• RobzMarley

Ni med äldre hus (1910ca) vad har ni för värmekostnader?

Hej,

Vi köpte i somras ett gammalt stenhus i Skåne från 1912. Vi har fjärrvärme installerat. De flesta radiatorerna är gamla, bar två tre som är nyare.
    Vi har 1,5 plan plus källare. 180 kvadrat. Vi har en kamin som vi eldat dåligt i nu i januari. Dumt nog.
    Men läget under gör att det blir väldigt kallt. Så vi höjde aningen för att ha det behagligt. Hälften av fönstren är utbytta. Ytterdörr 5-10 år gammal. Svagt med värme på i källaren.

Nu kom räkningen för januari. Då har vi förbrukat 7600 mwh. Så el och fjärrvärme landade på 8500kr. Vilken känns sjukt mycket. Men nu kan jag inte särskilt mycket om detta. Det är sambons område.

Ni med äldre hus och gärna fjärrvärme. Vad ligger ni på? Den beräknade årsanvändningen är på 43,000 mwh

• Svar på tråden Ni med äldre hus (1910ca) vad har ni för värmekostnader?
  • Nyfikna72

Det framgår inte om ni har nån form av elvärme som backup? Eller är det bara normal hushållsel plus fjärrvärmen? Fjärrvärme är tyvärr dyrt, oftast väldigt dyrt också och man kan ju liksom inte välja leverantör heller.....

• RobzMarley
    Nyfikna72 skrev 2016-02-09 15:10:28 följande:

Det framgår inte om ni har nån form av elvärme som backup? Eller är det bara normal hushållsel plus fjärrvärmen? Fjärrvärme är tyvärr dyrt, oftast väldigt dyrt också och man kan ju liksom inte välja leverantör heller.....

Vi har ingen elvärme som backup vad jag vet. Nä, precis. Ja, har hört det. Men det känns väldigt högt. I energideklarationen stod det 26,000 mwh per år. Vi är två vuxna och två barn. De som bodde här var en vuxen och tre tonåringar.
  • Nyfikna72

Vad har ni för temp inne då? Många är väldigt bekväma av sig och vill ha minst 20 grader typ överallt och är det lite klent med isolering här och var så är det nog lätt att det skenar iväg.......bara en två grader höjning inne kan ju innebära en fördubbling av effektåtgången. Vi har ett trähus från 1900 och jag köper pellets för ungefär 25 tusen om året och det eldar vi med på vintern enbart. Sommaren är det varmvattenberedare bara och ingen värme alls. Jag ska inte påstå att vi svettas inne när det är som kallast men vi har ju kamin också.

• Eleonor01

220 kvm, byggt mitten 1800 talet, hälften sv fönsterna renoverade, tilläggsisolerat halva huset än så länge. Tre luft luft pumpar sköter värmen. Bor i Skåne... UteTempen där msn bor är relevant för driftkostnaderna. 2500kilowatt förbrukat i januari.

Första januari vi bodde här vs det helt sjukt kallt å inget effektivt värmesystem, en panna av modellen gammal å inte tilläggsisolerat. Den månaden kostade 8500kr

• Eleonor01
    Eleonor01 skrev 2016-02-09 15:46:38 följande:

220 kvm, byggt mitten 1800 talet, hälften sv fönsterna renoverade, tilläggsisolerat halva huset än så länge. Tre luft luft pumpar sköter värmen. Bor i Skåne... UteTempen där msn bor är relevant för driftkostnaderna. 2500kilowatt förbrukat i januari.

Första januari vi bodde här vs det helt sjukt kallt å inget effektivt värmesystem, en panna av modellen gammal å inte tilläggsisolerat. Den månaden kostade 8500kr

I fjol hade vi 19500 kilowatt i års förbrukning
  • EnGladPingvin
    RobzMarley skrev 2016-02-09 15:13:01 följande:
    Vi har ingen elvärme som backup vad jag vet. Nä, precis. Ja, har hört det. Men det känns väldigt högt. I energideklarationen stod det 26,000 mwh per år. Vi är två vuxna och två barn. De som bodde här var en vuxen och tre tonåringar.
    Har man fjärrvärme har man inte någon annan spetsvärme vanligtvis. Fjärrvärmen klarar även tuffare temperaturer. Har man värmepump behöver man en spets, t.ex. i form av elpatron, för när det blir riktigt kallt. Priset för fjärrvärme skiljer sig mycket beroende på var du bor och vilken produktion leverantören har och tittar man på hela landet finns undersökningar som visar att fjärrvärme är i de flesta kommuner det billigaste alternativet (inte i alla dock).

I ert fall handlar det dock inte om priset, utan att ni har en hög förbrukning. Det kommer kosta oavsett leverantör eller värmealternativ. Du nämner att radiatorerna är gamla. Det kan göra att värmen inte sprids i dem. Tar man en värmekamera och riktar mot en gammal radiator kan man ofta se att värmen inte sprids. Antingen behöver man spola radiatorn eller byta ut den. Sen finns det ofta många andra åtgärder man kan göra på gamla hus även om man inte når upp i nystandard. Jag skulle dock börja med att se över radiatorerna om jag var er.

Sen kan jag ju säga att januari var en tuff månad. Det var rejält kallt. Vi bor i ett större hus byggt år 2000 med bra standard och en frånluftsvärmepump och vår elräkning var på 6000 kr.
  • EnGladPingvin

Ytterligare en kommentar. När man köper hus ska man be att få se senaste årets verkliga energiförbrukning, dvs få se fakturor eller utdrag från energileverantören. Man ska inte lita på vad säljaren eller mäklaren säger. De går ofta på schablonvärden. Energideklarationen bygger tyvärr ofta på  uppgifter från säljaren.

Svar på tråden Ni med äldre hus (1910ca) vad har ni för värmekostnader?