Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!

Studentpappa skrev 2016-02-13 19:23:42 följande:

Finns det mycket jobb inom medicinteknik någonstans i Sverige?

Jadå i Stockholm vet jag två företag som arbetar med detta förutom socialstyrelsen.
  • sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2016-02-14 05:38:44 följande:

Har kan du se hur det ser ut i verkligheten; de schemana du hittade visar inte  rätt, man läser inte fysik + mekanik + mattekurser mm samtidigt, utan på heltid läser man normalt två kurser parallellt i block, och varje  kurs visar sitt schema separat t ex här. Lägg ihop båda schema så får du en full dag:

www.tfe.umu.se/student/program/maskinteknik/blockschema/

Tre kurser läser de teknologer jag känner, parallellt under en sk läsperiod precis som vi gjorde.

Det var så även i julas.

Laborationerna är inte schemalagda men väl obligatoriska. Själv hade jag periodvis 12 timmar laborationer i veckan utöver föreläsningar och övningar. Inte helt ovanligt idag heller vad jag förstått från de tre teknologer som jag känner.
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2016-02-14 09:26:26 följande:

Skojar du?!

Tänker du ifrågasätta de officiella scheman som KTH lägger ut på sin hemsida?

Verkligen?!

Vill du ha en länk till schemat på deras hemsida?

Länk

.

Alltså, är det verkligen så svårt att förstå att man INTE har schemalagt 8-17 fem dagar i veckan på en civilingenjörsutbildning? Inte ens på Teknisk Fysik.

Frågade sambons äldsta som gått teknisk fysik och, det hände rätt ofta att de hade föreläsningar och laborationer så det var schemalagt mellan 8-17.

Eftersom liknande trådar kommit upp med jämna mellanrum så har jag frågat de som studerar NU och bara för att det inte syns på det schema som man kan läsa på nätet så innebär inte det att det inte är schemalagt.

Sedan kan det skilja mycket från läsperiod till läsperiod.

Men du menar att det är betydligt lättare att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning idag?

Fram till halva trean så hade vi ungefär i snitt 40 timmar förlagda i vecka om man räknar med laborationer och inlämningsuppgifter, periodvis kunde vi ha 8-12 timmar labbar i veckan, 20 timmar föreläsningar och 10 timmar övningar (som inte alltid var officiellt schemalagt). Till detta egenstudier och förberedelser till laborationer.
  • sextiotalist

Pp

sportpappa skrev 2016-02-14 16:20:45 följande:

Både jag och min sambo är civilingenjörer från Chalmers och minns det som att det var schemalagt 8-17 nästan jämt. Schemalagd tid när vi pluggade var 35 timmar i veckan. Sen skulle man utöver det lägga mängder med timmar på hemstudier. Dock fanns det ändå mycket tid till att festa, nollning, cortegebygge och mycket annat.

Det kan ju vara så att civilingenjörsutbildningarna är betydligt slappare än vad de var förr. Precis samma sak som händer med övriga skolor i Sverige. Eller så har det visat sig att så mycket schemalagd tid inte var så effektivt. Ärligt talat så sov vi på många föreläsningar, hoppade ofta över 1-2 timmar varje morgon eller gjorde annat.

Det som de länkade schemana visar på är att tiderna varierar kraftigt. Ibland är det heldag och ibland är det bara några få timmar. Det verkar vara en hel del laborationer som ofta är obligatoriska. 

Det är nog största problemet om man har barn. Oregelbundenhet. För att det ska funka så får man nog ändå räkna med att man pluggar 8-17 varje dag och lämna på förskolan de tiderna. Det kan också vara bra att ha som vana att plugga så mycket i början för att inte komma efter vilket är otroligt lätt när man inte har någon piska över sig som i grundskolan och gymnasiet.

Också gammal chalmerist och samma erfarenhet.

Nu kan det blivit annorlunda då man gjorde utbildningen till fem år och en mer formell master.
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2016-02-14 17:53:35 följande:

Jag skulle säga att det är med gamla studentminnen som med lumparberättelser och fiskehistorier.

Den gamla skolgången blir bara värre och värre och tuffare och hårdare ju längre bak i tiden den ligger.

.

"Jaså, du tyckte att NI hade det tufft när ni växte upp? VI, vi var tvungna att bo i ett hål i en väg och vi fick äta grus till frukost varje morgon innan vi tvingades städa botten av en sjö innan vi gick till skolan!"

Nja, jag kom ihåg att det kändes som semester att börja arbeta. Men jag kom mig ihåg hur tufft det var emellanåt. Sedan har jag vänners barn som läser nu och det är många timmar och långa dagar. Som deras föräldrar säger, "nog för att jag minns att det var tufft men inte så tufft".
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2016-02-14 10:24:08 följande:
    Det handlar om att TS undrar om det går att kombinera studier med familjelivet.

TS undrar hur mycket schemalagt arbete det är.

"Finns det några civilingenjör/ingenjör som vet hur schemat ser ut? Är det mycket egebstudier man kan göra hemma eller är det mån-fre 9-17 i skolbänken rakt av?"

.
    TS frågar INTE efter den totala arbetsbördan, som är större än bara det schemalagda, för TS är beredd att göra en hel del arbete hemmavid. TS är också förmodligen medveten om att en viss mängd grupparbeten behöver planeras in ihop med andra studenter.

.
    TS har en dröm om att börja på en av de bästa utbildningar du kan läsa i Sverige. Då får TS svar om att "Nä, det är 8-17 och arbete i labbet på kvällstid som gäller" och TS svarar då "Suck då får jag ge upp drömmen".

Svar till TS som uppenbarligen är helt felaktiga eftersom jag nu kunnat visa på hur det faktiskt ser ut på en civing-utbildning. Vilket dessutom råkar stämma med hur jag kommer ihåg hur det var, om jag får säga det.
    .

Om TS kommer tillbaka och läser i tråden igen så kan han/hon titta på hur schemat faktiskt ser ut och testa hur det passar ihop med familjelivet. Vad nu familjelivet kräver.

Vissa dagar är "heldagar", Sedan kan du ha helledigt en torsdag och bara två timmars föreläsningar en tisdag. En sådan tisdag kan TS då exempelvis boka in för att skriva klart den där labb-rapporten med gruppen.

Och så vidare.

.
    Istället för att skrämma bort TS från tankarna på att läsa till civing vill jag peka på hur det faktiskt ser ut. Vilka möjligheter som faktiskt finns.

och det går att läsa en sådan utbildning, även om man tar hänsyn till familjeliv. Men det kräver planering och disciplin. Plus stöd hemifrån.
    Om inte ts har väldigt lätt för matematik, ser snabbt logiska sammanhang, så hade jag avrått personen att läsa till civilingenjör om han/hon har barn och långa resvägar.
    Jag hade föreslagit högskoleingenjör och om det visar sig att det fungerar då komplettera med ett år för att sedan tar masterexamen (dvs civilingenjör). Just för att civilingenjörsutbildningen kräver så mycket i både tid och engagemang.
    Idag finns högskoleingenjörsutbildningen, som är ett mycket bra alternativ.
    Vill man gå vidare och forska, så är det en annan sak.
Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!