Inlägg från: Fia88 |Visa alla inlägg
  • Fia88

Olycka på dagis. Hur hade ni agerat?

Min son som är snart 2 år ramlade ner från en klätterställning ca 1,5 m hög och slog i huvud/tänderna. Fröken stod 1m bort och hann inte ta emot honom.

Som tur var klarade han sig och jag var hos tandläkaren med honom som sa att allt såg bra ut. Detta var igår.

När jag kom imorse så frågade en annan fröken om han var ok i foten, han hade tydligen gått lite konstigt igår men detta berättade ingen för mig! (Jag märkte inget hemma heller)

När jag vill prata om händelsen så tycker jag att dom nonchalerar mig. Det är bara jag som pratar och jag får knappt någon respons! Frågade hur dom kunde lämna honom utan uppsikt på en så hög höjd men får liksom inget riktigt svar.

Säger till på skarpen att jag inte vill att han är uppe o klättrar på någonting utan får hålla sig på marken vilket dom lovar.

Nu känner jag bara att jag vill ha hem honom.. Känns inte tryggt att ha honom där samtidigt som han verkligen ÄLSKAR det. Springer o hämtar skorna så fort man nämner dagis och aldrig vart några problem att lämna honom.

Jag är hemma med en liten om dagarna så jag kan ju ha honom hemma.

Hur hade ni gjort??

• Svar på tråden Olycka på dagis. Hur hade ni agerat?
  • Fia88

Tack för era svar.

När man som jag aldrig har varit med om nåt sånt här innan så blir man väldigt rädd.

Tankarna snurrar i mitt huvud, tänk om han hade ramlat o brytit nacken eller något..

När jag leker med honom o han klättrar så är jag alltid beredd bakom ifall han skulle snubbla till o ramla.

Och nej, hade inte tänkt ha han hemma tills han är 14 år. Utan tills jag börjar jobba igen om några månader.

Men jag har lugnat ner mig och inser att han får vara kvar på dagis.

Dock så vill jag att någon är med lite mer när han ska upp o klättra.

• Fia88

Blir väldigt förvånad över er som svarar i tråden och tycker att 1,5 meter är ok fallhöjd för ett så litet barn. Och tycker typ att jag är löjlig? 1,5 m är HÖGT och igår när jag hämtade honom så kom 2 pedagoger fram till mig och bad om ursäkt att dom inte vart mer uppmärksamma när han var där uppe och klättrade och att det inte ska hända igen.

(Alltså inte klättra utan uppsikt) På avdelningen finns det 15 barn på 3 vuxna. Min son och två till är i 1-2 årsåldern. Resten är 3-4 år.

• Fia88
    Anonym (fd Au pair) skrev 2016-02-11 14:31:57 följande:

När jag var au pair i USA gick vi en kurs inför tiden som au pair. Då sade dem att fall från höjder som är högre än barnet själv betraktas som allvarliga fall. Jag antar att din son inte är 150 cm lång, så då betraktas det som allvarligt. Ni som tycker annat, hör på det här exemplet. Säg att ts son är 87 cm lång. Då är 1,5 m 1,7 gånger hans längd. Om ni nu är 167 cm långa så motsvarar det att ni faller från 2,9 m höjd. Tycker ni inte att det är så farligt??

Jag tycker absolut att personalen gjort fel som inte höll koll. Ramlade han med huvudet först? Det kan ju vara jättefarligt.

Ja men precis min tanke! Det är väldigt högt han är 85cm ca.

Ja han gjorde en kullerbytta i luften typ o ramlade med huvudet ner o slog i tänderna

Som tur var gick det väl!
  • Fia88

om man inte förstår att en fallhöjd på 1,5 meter kan göra stor skada på ett barn som är ca 85 cm så är det något som är allvarligt fel.

Jag har inte vadderade väggar hemma, (hade ju inte vart fel dock ) men jag har barnsäkrat, och förebygger risker för mitt barn. Jag vill inte att mitt barn ska ramla ner från hög höjd och skada sig, jag vill inte sitta på akuten och se mitt barn ha ont för att han har brytit armar eller ben. Jag gör allt i min makt för att skydda honom, för att jag älskar honom, inte för att jag är självisk.

Han får inte klättra upp på bord, fönsterbrädor osv. Varför låter man sitt barn göra det??

Nä, ni får tycka vad ni vill

Men snälla, var rädda om era barn. Dom är inga robotar utan levande och ÖMTÅLIGA.

• Fia88
    Anonym (Chilla nu) skrev 2016-02-11 20:51:58 följande:

Om han hade ramlat huvet före när du var med honom, hade du inte litat på dig själv heller då? Olyckor händer även de bästa.

Att dom nonchalerar dig kanske beror på att dom redan svarat dig och du släpper ändå inte det här. Inget svar dom ger kan tillfredsställa dig. Dom hade inte ens lämnat honom utan uppsikt eftersom det stod en personal EN METER bort..

Chilla kan du göra själv tycker jag.

Klart han kan ramla när jag är med, men inte från 1,5 meters höjd, För där får han inte vara.

Att dom nonchalerade berodde på att dom skämdes för att dom gjort fel.

Kom ju till mig sen o bad om ursäkt som jag skrev tidigare ifall du inte läst.

Ja en meter bort. EN HEL METER bort.

När så små är uppe på höga höjder ska du inte stå EN METER Bort. Du ska stå precis intill och hålla i. Punkt slut.
  • Fia88

Jag tror att om ni hade sett klätterställningen så hade ni förstått mig bättre.

Men ja, som sagt ni får tycka vad ni vill, jag orkar inte diskutera detta i all oändlighet. Jag tycker som jag gör och kommer inte att ändra min inställning vad ni än skriver och tycker. pedagogerna har bett om ursäkt, jag känner mig nöjd och trygg att lämna mitt barn där. Dilemmat är löst. Punkt slut.

• Fia88

Förstår fortfarande inte hur ni tänker som tycker det är en ok höjd att falla från när man är så liten. Är ni från vettet?

Och jag bryr mig inte om dom har 100 ungar att se efter.

på förskolan får dom lön för att se efter mitt barn. dom ska inte låta honom klättra upp på den höjden och stå o glo. Klättrar han upp där så ska någon stå precis brevid och vara beredd ifall han trillar.

Denna ställning är HÖG och till för de äldre barnen. Finns andra med rutschkanor mm som dom små kan vara vid.

Svar på tråden Olycka på dagis. Hur hade ni agerat?