• Copalacabana

    Min dotter Liv blir konstant mobbad! Vad göra?

    (Min dotter är 14, inte 6-12).

    Såna hemskheter! Vet inte vad jag ska ta mig till.

    Min dotter blir retad för sitt namn, utseende, saker hon gör, säger, osv.

    De ytterst få gånger någon säger Liv och inte Livan (jag hatar det smeknamnet!!!), så säger de i skolan "Akta er för Liv, hon har hiv!", "ta ett långt kliv bort från hiv-liv", "Liv, släng på ett smil, nej just det du har HIV - så du ska dö, äckel!"

    De kallar henne smutsig hora, mm, mm, mm. Och nej, vi bor inte i något invandrartätt ghetto. Vi bor i en BR, men här finns blandat BR, hr, villor.

    Skolan blundar för det och ingen hjälper mun dotter när hon är i skolan. I fredags fick hon sin nya jacka söndersliten.

    Detta har gått för långt, hjälp!!! Vilka rättigheter har vi? Vad SKA skolan göra?

  • Svar på tråden Min dotter Liv blir konstant mobbad! Vad göra?
  • viseversa

    Du anmäler skolan. Skriv ett mail och berätta att du kommer anmäla dom. Sen kräver du ett möte med föräldrarna till mobbarna. Skolan har skyldighet att agera mot mobbing.

  • Copalacabana

    Kan tillägga att hon är vacker, begåvad och välutvecklad jämfört med sina jämnåriga. Hon är lite av en killmagnet. Kommentarerna har ingen grund utan är ett resultat av avundsjuka.

  • foodforclouds

    Du anmäler nu på direkten!

    beo.skolinspektionen.se/sv/For-foraldrar/gora-en-anmalan/Att-anmala-till-BEO/

    Riktigt vidrigt att skolan inte tar sitt ansvar att ingripa och förhindra att din dotter mobbas. Om det visar sig att de har agerat fel kan skadestånd utdömas i domstol, där BEO företräder din dotter.

    Ge din dotter extra mycket kärlek, tjata på skolan, sök kontakt med andra föräldrar, kräv att skolan visar hur de aktivt jobbar mot mobbing. Ta kontakt med BUP så att din dotter får stöd och blir bekräftad. Gör saker för att bygga upp en god självbild, så att hon kan få känna sig trygg i sig själv.

    Hoppas innerligt att skolan jobbar stenhårt med mobbningen och att din dotter slipper vidrigheterna hon utsätts för.

  • Copalacabana
    viseversa skrev 2016-02-14 06:46:18 följande:

    Du anmäler skolan. Skriv ett mail och berätta att du kommer anmäla dom. Sen kräver du ett möte med föräldrarna till mobbarna. Skolan har skyldighet att agera mot mobbing.


    Ja man får väl sätta hårt mot hårt. Har redan pratar med både lärare och rektor, men inger händer. Mentorn sa till och med "det kanske hjälper om hon agerar mindre utmanande". Fan så arg jag blev då!!! De lägger ansvaret för mobbningen på MIN dotter!!!
  • Drottningen70

    Rent krasst. Byt skola. Finns inga åtgärdsprogram, hur ambitiösa de än är som funkar.

  • CissiJissi

    Men hjälp vad arg jag blir!!! Mobbniiiiing :( hoppas allt av föräldrar, lärare, bup etc kan hjälpa er snart!!!! Tror på råden ovan!

  • Maddi
    Drottningen70 skrev 2016-02-14 09:29:13 följande:

    Rent krasst. Byt skola. Finns inga åtgärdsprogram, hur ambitiösa de än är som funkar.


    Idag är de inte bara att byta skola med Facebook, Twitter, snapchat och allt vad det nu heter. Det är lättare idag att mobbning fortsätter än det var förut.

    Anmäl skolan, kanske följa med henne som stöd. Vet föräldrarna vad deras barn gör? Är du alldeles säker på att inte din dotter sagt eller gjort något till dom?
  • EnAnonumius
    Drottningen70 skrev 2016-02-14 09:29:13 följande:
    Rent krasst. Byt skola. Finns inga åtgärdsprogram, hur ambitiösa de än är som funkar.
    Rent krasst så borde du hänga med i utvecklingen.

    *Facebook
    *Twitter
    *Instagram
    *Snapchat

    Dessa är några exempel på social medier. Det har även varit uppe på TV både på kabel och publicservice hur elever, som blivit mobbade, som byter skola inte blir av med mobbingproblemet fast de har bytt skola tack vare att socialmedicin på internet används av mobbarna och sprider rykten och falska påståenden om mobbingoffer.

    För att bli av med problemet så skall man anmäla skolan, då denna skolan som TS pratar om har tydligen ingen "plan" på hur man skall stävja mobbing.
    Att bara ducka och stoppa huvudet i sanden och skrika "byt skola" kommer knappast att vara till hjälp egentligen.


  • SoulsWillRise

    Alltså allvarligt talat. Nu blir jag fan förbannad. Det är nästan så jag skulle kunna åka till din dotters skola och hålla vakt. Läxa upp dom som mobbar. Skälla ut lärarna som inte sköter sitt jobb. Finnas där för din dotter. Jag hatar mobbning och blir så ledsen när jag hör sånt här!

  • krompa

    Har ni testat att följa med en dag i skolan? Om ni får en bra bild av hur dotterns dag ser ut så är det lättare att komma med konkreta förslag på åtgärder. 

    Som någon innan sa är ett möte med mobbarna och deras föräldrar viktigt. Det låter som att detta pågått väldigt länge.

    Har hon några kompisar i klassen som stöttar henne?
    Skolbyte och klassbyte kan vara smart, men bara om hon har någon på sin sida i nya klassen, annars kan det hända att sociala medier tar över för mycket och sabbar för henne ändå.

  • Nyfikna72

    Hur är din dotter till sättet då? Det är ju tyvärr väldigt enkelt att skapa sig en hackkyckling om man är så till sättet. Nu menar jag ju inte att det är dotterns fel men många gånger kan det ju hjälpa att försöka få upp en person ur det träsket så de lär sig att säga ifrån. Inte genom att gråtandes springa iväg eller bli ledsen och sårbar utan att stå kvar och säga att nu jävlar räcker det........typ.

Svar på tråden Min dotter Liv blir konstant mobbad! Vad göra?