Anonym (!) skrev 2016-02-11 14:27:21 följande:
Bibliotekarie är ingen anställningstitel i likhet med usk. Så nej, för att få jobba som bibliotekarie att man läst biliotikarieutbildning (heter olika beroende på universitet).
Anställningstitel innebär att det är en titel du får bör du anställs. Anställs du som undersköterska får du titel undersköterska. Anställs du som vårbiträde får du titel vårdbiträde. För att anställningstitel krävs ingen utbildning.
Det finns anställningstitlar, yrkestitlar (där man läser till något) och skyddade yrkestitlar.
Nu blir det ju lite pinsamt för dig eftersom jag är just bibliotekarie (det var därför jag kom på exemplet). och självklart vet jag vad jag har för titel!
Nej, du har fel där. Bibliotekarie är något man anställs som. Detta oftast efter en akademisk examen i biblioteks- och informationsvetenskap (nej, det finns ingen "bibliotekarieutbildning" i Sverige och ämnet heter inte olika på olika högskolor). Det är alltså precis samma regler för bibliotekarier som för de allra, allra flesta andra yrkena i Sverige.
Vad i hela friden menar du med "anställningstitlar" och "yrkestitlar"?!?! Det lät inte så genomtänkt. . .
Hade du sagt "yrkestitlar" (bibliotekarie, journalist etc) och "akademiska titlar" (fil kand, jur mag etc) hade jag förstått, men du tramsar ju bara!!!