• Anonym (underhåll)

Kan man stämma om underhåll någon som jobbar utomlands?

Mitt ex lämnade mig under graviditeten och några månader senare flyttade han utomlands. Han bröt helt kontakten med mig och det tog några månader tills faderskapet var fastställd. Han jobbar nu utomlands och har en väldigt hög inkomst och jag undrar om jag kan stämma honom i domstol. Räknas inkomst som han får i utlandet när det gäller underhållsbidrag som ska betalas i Sverige? 

Har någon erfarenhet av att ha stämt någon om underhåll och hur gick det? 

• Svar på tråden Kan man stämma om underhåll någon som jobbar utomlands?
  • Anonym (asa)

Du kan säkert få ett underhållsbidrag fastställt i domstol. Men tror att du själv blir ansvarig för att driva in underhållet/skulden i det landet han bor i. Hur svårt det blir att driva in skulden beror säkert på vilket land det handlar om men gissar på att det blir komplicerat i vilket fall.

Om pappan inte vill betala underhållsbidrag kan du istället ansöka om underhållsstöd från försäkringskassan. Det är ett statligt bidrag till ensamstående föräldrar. I slutändan är det pappan som får betala det eftersom försäkringkassan kräver den underhållsskyldiga på pengarna. Det som är bra med det att du får dina pengar oavsett. Och det blir försäkringskassans huvudvärk att försöka kräva driva in skulden från pappan.

• nevermind
    Anonym (asa) skrev 2016-02-10 21:56:48 följande:

Du kan säkert få ett underhållsbidrag fastställt i domstol. Men tror att du själv blir ansvarig för att driva in underhållet/skulden i det landet han bor i. Hur svårt det blir att driva in skulden beror säkert på vilket land det handlar om men gissar på att det blir komplicerat i vilket fall.

Om pappan inte vill betala underhållsbidrag kan du istället ansöka om underhållsstöd från försäkringskassan. Det är ett statligt bidrag till ensamstående föräldrar. I slutändan är det pappan som får betala det eftersom försäkringkassan kräver den underhållsskyldiga på pengarna. Det som är bra med det att du får dina pengar oavsett. Och det blir försäkringskassans huvudvärk att försöka kräva driva in skulden från pappan.

Om de inte lyckas få pengarna medan han bor utomlands, kan de då kräva honom på pengarna när han flyttar tillbaka till Sverige?
  • Softisen
    nevermind skrev 2016-02-10 23:44:55 följande:
    Om de inte lyckas få pengarna medan han bor utomlands, kan de då kräva honom på pengarna när han flyttar tillbaka till Sverige?
    Inom  EU kan FK driva vad fanken de vill. Inte din huvudvärk dock. Men jo, de kan inkassera pengarna oavsett om han befinner sig i Sverige eller inte. Kan dock bli lite svårt om han befinner sig i Afrika Eller Asien.
  • Anonym (asa)
    nevermind skrev 2016-02-10 23:44:55 följande:

Skulden kommer finnas kvar länge. Tror statliga skulder kvarstår för evigt.

Men försäkringskassan är rätt bra på att driva in skulder från utlandet. Fast beror såklart på vilket land det handlar om. Av förståeliga skäl är det ju enklare att driva in en skuld från tyskland än från somalia.
  • nevermind
    Anonym (asa) skrev 2016-02-11 02:16:11 följande:
    Skulden kommer finnas kvar länge. Tror statliga skulder kvarstår för evigt.

Men försäkringskassan är rätt bra på att driva in skulder från utlandet. Fast beror såklart på vilket land det handlar om. Av förståeliga skäl är det ju enklare att driva in en skuld från tyskland än från somalia.
    Bra att veta att han inte kan fly undan det ansvaret i alla fall.
Svar på tråden Kan man stämma om underhåll någon som jobbar utomlands?