mrskreiz skrev 2016-02-10 11:59:26 följande:
Jag låg på den övre kurvan och i v 29 fick jag en enorm tillväxt. Det slutade med att med SF-mått gick utanför skalan i v 39! Min BM sa att jag var den största mage hon någonsin sett, flerbarnsmagar inräknat.
Jag var på diverse kontroller pga av detta. Jag hade mycket fostervatten, men inte farligt mycket. Jag hade en stor bebis, men inte enorm (han vägde 4,6). Jag brukar lite skämtsamt säga att han beställde en svit och inte ett enkelrum.
Gick upp 28 kg, gick ner 12 av dom på en vecka.
Har idag en lite missformad mage, massor med överbliven hud och en navel som faktiskt bytt position.
Det var tunnngt på slutet och jag kunde bara stå i korta stunder. Fick åka rullstol när jag skulle vara ute längre stunder där det inte gick att sitta. Men jag klarade mig ändå fint, utan några fler skador än kosmetiska på kroppen.
Fy, det låter inte roligt att ha blivit så stor! Men tur att barnet mådde bra. Vad fick du göra för kontroller?
Idag kollade de bara lite snabbt, och fostervattenmängden verkade normal. De uppskattade ingen storlek på babyn såhär tidigt. Dock hade hon svårt att lokalisera magsäcken, ev att det var lite vatten i den. Hon såg inte heller något vidare flöde, mem sa inte mer än så...Urinblåsan syntes bra iaf! Gjorde mig varken lugnare eller klokare faktiskt.
Ska få göra extra mätningar och fortsätter måttet vara så stort så blir det ett genomgående tillväxtultraljud och koll på mängden vatten igen.