• Frejan's

Fråga...

Hej!

Jag har en dotter som är 11 år, fyller 12 i år.

Hon vill sova med gosedjur, men gör inte det för att hon tycker det är "töntigt" hon gråter och slår sig själv för hon är "löjlig" :(

Vad är normalt? När slutar man sova med gosedjur?

Vad ska jag göra? Vad ska hon göra?

Hon pratar även med sig själv, hon har inga vänner. Är det normalt att man gör?

Snälla familjeliv, hjälp mig och svara på mina frågor!

• Svar på tråden Fråga...
  • The one in Blue

Jag hade gosedjur när jag gick på gymnasiet. Jag bodde på internat och där var det flera andra som också hade det. En växer aldrig ifrån gosedjur, de är jättemysiga! <3

• lövet2

Min 11-åring sover med gosedjur utan att ens fundera på saken. Hon är lite barnsligare än sina jämnåriga. Älskar fortfarande Disneys prinsessor t ex.
    Hon har en storasyster, som sov med gosedjur tills hon gick i gymnasiet. Där var det så att hon gick i en klass, där tjejerna hade en egen kultur som bejakade barnslighet. Det var liksom trendigt att ha gosedjur och hoppa hopprep.
    En annan storasyster tyckte det var viktigt att inte framstå som barnslig. Hon slutade med gosedjur i 7-årsåldern.

• Frukostmarodören

Jag är ingen psykolog, men det kan väl inte vara bra att straffa sig själv för de känslor man har? Finns det situationer där hon kan ha fått uppfattningen att en del känslor är förbjudna (att hon inte tillåtits vara ledsen eller känna sig liten eller osäker tex)?

Om hon vill ha vänner men inte har det är det också ett problem. Vad säger hon själv om den saken?

• Anonym (G)

Vet flera vuxna som inte packat undan sina "favvis" gosedjur utan har kvar dom i sängen. Även när de är i samboförhållande.

• Misscaswell

Jag slutade sova med mitt favoritgosedjur först när jag flyttade ihop med min sambo vid 29 års ålder. Din dotters problem verkar inte vara gosedjuren, utan att hon tror att det är fel på henne.

Svar på tråden Fråga...