Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Tips på bra kattfoder tack!

Porta21, Purenaturals och Applaws tycker jag är bra foder med hög kötthalt och potatis/ris som kolhydratskällor. Mjöl,majs och baljväxter undviker jag.
    Egentligen är det bästa att ge katten burkmat för att den ska få i sig ordentligt med vätska. Jag ger min vanlig Mjau på tetra från affären ( som jag har på mer vatten på för att undvika urinsten) 3g/dag och har torrfoder framme jämt så han kan gå och småknapra.

• Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-10 16:12:55 följande:
    Ger du blöt foder tre gånger om dagen? Vilka tider ger du? :)
    När han kommer in :) Han har kattlucka och kommer och går som han vill men det blir oftast morgon,lunch/em och kväll.

Royal canin är det mest bara skräp och utfyllnad i så det är bortkastade pengar.
  • Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-10 17:41:34 följande:
    Okej så det rekommenderas inte alltså? :/ Jag vill inte gärna beställa på nätet utan jag går till djuraffären och handlar isåfall :) jag har ju fått lite bra tips så tack så jättemycket :)
    Det är oftast bättre priser på nätet men köper du i butik har du ju "smakgaranti" och får lämna tillbaks maten om katten inte gillar den. Jag köper alltid 10kg säckar och kommer då ner i 50-60kr/kg vilket är helt ok.
  • Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-10 18:38:11 följande:
    Okej det är väl typ 1000 kr i månaden? Hur länge räcker en sån påse? Om du måste välja ett särskilt foder, vilket blir det? :) har nämligen kollat upp alla som nämns i tråden och jag blir jätte förvirrad vilken man ska välja :/
    En 10kg säck räcker länge åt min katt, han äter ca 50-60 g/dag ( drygt 1 dl ) så ungefär 5 månader. Porta 21 har jag inte sett på butik men Applaws och Purenatural brukar finnas. Acana och Orijen är också ok foder.
  • Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-10 19:23:57 följande:
    Oj järnvägar vad länge :D det ska jag absolut kolla upp, tusen tack :)
    Nu äter ju min burkmat också men han väger 9kg så han är inte liten i maten :)
  • Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-10 20:06:50 följande:
    Oj 9 kg???? :D helt otroligt :) jag ger min katt blöt foder också. Jag köper det på rusta. Whiskas tror jag det är. Är det bra eller dåligt? Nu är jag lite nyfiken. Om jag frågar djuraffären vilket foder dom rekommenderar, vad tror du dom svarar? Vet fortfarande inte vilket man ska välja :(
    Han var en vildkatt jag hittade helt utmärglad för 12 år sen men nu är han stor och välmående ;)

Whiskas är ok burkmat. Personalen i djuraffärer har tyvärr sällan någon utbildning i näringslära utan brukar rekommendera dom foder dom för tillfället har erbjudande på . Fråga efter spannmålsfria foder med hög kötthalt för kastrater.
  • Dexter dot com
    SoulsWillRise skrev 2016-02-11 22:25:53 följande:

Kan man ge rå köttfärss? Rå lever av kyckling?

Kom gärna med flera tips på vad man kan ge :)

Du kan ge rå köttfärs, lite lever, kycklinghjärta, kokt fisk men tänk på att kattmat ska vara den huvudsakliga födan eftersom det innehåller taurin, vitaminer mm som katten behöver i en balanserad form.
  • Dexter dot com
    lillterror skrev 2016-02-12 10:57:13 följande:
    Fast tvärtom, katter mår mycket bättre om den huvudsakliga födan är rå mat (barf), just för att man då kan kontrollera vad katten får i sig. Slipper all skit som är i vanlig kattmat och vinner många hälsofördelar. Man ska då givetvis vara noga med att man ger rätt saker så katten får i sig allt den behöver. Som taurin som du skriver om, livsviktigt för katter och finns helt naturligt i kycklinghjärta. Vitaminerna en katt behöver finns i köttet och inälvor. Får dom enbart rå mat är det viktigt att dom får i sig ben också, som kycklingvinge. eller benmjöl. Förutom att dom då får i sig alla näringsämnen dom behöver så vet man även att dom får i sig vätskan dom behöver genom det råa köttet.

Jag själv ger mina kattmat och rått kött utöver det. Hade jag haft möjlighet att låta dom gå på barf helt och hållet hade det varit det enda alternativet. Tyvärr så är det svårt i nuläget så då får det bli kattmat.
    Håller helt med dig om att BARF är det ultimata om man är insatt i näringslära och beredd att pyssla lite. Som jag uppfattade det frågades det efter vad man kunde som lite extra utöver torrfodret och har man inte kunskap om hur man sätter ihop en komplett diet kan jag inte rekommendera att bara ge katten kött utan ett helfoder så den får i sig allt den behöver.
Svar på tråden Tips på bra kattfoder tack!