• sextiotalist

frotté som luktar surt

Husmorstips behövs. Jag har tvättlappar i frotté som luktar unket och lite surt även om de är helt nytvättade. Det är ingen annan tvätt som luktar så. De är mörkblåa så jag vet inte om de fixar 90-tvätt.

Hur får man bort lukten?

• Svar på tråden frotté som luktar surt
  • LillaLoppi
    Lekia skrev 2016-02-14 17:42:29 följande:

Kläder är ju bara testa med 90 grader. Går de sönder spelar ju ingen roll då de ändå luktar illa o knappast används ändå. Jag har tvättat kläder märkta med 40 i 90. Vissa funkade andra inte

Jag tvättar allt som blivit tvättat minst 30 gånger "som de ska", på 90 grader. Händer inte ett piss.
  • Lekia

Skumt..... jag har alltid fått bort äckellukt på så vis. Man ska också använda tvättmedel för vittvätt, det dödar mer bakterier o sånt.

• sextiotalist
    Pimpinellan skrev 2016-02-14 18:09:32 följande:

Frotté som inte torktumlas luktar alltid surt tycker jag.

Håller jag inte med om, vi torktumlar aldrig handdukar och de luktar fräscht, speciellt på sommaren då man hänger de ute.
    Jag tycker inte om handdukarna när de är torktumlade, jag vill ha de lite sträva och ogillar mjuka, fluffiga handdukar
    Men jag är väldigt noga med att inte lägga in de i skåpet, utan de måste hänga minst ett par dygn
  • Annelie 76

Gör rent tvättmaskinen innan du tvättar igen. Det blir bakterier i maskinerna som gör att tvätten luktar illa och dagens miljövänliga tvättmedel gör bara saken värre. Kolla i affären efter tvättmaskinsrengöring.

• sextiotalist
    Annelie 76 skrev 2016-02-15 08:21:40 följande:

Gör rent tvättmaskinen innan du tvättar igen. Det blir bakterier i maskinerna som gör att tvätten luktar illa och dagens miljövänliga tvättmedel gör bara saken värre. Kolla i affären efter tvättmaskinsrengöring.

Det gör jag regelbundet, jag körde den i 90 grader med klorin för några veckor sedan. Det är bara dessa tvättlappar som luktar ofräscht.
  • Pimpinellan
    sextiotalist skrev 2016-02-15 08:13:31 följande:
    Håller jag inte med om, vi torktumlar aldrig handdukar och de luktar fräscht, speciellt på sommaren då man hänger de ute.
    Jag tycker inte om handdukarna när de är torktumlade, jag vill ha de lite sträva och ogillar mjuka, fluffiga handdukar
    Men jag är väldigt noga med att inte lägga in de i skåpet, utan de måste hänga minst ett par dygn
    Skulle väl lagt till om de torkas inne då. Svägerskans handdukar luktar apa och känns som sandpapper p.g.a ingen torktumling= inget kul använda dom. Jag avskyr när huden i det närmaste rivs av p.g.a de där stela handdukarna, jag har väldigt känslig hud. Men det finns ju de som duschar med Scotch Brite gröna också så smaken är olika! Flört
  • BuoBä

+1 på ättika. Ca 1 dl i en hink vatten för blötläggning, tvätta sen som vanligt. Eller så häller man ca 1 dl ättika i maskinen när man tvättar. Jag brukar ta tvättmedlet i facket och ättikan i en tvättboll. Funkar även på t-shirtar som luktar ingrodd svett fast de är nytvättade.

• sextiotalist
    Pimpinellan skrev 2016-02-15 17:57:37 följande:

Skulle väl lagt till om de torkas inne då. Svägerskans handdukar luktar apa och känns som sandpapper p.g.a ingen torktumling= inget kul använda dom. Jag avskyr när huden i det närmaste rivs av p.g.a de där stela handdukarna, jag har väldigt känslig hud. Men det finns ju de som duschar med Scotch Brite gröna också så smaken är olika!

Min sambo har en näsa som en blodhund så nej, de luktar inte surt. Det är endast de blåa tvättlapparna som gör det, inte de vita eller svarta. Inte heller handdukarna. Jag är också känslig för den sura lukten.

Du är välkommen hem och lukta igenom hela mitt linneskåp
  • Pkb

Som jag lärt mig så luktar handdukar som använts för länge utan tvätt illa, dom används ju för det mesta varje dag och hinner inte torka många timmar förräns de används igen. Även om jag tvättar mina disktrasor regelbundet så måste de bytas ut helt efter ett tag då lukten inte längre går bort efter en koktvätt eller 60 tvätt.

• sextiotalist
    Pkb skrev 2016-02-15 18:48:44 följande:

Som jag lärt mig så luktar handdukar som använts för länge utan tvätt illa, dom används ju för det mesta varje dag och hinner inte torka många timmar förräns de används igen. Även om jag tvättar mina disktrasor regelbundet så måste de bytas ut helt efter ett tag då lukten inte längre går bort efter en koktvätt eller 60 tvätt.

Handhandukar byter jag varje dag (nästan i varje fall). Eftersom vi inte duschar varje dag, så hinner duschhanduken torka mellan gångerna, så där är det nog en gång i veckan. Disktrasan byts varje dag och körs i 60-tvätt. När jag kör tvättmaskinen med 90 grader så åker även disktrasorna med i den tvätten.
    Det enda problem jag har, som jag skrivit innan, är de där eländiga blåa tvättlapparna (inte de med andra färger, förstår inte varför). Men jag kommer torktumla dessa nästa gång jag tvättar.
  • BuoBä
    sextiotalist skrev 2016-02-16 08:55:28 följande:

Det enda problem jag har, som jag skrivit innan, är de där eländiga blåa tvättlapparna (inte de med andra färger, förstår inte varför). Men jag kommer torktumla dessa nästa gång jag tvättar.

Av någon anledning verkar mörka färger mer drabbade. Mörka handdukar luktar surt och mörka tröjor luktar ingrodd svett, men ljusa handdukar och plagg har jag aldrig haft problem med. Nåt med kemin i färgningen??
  • Efraim Barkbit
    BuoBä skrev 2016-02-16 11:18:16 följande:

Av någon anledning verkar mörka färger mer drabbade. Mörka handdukar luktar surt och mörka tröjor luktar ingrodd svett, men ljusa handdukar och plagg har jag aldrig haft problem med. Nåt med kemin i färgningen??

Blekmedlet i vittvättsmedlet kanske hjälper tillsammans med 60 grader?
  • Mooomin

Förbehandla alla plagg som luktar illa med ättika eller ha i det i tvättmaskinen när du tvättar, funkar utmärkt! Det tar bort bakterier/dålig lukt.

BuoBä skrev 2016-02-16 11:18:16 följande:

• BuoBä
    Mooomin skrev 2016-02-16 12:34:11 följande:

Förbehandla alla plagg som luktar illa med ättika eller ha i det i tvättmaskinen när du tvättar, funkar utmärkt! Det tar bort bakterier/dålig lukt.

Det gör jag redan, funkar jättebra och har tipsat TS om det längre upp i tråden.
Svar på tråden frotté som luktar surt