• Anonym (Undrande)

Mammans, pappans eller pappans nyas ansvar?

Två föräldrar som är separerade har ett barn. Efter överenskommelse är det pappan som skjutsar till och från barnets vistelser hos mamman. Pappan har inte längre någon bil och kan inte lämna eller hämta barnet när barnet ska vara hos sin mamma. Pappans nya har en bil, men den använder hon till arbetet framförallt. Mamman har ingen bil då hon helst inte vill köra bil. Hur löses detta problem? Det kommer ta ett tag, några månader enligt pappan, tills han får tag i en ny bil. Ska mamman lösa detta så att deras gemensamma barn kommer hem till mamman eller är det pappan som borde göra det? Kan mamman och pappan komma överens om att pappans nya får låna ut sin bil för att barnet ska komma till mamman? Vad hade ni gjort? Det viktigaste måste väl ändå vara att barnet kommer till sin mamma, eller?

• Svar på tråden Mammans, pappans eller pappans nyas ansvar?
  • Anonym (Penny Lane)

Jag hade gärna lånat ut min bil till min sambo så han kunde köra barnen. Men hade det då gjort att jag kunde köra t jobbet hade de fått lösa det, ex köra varannan gång.

• Anonym (!!!)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-02-09 18:28:24 följande:

Två föräldrar som är separerade har ett barn. Efter överenskommelse är det pappan som skjutsar till och från barnets vistelser hos mamman. Pappan har inte längre någon bil och kan inte lämna eller hämta barnet när barnet ska vara hos sin mamma. Pappans nya har en bil, men den använder hon till arbetet framförallt. Mamman har ingen bil då hon helst inte vill köra bil. Hur löses detta problem? Det kommer ta ett tag, några månader enligt pappan, tills han får tag i en ny bil. Ska mamman lösa detta så att deras gemensamma barn kommer hem till mamman eller är det pappan som borde göra det? Kan mamman och pappan komma överens om att pappans nya får låna ut sin bil för att barnet ska komma till mamman? Vad hade ni gjort? Det viktigaste måste väl ändå vara att barnet kommer till sin mamma, eller?

Vart är barnets boende? Det är boendeföräldern som ska se till så umgänget funkar med umgängesföräldern.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (!!!) skrev 2016-02-09 18:53:59 följande:
    Vart är barnets boende? Det är boendeföräldern som ska se till så umgänget funkar med umgängesföräldern.
    Av olika skäl är boendet mer hos pappan. Men om han inte har någon bil, hur ska de lösa det? Mamman kan inte hämta.
  • Ms H

Nej, mamman och pappan kan så klart inte bestämma att någon annan SKA låna ut sin bil. Fråga om det är okej kan de så klart göra, men ett nej är ett nej.

Vem av mamman eller pappan som ska lösa problemet, beror på vilken typ av överenskommelse de har och om det handlar om helgumgänge eller vv. Avstånd och sånt spelar förstås också in. Det bästa är så klart att de hjälps åt att lösa problemet (kommunalt varannan resa kanske?).

• Anonym (Förälder)
    Det primära ansvaret för resorna i samband med umgänge ligger på den förälder som inte bor tillsammans med barnet.

Den förälder som barnet bor med ska dock ta del i kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter (6 kap. 15 b § första stycket FB). I normalfallet ska samma principer tillämpas som när underhållsbidrag till barn bestäms. En förälder som saknar förmåga att bidra till resekostnaderna är inte heller skyldig att göra det.

http://www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssamtal-sol/577-resekostnader-vid-umgaenge

Och så sa FR till mig också.
    Sen delade vi på det men det ligger inte på boendeföräldern alls.
    Om inte du har någon annan mer aktuell info från rätt instanser.
  • Anonym (Undrande)
    Ms H skrev 2016-02-09 18:59:17 följande:

Nej, mamman och pappan kan så klart inte bestämma att någon annan SKA låna ut sin bil. Fråga om det är okej kan de så klart göra, men ett nej är ett nej.

Vem av mamman eller pappan som ska lösa problemet, beror på vilken typ av överenskommelse de har och om det handlar om helgumgänge eller vv. Avstånd och sånt spelar förstås också in. Det bästa är så klart att de hjälps åt att lösa problemet (kommunalt varannan resa kanske?).

Överenskommelsen är att pappan lämnar och hämtar då mamman inte vill köra bil. Det har fungerat jättebra fram tills nu då han inte har bil. Det är cirka 6 mil tur och retur. Det gäller varje helg. Kommunalt tar det cirka en och en halv timme enkel väg så det är inte ett alternativ. Frågan är om inte pappans nya borde låna ut sin bil för detta? Det verkar dock inte som att hon vill då hon säger att hon behöver den, till arbete och ibland till nöjen.
  • Anonym (Herregud)

Herregud lös det bara! En gång köpte jag en bil för 1000 kr fungerade utmärkt i 1,5 år. Eller köp en lite dyrare begagnad som ni säljer för samma pris när situationen är löst.. Låter väl svinbra att pappan ställer upp och kör fram och tillbaka.
    Försök samarbeta lite bättre!
    Själv skulle jag gladeligen åkt kommunalt hur många timmar som helst för att få vara med min unge. Om ni tar ena vägen var så lägger ju pappan i princip samma tid som att skjutsa men TS får lite extra restid ...

• Anonym (Förälder)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-02-09 19:10:28 följande:
    Överenskommelsen är att pappan lämnar och hämtar då mamman inte vill köra bil. Det har fungerat jättebra fram tills nu då han inte har bil. Det är cirka 6 mil tur och retur. Det gäller varje helg. Kommunalt tar det cirka en och en halv timme enkel väg så det är inte ett alternativ. Frågan är om inte pappans nya borde låna ut sin bil för detta? Det verkar dock inte som att hon vill då hon säger att hon behöver den, till arbete och ibland till nöjen.
    Pappans nya borde precis ingenting.

My god skärp till dig och åk kollektivt med dig.

Som jag skrev ovan:Umgängesresor åligger umgängesföräldern.
  • Anonym (?)
    Kommunalt tar det cirka en och en halv timme enkel väg så det är inte ett alternativ.

Jag förstår inte. Varför är tre timmars resa i veckan inte ett alternativ?
  • Anonym (!!!)
    Fast vadå inte vill köra bil?
    Man får väl ta sig i kragen om man nu vill träffa sitt barn.
    Den nya borde absolut ingenting om hon inte vill. Vill hon låna ut sin bil så är det ju toppen, vill hon inte så är det så. Det är föräldrarna som ska lösa det, inte hon.

Varför har pappan ingen bil nu? Har den gått sönder, är den såld?
Svar på tråden Mammans, pappans eller pappans nyas ansvar?