• utandig

BF augusti 2016 IVF bäbis.

Hej, 

Letar efter er som är gravida efter IVF/ICIS eller liknande och har BF ungefär samma tid som jag själv. Skönt att kunna stötta och ge råd till varandra under den här lyckliga men skrämmande tid. 

Hoppas att någon eller några skall vilja följas här. Skrattande

• Svar på tråden BF augusti 2016 IVF bäbis.
  • Nmg

hej!
    Jag har BF i augusti och är gravid  med ivf hjälp :)

• Så vit

Jag har också BF i augusti efter mitt tredje ET. Fick MA i v 11 i somras, något av det värsta jag har varit med om. Nu är jag i v 13 och gjorde ett extra VUL förra veckan för att inte behöva oroa mig ända till RUL. Allt såg så fint ut och den lille hoppade omkring och hade sig. Jag vågar inte riktigt släppa oron, men det känns klart bättre efter det nu då. :)

• Nmg

Har ni varit på UL än? Jag var på en v 8 och då sa hon att hon som några folikelrester från hormonbehandlingen, sen var hag på UL i måndags v 11+3, i samband med nipt test. Då sa hon att det var flertalet cystor som var ofarliga och att de skulle försvinna för det va tydligen vanligt efter Ivf. Tycker ändå att det könns otäckt faktiskt. Har ni sett nåt sånt på era UL? Ändå så gjorde jag bara 1 ivf behandling kort protokoll som var på 8

Sprutdagar.

• Så vit

Ja, vi var på första vanligt VUL i v 8, men tror inte att läkaren tittade på äggstockarna. Eller han sa åtminstone inget om det, om han nu tittade på dem. Fast så många VUL som jag har varit på i mina dagar nu känns det som att jag skulle ha känt igen äggstockarna på skärmen om han tittade på dem. Enda gången de någonsin har tittat på äggstockarna efter IVF var nu senast, men det var en extrakontroll eftersom de var oroliga och trodde att jag kanske skulle bli överstimulerad, men det såg tydligen ganska okej ut i buken ändå. Känns lite läskigt om det skulle kunna bli följdsjukdomar, men jag har inte hört så mycket om att det skulle vara några större risker för sjukdomar på sikt efter IVF?

• Nmg

Ja tänk va olika det kan vara. Och nör jag fråga min barnmorska blev jag hänvisad till kliniken som gjort ivf. Tycker man blir lite kastad emellan faktiskt bara för att man gjort ivf.

Så vit skrev 2016-02-12 17:26:22 följande:

Ja, vi var på första vanligt VUL i v 8, men tror inte att läkaren tittade på äggstockarna. Eller han sa åtminstone inget om det, om han nu tittade på dem. Fast så många VUL som jag har varit på i mina dagar nu känns det som att jag skulle ha känt igen äggstockarna på skärmen om han tittade på dem. Enda gången de någonsin har tittat på äggstockarna efter IVF var nu senast, men det var en extrakontroll eftersom de var oroliga och trodde att jag kanske skulle bli överstimulerad, men det såg tydligen ganska okej ut i buken ändå. Känns lite läskigt om det skulle kunna bli följdsjukdomar, men jag har inte hört så mycket om att det skulle vara några större risker för sjukdomar på sikt efter IVF?

• Så vit

Ja jag hade ingen aning om att kroppen påverkas på det sätt så att till exempel äggstockarna blir förstorade efter äggplock. Detta fick jag höra först efter mitt andra IVF och blev lite orolig innan de sa att det händer alla. Nu på senaste och tredje försöket så kollade de ju ändå mina äggstockar pga risken för överstimulering och då var de ca 8 cm, vilket tydligen är ganska stort? Men jag blev aldrig överstimulerad, tack och lov.

Har ni varit på inskrivning ännu? Jag räknar mest ner till RUL ska göras. Har inte fått nån tid ännu men skulle tro att det blir om ca en månad.

• Nmg

Ja det är läskigt hur det påverkar kroppen! Japp har varit på inskrivning, ser oxå fram emot RUL. Var på nipt test förr veckan så jag fick den lille / lilla då

• Nmg

Har fått svar nu på testet och det såg normalt ut och det är en pojke

• utandig
    SkrattandeNMG Gratiis. gu så roligt! Själv har jag då upplevt lite mindre roliga saker . först en kraftig överstimulering masa vätska som jag har haft fram till vecka 10, då va de bara lite kvar bakom livmodern. på tal om små "cystor" är det jätte vanligt efter IVF , jag har själv några på äggstockarna så växtvärken första veckorna va inte hel kul pga endometrios, vätska och cystor hehe. MEN sen kom den lite läskiga biten. Upplevde under nån vecka att ja mådde nästan helt bra. SEN kom migrän, ja alltså inte huvudvärk utan migrän som har hållt i sig i snart 4 veckor. blä! stämmer helt att man blir kastad runt som IVFare tyvärr Rynkar på näsan men jag ska iaf få hjälp nu via min vårdcentral som skickar mig till en neurolog. sorry att jag vart sjukt dålig på att skriva å följa upp. datorn gick sönder å så allt de där med hälsan men jag har iaf sett bäbisen ett par gånger eftersom dom behövt kontrollera vätskan.  nu är det 6 veckor kvar till vårat ultraljud i då e vi 20+4 tror jag. Berätta gärna hur de går för er alla och erfarenheter och tips. kram tjejer
  • Så vit

Åh vad kul att veta vad det blir och grattis till bra NIPT-resultat! Glad

Utandig det låter inte särskilt kul. Jag tycker att det är lite konstigt att IVF-klinikerna släpper en till vanliga MVC så fort man har gjort första VUL och sett att det finns en graviditet. Och min MVC har inga läkare knutna till sig så om man får några gravkomplikationer så får man kontakta vårdcentralen istället. Det enda min MVC gör är att ta blodprov, urinprov och kontrollera vikt, i princip. Så står det iaf i den planeringen jag har fått. RUL får vi göra på sjukhuset eftersom det är en liten ort som inte har sådana apparater. Så det känns väldigt "spretigt" för mig att först ha varit på IVF-kliniken, nu ha min MVC, göra RUL på sjukhuset och ev behöva ha kontakt med VC framöver om det blir komplikationer. Obestämd

Sen tycker jag att det är lite jobbigt att behöva åka till MVC så ofta för att ta lite prover och kolla vikten. Jag valde att inte bli inskriven förrän nu i v 14. Efter förra grav ville jag inte heller behöva ringa och avboka tider för att man kanske får missfall (som jag var tvungen att göra sist), så jag väntade. Ska inte tillbaka förrän i v 26. Så jag har räknat ut att jag bara har typ 4 ggr till innan jag ska på semester och därmed går hem för gott. Jag har fått tid för RUL i v 20. På pappret jag har fått står det att man kan få reda på kön om de kan se det och man vill veta. Vi har väl inte bestämt riktigt än, jag vill gärna veta men mannen är lite kluven till om han vill eller inte. Men jag tror att han lutar åt att vilja ta reda på det! Glad

Svar på tråden BF augusti 2016 IVF bäbis.