Inlägg från: LitenLarv |Visa alla inlägg
  • LitenLarv

Litet tag

För två veckor sen föddes vår son och han har sedan start tagit ett alldeles för litet tag om bröstet när han ammar.

Har sedan dag två använt amningsnapp med vilken taget blir markant bättre och ibland helt bra. Utan den är taget dock alltid för litet. Detta gör ju att amningstillfällena gör ont och blir himla krångliga eftersom amningsnappen är jättemeckig att använda.

Sedan tidigare har jag en flicka på några år med vilken amningen också strulade och jag blev då väldigt påläst om amning. Hon hade för kort tungband och trots att de klippte det kom vi aldrig tillrätta med problemet,

Har testat allt och ingenting. INGET funkar eller gör taget ens liiiite bättre. Han vägrar dessutom att vika ut underläppen även fast jag försöker pilla ut den.

Har en överproduktion av mjölk och en kraftig utdrivningsreflex så mjölk kommer det i mängder. Han behöver inte ens ta ett ordentligt tag för att det ska komma nåt, det kommer ändå. Blockammar för att minska ner på det men direkt när jag slutat och börjar amma vanligt ökar mjölkmängden igen i raketfart.

Han har varken fått napp eller nappflaska eftersom jag hoppas att detta ska komma att fungera så småningom. Tungbandet är kollat av läkare och det såg bra ut.
    Har varit på amningsmottagningen men de säger bara att allt, utom själva taget, ser bra ut och inget råd de ger mig är inget som jag inte redan testat. Har också ringt Amningshjälpen och samma sak där.

När INGENTING jag gör hjälper eller får det att gå ens lite bättre så känns allt tröstlöst. Speciellt eftersom det aldrig löste sig med första barnet och jag känner nu att det skiter sig säkert denna gången också.

Någon som haft samma problem? Hur gick det? Tips? Råd?

Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Svar på tråden Litet tag
  • LitenLarv
    Humlan87 skrev 2016-02-09 20:08:04 följande:

Du har säkert redan provat men för mig funkade det med några olika trick : hålla honom under armen vid amning alltså liggande längs min sida istället för mage mot mage, att ge honom bröstet när han gallskrek och hade munnen vidöppen, liksom spetsa till bröstet och stoppa in det i farten... ibland funkade det att trycka på hans haka för att få ut underläppen. Min lille hade också litet tag och sög nästan bara på själva bröstvårtan i början, vilket såklart gjorde vansinnigt ont och gav sårbildning, det ordnade sig när han blev lite större, rent fysiskt.

Har testat redan men tack för tipsen ändå Glad

Hur lång tid tog det innan det blev bra? Hur stod du ut under tiden?
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
Svar på tråden Litet tag