• Elisa78

När började era barn åla?

Min kille är snart 5 månader och gillar inte att ligga på magë längre än några minuter. Undrar om det kommer ge problem när han ska lära sig åla....Har nån annan erfarenheter av samma sak? Vill ju inte låta honom ligga där om han blir ledsen.....

• Svar på tråden När började era barn åla?
  • julia81

du kan hjälpa honom genom att sätta fram armarna. när de väl kommit på att man kan stötta överkroppen mot underarmarna brukar det vara roligare att ligga på mage.det är ju iaf ett bra mycket roligare perspektiv att se sin omgivning på

Långt ifrån alla barn ålar inte, alla barn kryper ju inte ens

• Tjohalia

Låt honom slippa om han inte vill, när han är mogen så tar han sej fram på lämpligt sätt iaf.
    Min dotter ålade aldrig, och kröp/kryper inte heller, hon har hoppat fram på stjärten (började när hon var 8½ månad) och nu går hon, började när hon var 10 månader och 2 dar. Hon har aldrig legat på mage särskilt mycket, när hon blev lessen så slapp hon. Jag tror inte på att man ska behöva träna dem att ligga på mage, allt annat som bebisar lär sej drivs dom ju själv till att lära sej oxå ska vi helt plötsligt behöva lägga dem på mage mot deras vilja, nä det rimmar lite illa!

Ta inte detta som kritik mot dej, det är snarare kritik mot bvc som ibland envisas mycket med att man ska ha bebisarna på mage...

• adifa84

min lillkille började åla lite smått vid 6mån,nu ålar han överallt och är nu 7 månader.

• Maggizz

Min dotter är 6 mån och vill inte alls ligga överhuvudtaget. Lägger man henne på rygg snurrar hon över på mage och ligger och skriker för så vill hon inte alls ligga. Hon vill mest sitta i hoppgungan. Då har hon koll på läget och dessutom kan hon hoppa också!

• HeddaBigBum

Min son HATADE att ligga på mage... och det kändes som om det tjatades (min mamma...) om att det var såååå viktigt att han tränade att ligga på mage. Min son har hållt huvudet uppe själv sen han föddes... vi har i alla fall kort på honom när han är 2 veckor gammal och håller upp nacke, huvud och rygg själv... men min mamma och påpekade magliggandet rätt ofta. Till slut frågade jag på bvc och till mig sa de att det finns ingen anledning att tvinga honom om han blir sådär fruktasnvärt arg och ledsen. Det lär han sig inget av!

Lucas satt när han var 4½
    kröp när han var 6½
    gick när han var 8½
    (ålade aldrig)

... så att de hatar att ligga på mage tror inte jag hindrar/påverkar utvecklingen, för jag tvingade verkligen inte honom att ligga på mage!!!

• bustjejen

Min lilla tjej är snart 7 månader. Hon ålar sig bakåt och rullar och svänger runt kroppen åt alla håll... Framåt har hon dock inte hittat än

• SweetStarAngel

Som någon redan sagt, låt sonen göra det han tycker är roligt, om ett tag så vill han kanske vara mer på golvet
    Båda mina barn började åla runt 6-månader. Sevanna började krypa vid sju och en halv månad och Susanna som är sju månader har nyss lärt sig krypa

• Nallatalla

Min son har börjat att åla nu och han är ca 7månader. Det är inte klokt vilken fart han har!!
    Jag vågar absolut inte lämna honom en sekund ens!!

/ nalla

• Esterella

Mina killar är strax 8 månader och Anton har precis lärt sig åla, Adrian vill inte alls ligga på golvet, när han väl gör det och har en leksak så är Anton där och knycker den och då vill inte Adrian vara där mer.

• Beckah82

Victor började åla när han var 3,5 månad. Från ca 5 månader kröp han på knä istället.

• maja3

Min pojke har nyss börjat åla, bakåt bara, och han är sex månader o en vecka.

• teknologen

vår tjej brukade också bli arg efter en stund när vi lät henne ligga på magen. Om man gav henne favoritleksakerna så kunde hon ligga längre.

Rotera kunde hon göra ganska snabbt och sen även åla bakåt. Vi försökte locka med alla favoritleksakerna för att hon skulle börja ta sig framåt istället, men näpp, hon ville inte.

Sen började vi med att ligga på magen bredvid henne så att vi alla låg i samma höjd och det gillade hon

Min syster provade häromhelgen med att rassla med sin klocka på golvet och då hände det saker! Isabelle började ta i med de bara fötterna på parkettgolvet och hon tog sig framåt!
    Att vi inte hade tänkt på klockor och smycken... eller, det kanske vi hade om vi hade haft några :-P Isabelle är stormförtjust i blänkande klockor, ringar, armband, halsband mm

Svar på tråden När började era barn åla?