Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!

Ni har inte funderat på att flytta? Om det är 1,5 timmes resväg till närmaste högskola känns det som att ni inte bor så centralt, kommer du kunna få ett kvalificerat jobb efteråt där du bor nu?

Jag hade en kursare med 1 barn som hade 1 timmes resväg och som nu är klar. Så det går. Däremot måste det ha varit väldigt tufft, för som många säger är det mycket schemalagt. Ibland är det schemalagda labbar på kvällstid, men för oss har det alltid funnits en motsvarande tid på dagtid så jag tror att man hade kunnat byta till sig den om man haft särskilda skäl. Utöver den schemalagda tiden kan jag starkt rekommendera att plugga i grupp även om det går att göra själv. Och då behöver man ju spendera tid på en plats där det finns fler studenter som läser samma sak.

• snedtak
    sextiotalist skrev 2016-02-14 09:53:27 följande:
    Men du menar att det är betydligt lättare att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning idag?
    Det menar förvisso många att det är.

När man klipper in och tittar på scheman ska man inte glömma bort att det kan skilja sig mellan skolor hur mycket som är schemalagd tid och hur mycket som är självstudier. En del kanske lägger in alla möjliga labbtillfällen på online-schemat medan andra har gruppövningar schemalagda separat så att det inte syns på det gemensamma schemat. Det finns dessutom perioder när man har mindre schemalagt och perioder där man har mer När jag läste hade vi faktiskt en hel läsperiod där fredagarna inte hade schemalagda moment
Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!