Inlägg från: Anonym (Utbildare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utbildare)

"Du är inte undersköterska"

Uska är inget man läser till, det är en anställningsform. Oavsett om du läst omvårdnadsutbildning eller ej så kan du bli anställd som uska. Dock vill de flesta kommuner o landsting att man har någon typ av omvårdnadsutbildning.

Utbildningar förändras, idag ingår hälsopedagogik. Och man ska gå en utbildning som ärmcertifierad genom vårdboenden omsorgscollege.

Har du arbetat något sen du blev klar?

• Anonym (Utbildare)

Vad roligt det är att en del har ett sånt behov att komma med påhopp när argumenten tryter.

Vem sorbet kananställas som undersköterska, helt utan utbildning.

Har man läst omvårdnads utbildning så är man inte uska, men vinstvarning mankallamsig set om man vill. Men omvårdnadsutbildning kan du fortfarande bli anställd som vårdbiträde. Eller vårdare, personlig assistent, psykvårdarenosv - precis som man kan utan den gymnasieutbildningen.

Har inget med värdet på yrket att göra öht. Jag tycker att det borde var högre utbildning, det skulle ge bättre betalt.

• Anonym (Utbildare)

[quote=76328100][quote-nick]Anonym (123) skrev 2016-02-11 15:56:49 följande:[/quote-nick]

Var menar du att det fanns påhopp? I den här tråden har jag (peppar, peppar) inte sett ett enda. . .

Hur får du ens ihop meningen "har man läst omvårdnadsutbildning är man inte uska, men visst får man kalla sig det om man vill"?

Hur tänkte du? Antingen är en titel reglerad (skyddad titel), eller så är den det inte och då får i princip vem som helst använda den. Så enkelt är det!

Du kan ju säga "visst får de kalla sig uskor, men jag tycker personligen att det är fel".

Men det är en helt annan sak!

[/

Inge svårt att få ihop alls. Vinterversion i ett fritt samhälle, så vill man kalla sig uska så är man helt friat göra det (utbildad eller ej)

Jag har läst omvårdnadsutbildning. Jobbade som uska innan, men inte efter.

Svar på tråden "Du är inte undersköterska"