när han ligger i sin säng. Sedan tar det allt mellan 15-30 min innan han somnar. Det är rätt jobbigt ibland, och visst kan det kännas frestande att låta honom somna framför någon film, men i min sons fall så tror jag inte att det är en bra metod eftersom jag inbillar mig att det får honom att sova oroligt och inte vakna utvilad. + att det blir en trygghet för honom att vi kör samma rutin varje kväll.
Verkar barnet må bra av det, får sitt sömnbehov tillgodosett och får tillräckligt med annan stimulans under dygnet i övrigt så ser jag inga problem med det.
Jag tycker inte det är ok att natta med surfplatta. Inte med film på tv heller.
Jag ligger alltid hos mina barn och nattar dom, har alltid gjort. Äldsta 13 år.
Men alla gör på sitt sätt.
Jag tycker inte det är ok att natta med surfplatta. Inte med film på tv heller.
Jag ligger alltid hos mina barn och nattar dom, har alltid gjort. Äldsta 13 år.
Men alla gör på sitt sätt.
Nej, ljuset i plattorna gör att ögonen inte blir trötta eller nåt läste jag :P men nej för oss är väl största anledningen att barnen skulle ligga med dem alldeles för länge. Och att båda har loftsäng, vill inte att de råkar tappa ner paddorna
Om det är enda sättet att få barnet att varva ner och somna i rimlig tid så visst. Annars föredrar jag att läsa en bok. Ser inget ont i surfplattan i sig. Men man behöver begränsa användningen.
Ni som låter era barn nattas med ipad.... har ni läst detta/är ni medvetna om riskerna?
www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barn-ar-sarskilt-kansliga/
Barn är särskilt känsliga för olika miljöfaktorer, även strålning, eftersom nervsystemet och hormonsystemet är under ständig utveckling. Ett barn som använder en mobiltelefon absorberar mer strålning och löper högre risk för hjärntumör än en vuxen. Gravida, barn och ungdomar bör vara särskilt försiktiga. Mobiltelefon och trådlös telefon bör endast användas för brådskande och mycket korta samtal då fast telefon inte finns som alternativ. Internetuppkoppling bör ske med fast uppkoppling.
Det finns ?kritiska perioder? under barns utveckling då de är mer känsliga för miljöskadliga faktorer och då elektromagnetiska fält och mikrovågor permanent kan skada barnens biologiska system. Fosterstadiet är särskilt känsligt då mikrovågor kan hämma en normal utveckling av hjärnan. Nervsystemet fortsätter att utvecklas genom hela tonåren.
Barn har också mindre huvuden och tunnare skallben än vuxna. Därför absorberar de mer strålning. Ett barns huvud kan absorbera dubbelt så mycket strålning och huvudets benmärg tio gånger så mycket strålning som en vuxen. Läs mer här om varför barn absorberar mer strålning.
Barns celler förnyas snabbare varför degenerellt sett är känsligare för alla faktorer som skadar cellers DNA. Både mikrovågsstrålning från trådlös teknik och lågfrekventa elektromagnetiska fält kan skada cellers DNA och därmed ge upphov till många olika sjukdomar, inklusive cancer. Undersökningar har också visat att mobilanvändande barn och ungdomar löper högre risk än vuxna att få hjärntumör av mobilanvändning och de löper också högre cancerrisk om de långvarigt vistas vid kraftledningar.
Läs mer om varför barn och ungdomar bör vara särskilt försiktiga vår broschyr Uppkopplade barn. Fördjupad läsning finns här (på engelska).
Mobilanvändning
Om mobiltelefon måste användas
Trådlös telefon (DECT)
Internetuppkoppling
Datoranvändning
Jag säger ja eftersom alla barn är olika. För en del kan det fungera bra och barnet somnar lugnt. Jag kan inte se problemet då. Jag låter själv min 4-åring titta på film varje kväll tills han somnar. Han har fått göra så de senaste två åren och det fungerar utmärkt. Han somnar snabbt och utan konflikter. Min äldsta son däremot, som är 8 år, han kan inte titta på film innan han ska sova eftersom han då aldrig somnar. Han får istället läsa eller lyssna på CD eftersom det fungerar bättre för honom. Gällande sömn för barn så tycker jag man ska krångla till det så lite som möjligt. Fungerar ett sätt och barnet kan sova så bör man göra så om det inte är direkt skadligt.
Ni som låter era barn nattas med ipad.... har ni läst detta/är ni medvetna om riskerna?
www.stralskyddsstiftelsen.se/rad/barn-ar-sarskilt-kansliga/
Barn är särskilt känsliga för olika miljöfaktorer, även strålning, eftersom nervsystemet och hormonsystemet är under ständig utveckling. Ett barn som använder en mobiltelefon absorberar mer strålning och löper högre risk för hjärntumör än en vuxen. Gravida, barn och ungdomar bör vara särskilt försiktiga. Mobiltelefon och trådlös telefon bör endast användas för brådskande och mycket korta samtal då fast telefon inte finns som alternativ. Internetuppkoppling bör ske med fast uppkoppling.
Det finns ?kritiska perioder? under barns utveckling då de är mer känsliga för miljöskadliga faktorer och då elektromagnetiska fält och mikrovågor permanent kan skada barnens biologiska system. Fosterstadiet är särskilt känsligt då mikrovågor kan hämma en normal utveckling av hjärnan. Nervsystemet fortsätter att utvecklas genom hela tonåren.
Barn har också mindre huvuden och tunnare skallben än vuxna. Därför absorberar de mer strålning. Ett barns huvud kan absorbera dubbelt så mycket strålning och huvudets benmärg tio gånger så mycket strålning som en vuxen. Läs mer här om varför barn absorberar mer strålning.
Barns celler förnyas snabbare varför degenerellt sett är känsligare för alla faktorer som skadar cellers DNA. Både mikrovågsstrålning från trådlös teknik och lågfrekventa elektromagnetiska fält kan skada cellers DNA och därmed ge upphov till många olika sjukdomar, inklusive cancer. Undersökningar har också visat att mobilanvändande barn och ungdomar löper högre risk än vuxna att få hjärntumör av mobilanvändning och de löper också högre cancerrisk om de långvarigt vistas vid kraftledningar.
Läs mer om varför barn och ungdomar bör vara särskilt försiktiga vår broschyr Uppkopplade barn. Fördjupad läsning finns här (på engelska).
Mobilanvändning
Om mobiltelefon måste användas
Trådlös telefon (DECT)
Internetuppkoppling
Datoranvändning