Dotter snart 9 månader ammar HELA natten, jag klarar inte mer!!
Hej!
Min dotter är snart 9 månader. Fram tills hon var ca 6 månader sov hon jättebra på nätterna. Hon har hela tiden sovit bredvid mig i vår säng och i början väcktes jag bara ca 2-3 ggr/natt när hon ville amma, och då somnade vi båda om efter någon minut. De första månaderna ville vi inte att hon skulle sova i sin egen säng eftersom hon kräktes väldigt mycket och då ofta satte i halsen och inte fick luft. Detta försvann när hon började äta riktig mat.
Vid 6 månader ändrades nätterna. Hon vill amma HELA natten, helt utan paus. Om hon tappar bröstet vaknar hon direkt och vrålskriker eller blir klarvaken. Jag har ryggproblem som blir olidliga när jag måste ligga i en obekväm ställning hela natten, jag får aldrig sova. Det största problemet är dessutom att hennes pappa inte får trösta henne eller ens hålla henne på kvällar och nätter. Han försöker avlasta mig så mkt som möjligt, men hon skriker tills hon nästan kräks. Vi försökte en gång i tre timmar att få henne att somna om utan amning, men hon skrek hysteriskt non stop, så till slut gav jag upp och ammade. Vi har försökt så länge och så många gånger, men inget hjälper.
Vi hade en jättebra nattrutin mellan ca 6-8 månader då hon iallafall lyckades somna i sin egen säng (som står i vårt rum) vid 20-21-tiden, och sedan sov hon åtminstone till 00.30. Hon vaknade visserligen någon gång i halvtimmen, men det gick att söva om henne. Efter 00.30 gick det dock inte att få henne att somna om i sin säng, så då flyttade jag henne till vår.
Efter jul, när vi flängde runt till våra familjer, och efter att hon var sjuk i nästan tre veckor, blev den här rutinen helt förstörd. Nu somnar hon i sin säng vid 20, sedan sover hon i ca 30 minuter innan hon vaknar och börjar skrika. Det är omöjligt att lugna henne, så efter att ha försökt i flera timmar får jag till slut gå och lägga mig med henne och amma. Jag och min sambo kan aldrig umgås ifred en kväll, bara äta middag ihop eller se en film. Och jag kan inte åka iväg och hitta på något med mina kompisar på kvällen, för då skriker hon nästan ihjäl sig, varje gång.
Det börjar bli ohållbart. Det tär på min och min sambos relation, och jag får ångest när det börjar bli kväll eftersom jag vet att flera timmar av kämpande och skrik väntar. Jag kan inte amma på natten mer, det går bara inte. Men hur ska jag få henne att sova i sin egen säng?? Hon kliar sig jättemkt i ögonen tills hon vaknar, och sedan är det kört. Det har varit såhär i två månader nu, och det låter kanske inte så länge, men jag är helt slutkörd och så otroligt ledsen över att min sambo och jag aldrig har mer än 30 minuter för varandra. Våra familjer bor långt bort också, så det finns ingen som kan hjälpa oss med avlastning.
/Ledsen och trött