Tigrino skrev 2016-02-10 17:23:42 följande:
Fy, det låter inte roligt att ha blivit så stor! Men tur att barnet mådde bra. Vad fick du göra för kontroller?
Idag kollade de bara lite snabbt, och fostervattenmängden verkade normal. De uppskattade ingen storlek på babyn såhär tidigt. Dock hade hon svårt att lokalisera magsäcken, ev att det var lite vatten i den. Hon såg inte heller något vidare flöde, mem sa inte mer än så...Urinblåsan syntes bra iaf! Gjorde mig varken lugnare eller klokare faktiskt.
Ska få göra extra mätningar och fortsätter måttet vara så stort så blir det ett genomgående tillväxtultraljud och koll på mängden vatten igen.
Bra att du har en bm som tar dig på allvar och förklarar! Det är jätteviktigt!
En stor mage behöver sällan betyda någon fara, och risken för fara är nästan större om man oroar sig. Så det är bra att bm tar dig på allvar.
Jag gjorde tillväxt-UL, först varannan vecka och mot slutet varje vecka. Det var för att de hela tiden ville följa upp hur han och jag mådde. Det fina i den här kråkvisan var att jag hade hela min graviditet önskat en naturlig förlossning och alla läkare jag mötte var väldigt stöttande i det, trots att jag hade en stor bebis i magen. (Han skattades till 5,5 kg på sista kontrollen.) Jag erbjöds snitt ganska tidigt, men när jag sa att jag inte ville så respekterades det.
Varje UL kollade de även fostervatten och allmän check på mig, blodtryck osv. Jag kände mig hela tiden väldigt trygg.
Det jobbigaste var helt klart att inte kunna stå upp längre stunder och jag fick även väldigt många blickar på stan. Folk stirrade på mig som ifall jag var en gående valross. Jag bryr mig inte om "folk" så ofta, men när man blir utstirrad och redan är trött och tung så var det inte direkt uppmuntrande. Om man har känt av samhällets tryck tidigare så gör man det verkligen när man får en stor mage. Folk verkar förvänta sig att man ska ha en sådan där liten perfekt bebismage och lets face it, vi är alla olika. Även när vi är gravida.
Men som sagt, att vara väldigt stor är inte vanligt men det är inte farlig heller och säger egentligen ingenting om vad som komma skall. Fortsätt försöka röra på dig och träna upp rygg- och ben så mycket du kan. Kram.