• Anonym (Hjälp)

Hur börjar jag ta hand om mig själv?

Hej! Jag tar hand om mig själv väldigt dåligt. Jag äter helt för mycket socker, tränar inget och är allmänt trött o har dålig syn. Jag är 30 år och ser väl egentligen bra ut men misshandlar mig själv och min kropp. Jag vill börja träna o äta bättre. Jag vill känna mig pigg och frisk och vacker. Hur börjar jag? Jag känner mig urgammal och kan inte leva i nuet. Jag tänker bara på att livet snart tar slut och jag vill inte tänka så. Skulle gärna vilja ha lite konkreta tips på hur man börjar träna osv ( jag har börjat flera gånger men tröttnar lätt) hur ska man göra för att inte tröttna? För att älska sig själv? Snälla hjälp mig, jag vill så gärna förbättras. Tack.

• Svar på tråden Hur börjar jag ta hand om mig själv?
  • Anonym (ABC)

För att bli nöjd med sig själv så behöver man slutföra saker! Planera inte in för mycket i kalendern utan planera lagom. Det är nummer ett.

Nummer två: ät något protein när du är sugen på socker. Berätta för andra att du slutat med socker.

När du tränar styrka på gymmet: håll dig till tre maskiner varje gång. Man behöver inte mer. Du hinner inte tröttna. Kör varierade grupppass. Gör spotifylistor o gå långpromenader.

Detta är några saker man kan göra. Drick ett glas vatten på morgonen, ett efter varje måltid och ett glas innan du lägger dig. Det är lätt att komma ihåg.

Fyll frysen o kylen med grönsaker. Köp färdiga grönsaksjuicer och drick som mellanmål. När du inte pallar göra mat; koka många ägg, lägg i kylskåpet. Gör omelett med grönsaker annars.

• Anonym (Pila)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-02-10 21:04:54 följande:

Hej! Jag tar hand om mig själv väldigt dåligt. Jag äter helt för mycket socker, tränar inget och är allmänt trött o har dålig syn. Jag är 30 år och ser väl egentligen bra ut men misshandlar mig själv och min kropp. Jag vill börja träna o äta bättre. Jag vill känna mig pigg och frisk och vacker. Hur börjar jag? Jag känner mig urgammal och kan inte leva i nuet. Jag tänker bara på att livet snart tar slut och jag vill inte tänka så. Skulle gärna vilja ha lite konkreta tips på hur man börjar träna osv ( jag har börjat flera gånger men tröttnar lätt) hur ska man göra för att inte tröttna? För att älska sig själv? Snälla hjälp mig, jag vill så gärna förbättras. Tack.

Små steg är viktigt! Fortsätt att äta som du gör nu, men välj ut två dagar i veckan då du kämpar dig igenom utan att äta något socker. Gärna två skilda dagar, och fyll då istället på med grönsaker och massor med vatten. Klarar du kanske till och med att äta endast nyttigt dessa dagar (grönsaker, någon frukt, lite frön/nötter, men inget bröd, mjölk, socker, kött) Lägg till ett par promenader eller annan träning som känns bra för dig, behöver inte vara hårdträning. Bestäm sedan fasta tider då du ska sova och stiga upp, även på lediga dagar, samma tider alltid. Om det är svårt att motionera, lägg in tio minuters promenad de "hälsosamma" dagarna direkt när du stigit upp. 

Gör detta i en månad och se sen om du kan värdera hur du mått de "hälsosamma dagarna" och se om du kan tänka dig att lägga till ytterligare en dag  i veckan då du planerar på detta sätt. De övriga fyra dagarna får du äta som vanligt och ska inte ha dåligt samvete. 

Efter ytterligare en månad kan du göra upp en ny plan, och det långsiktiga målet är att de dagar då du får äta vad som helst inkl socker ska bli färre än de andra dagarna. Kanske att du någon period kan äta endast nyttigt och inte något socker alls, tex fyra veckor under sommaren? Testa!

Allt går om man tar tillräckligt små steg!

Kram och lycka till!

• Anonym (N)

Vilken bra tråd, följer gärna. Har tyvärr inga råd..

Jag känner mig i liknande sits, 2- barnsmamma som slocknar av trötthet i soffan varje kväll, efter att ha ätit (onyttigt) godis, chips eller glass. Jag är så trött på kvällarna när barnen lagt sig att ögonen går i kors.

Jag tränar dock rätt hårt två gånger i veckan, men skulle behöva hjälp med kosten och motivationen.

• Anonym (Gillar)

Träna sånt som du gillar och tycker är kul. Mycket roligare om man tränar ihop med någon också. Man blir mer peppad då. Jag tränar gruppträning på friskis. Finns massor med roliga pass, spinning, cirkelgym, indoor walking, gympa, step, m.m.

• Anonym (pop)

Jag har varit på botten och mått dåligt men tagit mig tillbaks. Jobbade mycket, sov dåligt, åt skräp och motionerade ingenting. Funkade bra tills det en dag sa stop och jag gick in i väggen och vill dela med mig av mitt bästa råd.

Mindfulness.

Det är en väg. En väg att både lära sig att leva i nuet samt lära känna sin egen kropp och sitt sinne. Allting stannar upp. Man börjar förstå hur man funkar och vad kroppen och sinnet behöver för att må bra. Och man börjar automatiskt söka sig till det som är bra.

Jag fick gå en mindfulnesskurs genom sjukvården och sedan följde alla andra pusselbitar på plats av sig självt. Jag lade om kosten och började träna. Ja hela min livsstil. Jag blev lugnare, mer målinriktad och motiverad och fann lite sinnesro. Är idag mer harmonisk och hälsosam. Känner mig stark och är stark.

Kan starkt rekommendera det till alla som behöver finna en ny och bättre riktning i livet.

• Anonym (ABC)

En enkel sak är att slänga in ett par skaldjursmiddagar i veckan, mkt protein och gott snabbt att fixa. Åt senast igår typ en hel påse räkor med skal inte det bästa men bättre än andra saker.

• Anonym (Hjälp)

Tusen tack för era svar! Ska läsa genom dom igen noga. Jag har barn så det motiverar också till att vilja bli bättre men det är så svårt att ta första steget :(

• Lena

Planera nyttiga huvudmål i förväg på bestämda tider. Då blir det lättare att inte småäta.

• Anonym (Nina)

Skriv måbra dagbok! Googla Mia Thörnblom för att läsa mer. Mitt självförtroende har stärkts och träningen samt att låta bli godis känns mer motiverat eftersom jag vill kunna skriva i boken innan sänggående att jag lyckades med mitt mål för dagen. Ett annat tips är att skaffa en träningskompis. Svårare att strunta i träningen om man bestämt.

• MEE83

Mycket handlar om att skapa sig fasta, trygga, rutiner, att det blir en naturlig del av vardagen, att det sitter i ryggmärgen. Många människor är vaneberoende i mångt och mycket, och det kan vara otroligt svårt att bryta gamla, kanske destruktiva vanor, för att sedan skapa nya. Det brukar väl pratas om att det tar ca 3 månader att få en ny rutin, så sluta inte bara för att du missade ett tillfälle. 

Hitta en fysisk aktivitet som du faktiskt gillar. Gillar du inte att gå till gymmet, eller sticka ut i joggingspår, så finns det oftast andra alternativ, t ex korpfotboll, boxning, eller dans, men listan kan ju vara väldigt lång. Är något roligt, blir det av naturliga skäl inte ett tråkigt måste, utan kanske till och med något som du ser fram i mot. 

Försök att få tillräckligt mycket god sömn för att tillgodose det sömnbehov du har, skippa hellre den där tv serien på kvällen och lägg dig lite tidigare. 

Planera måltiderna, i vårat hushåll är det min sambo som bossar över detta, hon utfodrar oss, *garv*, jag kan laga mat, om jag måste, men hon tycker det är kul, och är mycket bättre på det, det hjälper om man har ungefär samma mål och intressen i hushållet när det gäller kost och träning dock. Hon är väldigt noggrann med att vi äter rätt här hemma, och jag är ganska bra på att motivera hon på att träna på regelbunden basis. Så vi är ett bra team på det sättet. 

En grej som kan vara bra, är att t ex göra en veckolista. Sticker man in på butiken varje kväll för att handla, är det lättare hänt att det slinker ner lite allt möjligt i matkorgen, Vi brukar beställa hem köttboxar från en leverantör som distribuerar närproddat kött, i vårat fall, Gröna Gårdar(gronagardar .se), då har man liksom löst det för en period. Deras nötbox i mellanklassen, ca 10 kg, räcker ju till ett antal måltider. Vi bor i Sthlm, och får den hemlevererad. 

Personligen så är jag egentligen inte så noga med att inte äta t ex socker, jag har dock inget stort sockersug, så det blir väldigt naturligt att inte slänga i mig godis, glass etc. Goda bakverk är undantaget, det gillar jag, däremot så försöker vi äta på regelbundna tider och vi har naturligtvis båda koll på vad vi behöver, i form av intag. 

Omprioritera den tid du lägger på lågkvalitativa aktiviteter, dvs typ slötittande på dumboxen, lägg den tiden på att träna istället. Någon bra tv serie kan förstås få plats på "schemat", men skär i den tid du spenderar på saker som egentligen inte är viktiga. 

En ganska ny rutin jag har lagt mig till med det senaste året eller så, är att jag början dagen med att köra maxlöp på ca 1 km varje morgon(skall ut nu), det känns otroligt skönt. Sedan tar jag ett längre träningspass på kvällarna, antingen på gymmet eller längre joggingspår, eller orienteringsspår. Jag brukar springa 4-5 mil i veckan, plus 3-4 pass styrka på gymmet. Bra musik, talböcker eller poddar, går naturligtvis hand i hand med träning, om du inte är ute med en kompis, eller partner. 

Jämför inte dig själv med andra, om de inte fungerar som positiva inspirationskällor. 

Svar på tråden Hur börjar jag ta hand om mig själv?