Inlägg från: Vestra |Visa alla inlägg
  • Vestra

Ännu en syskontråd..

Mina är 18 och 20 månader emellan. Men har 3 barn, så hoppet mellan 1an och 3an är ju lite större. Men dom funkar i princip lika bra ihop som 1an och 2an, och 2an och 3an. Så hade inte alls oroat mig för det.

Det kan ju vara så att i vissa åldrar är barnen närmare, men i andra åldrar kan det bli mer bråk och tävlande emellan dom. Så tror att allt har sina för och nackdelar. Den största anledningen till en dålig syskonrelation är föräldrarna. Inte åldersskillnaden. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    CT11 skrev 2016-02-18 19:33:41 följande:
    Har du några tankar kring just föräldraskapet? Hur kan jag o min man göra för att gynna barnens relation sinsemellan? 
    Tror inte det är så svårt egentligen. Rättvis behandling, och när det händer en massa bus och andra upptåg där dom alla är inblandade tror jag det är viktigt att säga åt dom tillsammans, och inte bara skälla på den äldre, att den borde veta bättre osv. Inte låta den äldre få vara så stor hela tiden. Även småsyskon hittar på skit. :) Och samma sak fast tvärtom, att inte endast låta storasyskonet få alla fördelar just för att den är äldre. När dom är i yngre ålder så tror jag absolut att det kan vara bra "ja, men du är äldre, du får göra detta/vara uppe lite längre".

Såg att du funderade på olika kön. Mina 2 första är tjejer, och 3an är kille. Det enda som skiljer dom åt är att tjejerna lånar varandras klänningar i princip. Det är ingen skillnad i hur dom är emot varandra, kommer överens osv. Bråken mellan tjejerna är också betydligt mycket mer dramatiska än bråken där lillebror är inblandad. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Ännu en syskontråd..