Hur ska jag träna?(deprimerad)
Det här inlägget kan låta gnälligt och lite offerkofta och jag ber om ursäkt för det. Försöker bara förklara min situation.
Jag är väldigt tjock och har ont i kroppen: ryggen, knäna och ena foten. Foten läker från ett par frakturer och jag kan gå på den men inte särskilt långt.
Har en djup depression och blir mer och mer isolerad: först orkade jag inte gå ut för att jag var för låg. Nu är jag visserligen låg men inte lika illa och nu orkar jag inte gå ut för att kroppen har tappat all kondition och styrka under tiden i rullstol.Jag tycker att gå upp för en trappa är tungt men uppför två är nästan omöjligt, dels pga den protesterande foten och dels pga dålig kondis. Pga depressionen (och gissar jag, att jag är så ovan vid fysisk aktivitet) så kommer jag inte palla några "blod,svett och tårar". Det måste börja lugnt för annars kommer jag inte orka fortsätta.
Ett av mina barn tränar så att jag får sitta och vänta vid en simhall/gym 2 gånger/vecka så jag tänkte försöka utnyttja den tiden, när jag ändå lyckats ta mig utanför dörren.
Får man något resultat av att träna 2 gånger i veckan? Är det meningsfullt? Är det bättre med 1 gång simning och 1 gång gym än 2 gånger simning per vecka? Jag tycker att om man läser inspirationsbloggar t ex så tränar de personerna väldigt ofta och det kommer jag inte att göra så det är väl därför jag undrar om det är meningsfullt med 2 gånger i veckan.
Jag väntar mig inga utopiska resultat, ner i vikt vore bra men framförallt att få upp någon slags grundstyrka och grundkondition så jag klarar vardagen utan smärta. Tränas ryggmusklerna av bröstsim (kan inte crawla)?
Tankar och input mottages tacksamt. Gärna också tips på hur man övertalar sig till att sätta igång och att hålla fast vid den nya vanan även när det känns väldigt motigt.