Inlägg från: lillterror |Visa alla inlägg
  • lillterror

Tips på bra kattfoder tack!

Säger som många andra redan- applaws och orijen är toppen! Du betalar för bra mat utan massa skit och utfyllnad i. Har två katter som är lite kräsna och den ena har även haft lite problem med magen men då har dessa sorter varit det bästa alternativet här hemma. Köper stor säck på nätet, det blir billigare och man får det levererat till dörren.

• lillterror
    SoulsWillRise skrev 2016-02-11 07:50:53 följande:

Om du måste välja en, vilken tar du? :) och tack för svaret :)

Jag började med Orijen när jag skulle testa och se om det var den tidigare maten som gjorde lilltjejen dålig i magen. Båda katterna tyckte om det och magproblemen upphörde. Sen en dag var det fodret slut så jag skulle testa en mindre påse Applaws, föll katterna ännu bättre i smaken och magar och päls mår jättebra. Så applaws är det jag hade valt. Hoppas du hittar ett foder som passar din pisse! =)
  • lillterror
    SoulsWillRise skrev 2016-02-11 10:07:02 följande:

Jag tycker min katt har varit otroligt smal. Ett tag var jag riktigt orolig för henne men jag lämnade henne hos veterinären för kastrering och dom sa inget särskilt om vikten. Därför vill jag ha ett foder som är mättande och bra, och som gör att hon INTE går ner i vikt för risken är väl att det inte kommer finnas så mycket kvar av henne isåfall :/ Nu börjar hon bli finare i hullet tycker jag. Så jag vill inte att det förändras. Är applaws bra på det sättet att det bibehåller kattens nuvarande vikt? Sen får hon blöt foder en gång om dagen ungefär. Whiskas :) Sorry för alla frågor men jag är så sjuk tacksam för den här tråden och all hjälp jag får :D

När kastrerade du katten? Dom har ju en tendens att öka en aning i vikt efter kastraktion så tänkte om det extra hullet kom därpå? :) min tjej var också liten, kastrerades runt året, men då är dom ju inte färdigväxta, blivit alldeles lagom i storlek nu när hon fyller två. Killen här fyller elva i år, tjejen fyller som sagt två, båda funkar bra på fodret, äter med hälsosam aptit och är alldeles lagom viktmässigt. Så tjejen har växt som hon ska och killen har bibehållit formen.

Och fråga på! Tanken med det hela är väl att kunna hjälpas åt =)
  • lillterror

Det är så himla olika från ras till ras så det är svårt att säga exakt när dom är färdigväxta. Men just till höjd och längd brukar en katt generellt vara färdig strax under året, men som jag upplevt hos mina katter så är dom fortfarande aningen tunna då och fortsätter sen att växa till sig på bredden ett tag till ;) men om vet inte påpekade något så är allt säkert i sin ordning :) skulle du däremot uppleva att hon tappar vikt och blir för tunn så är en hälsokoll på sin plats, ibland kan det ligga något bakom det hela som behöver medicineras, bytas foder eller komplettera fodret med något mer energirikt :)

• lillterror
    SoulsWillRise skrev 2016-02-11 13:23:36 följande:

Tack igen för ditt svar :) Just nu är jag inte orolig då hon äter bra, ser fin ut i päls och ögonen. Och bättre i hullet såklart :) Hon leker och hittar på bus. Dom är så jäkla roliga dom små liven :D ursäkta om jag tjatar och repeterar. Men visst gav du också blöt foder? Hur mycket bör en honkatt väga vid 2 års ålder, hon blir 3 nu i april. Hon är en huskatt :)

Kanske är jätte svårt att svara på men jag blir glad bara du kör på en gissning :D

Haha ja dom är helt underbara dom små krabaterna! Speciellt med busen ;)

Jag är faktiskt en av dom som bara ger blötfoder lite som något extra gott ett par gånger i veckan, dom får även rått kött och fisk i samband med att jag lagar mat. Men det är många som rekommenderar blötfoder dagligen eftersom det finns katter som är lite dåliga på att få i sig tillräckligt med vätska. Mina hör däremot inte till den kategorin. Så här är det fri tillgång till torrfoder och sen något gott utöver det som funkar bäst. annars äter min pojk enbart blötfoder om det hade serverats dagligen och det hade inte hans tänder gillat =)

Oj vikt är jättesvårt! Speciellt på en huskatt eftersom det finns så många olika typer av kroppsform på dom =) men allt mellan 2,5 till 6 tänker jag rent spontant =) mina honor har legat på 2,5 till 4 (huskatt och tjejen jag har nu är norsk skogkatt på 3,6 kilo), min pojk jag har ligger på runt 4,5.

Som jag har förstått det så säger revbenen och en ev fettpåse på magen mycket om vad som är lagom för katten. Man ska kunna känna revbenen och när man tittar ovanifrån på en stående katt ska man kunna se midjan. Revben ska ju inte sticka ut men som sagt- man ska kunna känna dom utan problem =)
  • lillterror
    SoulsWillRise skrev 2016-02-11 18:21:18 följande:

Du verkar väldigt kunnig så jag fortsätter i samma spår ;) Vad är okej att ge sin katt i mat väg när det gäller kost för människor? Vi brukar ge pålägg, typ en kalkon skiva eller skinka. Lite tonfisk ibland. Pyttipanna osv :p

Jag har köpt applaws nu :D känns toppen tack vare er :)

Jag undviker i stort sett bara lök i alla former och starka kryddor till mina =) här är det lite som du skriver- det blir en skinkskiva då och ett par grytbitar här och lite rå torsk där. Smaskigt och bra motion för tänderna med rå mat =)

Hoppas pissen gillar och fungerar bra på det nya fodret nu!=)
  • lillterror
    SoulsWillRise skrev 2016-02-11 22:12:12 följande:

Vad skönt, det är lika för mig :) Men finns det nåt dom inte klarar av att äta? Nånting man måste tänka på? Jag fick höra att ger man katter typ skinka, korv eller kalkon så pajar njurarna. Vet du om det stämmer? Hon brukar få smaka äta tårta också ;)

SoulsWillRise skrev 2016-02-11 22:25:53 följande:

Kan man ge rå köttfärss? Rå lever av kyckling?

Kom gärna med flera tips på vad man kan ge :)

Oj det med charkuterier och pajade njurar är inget jag nånsin hört talas om, så där vågar jag verkligen inte uttala mig. Mina får det däremot och gillar det =) och här har det aldrig funnits några problem med njurar (peppar peppar). Sen kanske det beror på katten i sig, ålder, ras, allmäntillstånd och mängden man ger dom? Men har som sagt aldrig hört om det innan :)

Lök är ju däremot skadligt för dom. När det gäller mjölkprodukter så är den allmänna rekommendationen att inte ge katterna, men finns folk som hävdar att en katt som är van vid det inte har problem med det osv. Massa olika råd på den fronten. Mina får litegrann ibland, slicka av skeden med creme fraiche och sånt där ^^ ;)

Du kan absolut ge rå köttfärs, kycklinglever, kycklingmage och kycklinghjärta går hem hos min tjej. Hon älskar även rå kycklingvinge, men det får man ha uppsikt med när dom äter om dom inte är vana vid det mtp benen. Nu gick hon på barf som kattunge så hon är uppväxt på sånt.

Jag brukar slänga till dom lite av det jag tillagar för dagen, ska jag koka torsk så får dom en liten bit av den råa fisken t.ex. mumsigt ;)
  • lillterror

Ser nu när jag läste att jag missade att skriva att lever är helt okej som sagt- men inte för mycket eller för ofta =) så därför blir det mest mage, hjärta och vingar här hemma ifrån kyckling =)

• lillterror
    Dexter dot com skrev 2016-02-12 06:16:43 följande:

Du kan ge rå köttfärs, lite lever, kycklinghjärta, kokt fisk men tänk på att kattmat ska vara den huvudsakliga födan eftersom det innehåller taurin, vitaminer mm som katten behöver i en balanserad form.

Fast tvärtom, katter mår mycket bättre om den huvudsakliga födan är rå mat (barf), just för att man då kan kontrollera vad katten får i sig. Slipper all skit som är i vanlig kattmat och vinner många hälsofördelar. Man ska då givetvis vara noga med att man ger rätt saker så katten får i sig allt den behöver. Som taurin som du skriver om, livsviktigt för katter och finns helt naturligt i kycklinghjärta. Vitaminerna en katt behöver finns i köttet och inälvor. Får dom enbart rå mat är det viktigt att dom får i sig ben också, som kycklingvinge. eller benmjöl. Förutom att dom då får i sig alla näringsämnen dom behöver så vet man även att dom får i sig vätskan dom behöver genom det råa köttet.

Jag själv ger mina kattmat och rått kött utöver det. Hade jag haft möjlighet att låta dom gå på barf helt och hållet hade det varit det enda alternativet. Tyvärr så är det svårt i nuläget så då får det bli kattmat.
  • lillterror
    jagärjagvemärdu skrev 2016-02-13 01:37:28 följande:

Hur får ni era katter att äta rått kött? Har försökt mata min katt med det men hon bara luktar och går vidare:( Min mammas grannars katter brukar springa in till min mamma och de äter mer än gärna rått kött (utekatter), men min lilla misse är innekatt och har likson ingen erfarenhet av att fånga och äta rått kött. Har försökt gnugga köttet i pulvret från torrfodret eller hur man ska förklara då jag läst att det har en god doft för katter, men funkar inte för henne :( Har ni några tips?

Katten är säregna, kräsna och väldigt underhållande när det gäller den biten :) vill du få henne att acceptera och gilla rått kött som en extra godsak eller få henne att äta det regelbundet som en del av hennes kost?

Här gillar katterna olika, ena älskar nötfärs medan den andra fnyser och går vidare. Kycklingvinge går hem hos den andra medan nummer ett tittar snett och väntar på att få något annat. Här är dom vana vid rått kött från start. Hade en kattunge på tio veckor som slukade en halv kycklingvinge. Hennes syster föredrog kycklingmage, då hade ingen av dom varit ute och jagat men sett hur och vad deras mamma åt istället :)

Så testa dig fram helt enkelt, blanda in lite nötfärs i blötfoder och öka mängden successivt t.ex? Visar det sig att hon föredrar konsistensen hos färs framför köttiga bitar så börja med det och lägg i lite större köttremsor allteftersom? =)
  • lillterror
    Dexter dot com skrev 2016-02-13 09:37:54 följande:

Håller helt med dig om att BARF är det ultimata om man är insatt i näringslära och beredd att pyssla lite. Som jag uppfattade det frågades det efter vad man kunde som lite extra utöver torrfodret och har man inte kunskap om hur man sätter ihop en komplett diet kan jag inte rekommendera att bara ge katten kött utan ett helfoder så den får i sig allt den behöver.

Då förstår jag! Och är helt enig i vad du säger :)
Svar på tråden Tips på bra kattfoder tack!