• sitra

Köttfärslimpa

Nu i slutet blir jag mer och mer galen i slutet (v36) av graviditeten. Känns det som...blev igår bjuden på köttfärslimpa...stod vid när det tilllagades. Problemet ;den lagades mitt i ugn,150 grader i 1 och en halvtimme. Räcker det för att den ska anses vara färdiglagad? Första gången jag smakat köttfärslimpa så jag har noll koll...

• Svar på tråden Köttfärslimpa
  • sitra

krossad Tomat fanns i smeten så jag såg ju rött i köttet på vissa ställen, när smeten knådas med ingredienser o kryddor blir den ju oftast "grå" så det var därför nästintill omöjligt att veta om det var rå eller inte Rynkar på näsan

• BuoBä

Om den inte var klar efter 1,5h är det något seriöst fel på ugnen.

• Fia 28
    BuoBä skrev 2016-02-10 08:18:37 följande:

Glad
  • Lowika

Varför kördes den bara i 150 grader egentligen.... men men, ja den borde vara färdig. Och även om den inte hade varit färdig; vad är du rädd för? De bakterier som eventuellt kan förekomma är redan i sig väldigt ovanliga. Nej, man ska inte moffa rått griskött, det säger jag inte. Men risken är väldigt liten att det skulle finnas något i köttet till att börja med.

• sitra

Hon hade tomat i smeten så det

BuoBä skrev 2016-02-10 08:18:37 följande:

Ja fast det är mest 150 grader jag är mest rädd för,frågade om det inte skulle vara 200 men hon sa att den skulle vara på 150 för "mjukare" smak
  • sitra
    Lowika skrev 2016-02-10 10:07:15 följande:

Varför kördes den bara i 150 grader egentligen.... men men, ja den borde vara färdig. Och även om den inte hade varit färdig; vad är du rädd för? De bakterier som eventuellt kan förekomma är redan i sig väldigt ovanliga. Nej, man ska inte moffa rått griskött, det säger jag inte. Men risken är väldigt liten att det skulle finnas något i köttet till att börja med.

För mjukare o saftigare smak tydligen...är rädd för alla bakterier (spec listeria o toxoplasma) som man kan råka ut för då man har sämre immunförsvar är inte orolig för mig själv utan för bebisen! Det var nötfärs..från irland till o med
  • BuoBä
    sitra skrev 2016-02-10 11:22:21 följande:

Hon hade tomat i smeten så det

Ja fast det är mest 150 grader jag är mest rädd för,frågade om det inte skulle vara 200 men hon sa att den skulle vara på 150 för "mjukare" smak

Det är vanligt med 150 grader för köttfärslimpa. Det är för att den ska bli mer jämngräddad rakt igenom och inte få någon hård ytterskorpa som den hade fått vid högre temperatur. De flesta recept säger att den ska vara inne 45-60 minuter, så 1,5h är mer än nog. Innertemperaturen behöver dessutom bara komma upp i 70 grader, och det kan den göra oavsett om ugnen står på 150 eller 200. Du kan sluta noja.
  • Lowika

Bakterierna dör hursomhelst långt under 150grader. Toxoplasma dör vid 65grader och Listeria vi ca 70

• sitra
    BuoBä skrev 2016-02-10 12:19:53 följande:

Det är vanligt med 150 grader för köttfärslimpa. Det är för att den ska bli mer jämngräddad rakt igenom och inte få någon hård ytterskorpa som den hade fått vid högre temperatur. De flesta recept säger att den ska vara inne 45-60 minuter, så 1,5h är mer än nog. Innertemperaturen behöver dessutom bara komma upp i 70 grader, och det kan den göra oavsett om ugnen står på 150 eller 200. Du kan sluta noja.

Tusen tack för svaret!nu är jag lite lugnare iaf
  • sitra

Onödigt att skapa ÄNNU en tråd angående kost så jag skriver min fråga här; la  fryst kycklingklubba för upptining på diskbänk. Satt och pluggade i ca 2 timmar, därefter gick  jag och mannen på en promenad samt handlade. Kom hem efter ca 2 timmar, så sammanlagt har kycklingklubban nu varit olagad och upptinad i ungefär 5-6 timmar. Vågar man laga det? Återigen är det ju lillen jag tänker på och äckliga bakterier som kan skada oss (främst listeria och toxoplasma men även andra). Inte meningen att skriva nojjiga inlägg en efter en men i o m att det är första barnet är allt verkligen främmande för mig 

• BuoBä

Ja det är ok eftersom du inte kommer äta den rå utan tillaga den. Både listeria och toxoplasma dör om temperaturen kommer upp i 70 grader, men ingen av dem är vanligt förekommande i kyckling ändå, utan det är främst risken för campylobakter som gör att man ska tillaga kyckling ordentligt. Det är inte specifikt för gravida utan gäller alltid.

• Lowika

Och den har knappast varit otinad i 5-6 timmar den var ju fryst när du tog upp den och var nog rejält frusen nån timma eller ett par till innan den kommit över nollan ens. Sen hade den mycket låg temp=låg tillväxt av bakterier. Innan den kanske blev rumstempererad efter 2+2 timmar ( blir ju inte 5-6 med min matematik) . Lägg därtill den mycket låga risken att den var smittad till att börja med, följt av att du tillagar den till en temperatur av mer än 70 grader. Ja ät!!!!!!

Svar på tråden Köttfärslimpa