• Anonym (Mim)

Hur ska jag träna?(deprimerad)

Det här inlägget kan låta gnälligt och lite offerkofta och jag ber om ursäkt för det. Försöker bara förklara min situation.

Jag är väldigt tjock och har ont i kroppen: ryggen, knäna och ena foten. Foten läker från ett par frakturer och jag kan gå på den men inte särskilt långt. 

Har en djup depression och blir mer och mer isolerad: först orkade jag inte gå ut för att jag var för låg. Nu är jag visserligen låg men inte lika illa och nu orkar jag inte gå ut för att kroppen har tappat all kondition och styrka under tiden i rullstol.Jag tycker att gå upp för en trappa är tungt men uppför två är nästan omöjligt, dels pga den protesterande foten och dels pga dålig kondis. Pga depressionen (och gissar jag, att jag är så ovan vid fysisk aktivitet) så kommer jag inte palla några "blod,svett och tårar". Det måste börja lugnt för annars kommer jag inte orka fortsätta. 

Ett av mina barn tränar så att jag får sitta och vänta vid en simhall/gym 2 gånger/vecka så jag tänkte försöka utnyttja den tiden, när jag ändå lyckats ta mig utanför dörren. 

Får man något resultat av att träna 2 gånger i veckan? Är det meningsfullt? Är det bättre med 1 gång simning och 1 gång gym än 2 gånger simning per vecka? Jag tycker att om man läser inspirationsbloggar t ex så tränar de personerna väldigt ofta och det kommer jag inte att göra så det är väl därför jag undrar om det är meningsfullt med 2 gånger i veckan. 

Jag väntar mig inga utopiska resultat, ner i vikt vore bra men framförallt att få upp någon slags grundstyrka och grundkondition så jag klarar vardagen utan smärta. Tränas ryggmusklerna av bröstsim (kan inte crawla)?

Tankar och input mottages tacksamt. Gärna också tips på hur man övertalar sig till att sätta igång och att hålla fast vid den nya vanan även när det känns väldigt motigt. 

• Svar på tråden Hur ska jag träna?(deprimerad)
  • Johan75

Ja, två gånger i veckan ger resultat. Lite beroende på vad du gör, men två gånger i veckan är helt ok start.

Ska du träna kondition så är simning bättre än gym. Ska du träna så att musklerna blir starka så är gym bättre än simning. 

Ja, ryggmuskler tränas av bröstsim, men de tränas mer effektivt på gymmet. 

Slutligen - ska du gå ner i vikt är maten mycket viktigare än träning. Eftersom du inte verkar vara på väg att börja köra långdistanslopp så tycker jag inte att du ska försöka uppnå viktnedgång med träningen. Viktnedgång fixar du med bättre och mindre mat. Träningen gör att du blir starkare och orkar längre. 

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (lisa)

Välj minsta motståndets lag så är sannolikheten större att du lyckas. Vad blir enklast? Gym eller simning?

Sedan behöver du inte ha samma träningsupplägg för evigt. Du kan börja med ett upplägg och utvärdera efter ett tag. Och senare kanske byta upplägg. Så har jag gjort i alla fall. Anpassar min träning efter hur livet ser ut. Om livet förändras så förändras träningen ofta också.

• Anonym (lisa)

Håller med om kosten. Man äter rätt för viktens skull. Tränar gör man för hälsans skull.

Testa lchf. Funkar på i princip alla :)

• Anonym (Vill också träna)

Ja! Det är jättebra om du kan träna två gånger i veckan! Jag skulle tom säga att det är bra att börja med en eller två gånger. Då hinner du vänja dig vid dina nya vanor i lagom takt. Simning är bra vid kraftig övervikt eftersom det är snällt mot lederna. Jag tog en timmes individuell gyminstruktion innan jag började med det och det var verkligen värt varenda krona!

I ditt fall hade jag börjat med den sortens träning som verkar roligast (eller minst tråkig ).

Börja försiktigt och kom ihåg att träningen är en present du ger till dig själv - en må-bra-present.

• Anonym (...)

Att simma 2 ggr i veckan är jättebra, du kommer märka resultat. Du kanske kan försöka få mer vardagsmotion också? Gå istället för bil, trappor istället för hiss osv. 

Kosten är dock det viktigaste om du vill gå ner i vikt. Förstår att det är svårt att ändra, om du inte redan äter bra dvs.

När man börjar med en ny rutin är det jobbigast iböjan, efter nån eller några veckor är det itne lika alls så jobbigt. Jag är Extremt sockerberoende men har sedan en veckan tillbaka dragit ner rejält, äter inget godis men igår åt jag exempelvis lite youghurt med honung. För mig är det enormt! Jag tränar 3 ggr i veckan och ibörjav var det ltie motigt men nu är jag beroende av det. Fått muskler av träningen och märker rejäl skillnad vad jag orkar(tränar inte för att gå ner i vikt utan för att bli strarkare) mne sen jag slutade äta godis har det hänt mer på kortare tid. Min mage är inte alls lika svullen, musklerna är mer definierade på magen osv. Det känns så värt det och det går verkligen bara man bestämmer sig. 

För mig hjälper det att ha mål att kämpa emot, det kanske är nått för dig också?

• Anonym (Mim)

Tack för bra och konstruktiva inlägg!

Det där om att välja det som känns enklast att börja med är ju helt genialiskt i all sin enkelhet. Det känns lättare att simma (behöver inte skaffa utrustning t ex) och då kan jag ju börja med det för att få in vanan att träna de tiderna. Är det någon som vet om man brukar få ta med en frottébadrock in i simhallen? Tanken på att gå runt som en smällfet ko i badkläder är liksom inte så lockande. 

Jag får i princip ingen vardagsmotion. Jag är mest hemma och är ganska orörlig eftersom min fot inte är smärtfri efter frakturerna. Jag har helt ärligt sk*tont. Annars hade jag försökt med raska promenader. Det är därför jag tror att simningen är bra; den belastar inte foten så hårt men jag får ändå in lite konditionsträning. 

Det där med att sätta upp mål tror jag är bra. Jag tänker att man sätter som mål att t ex orka simma 1 km och sedan bryta ner det till delmål (kommer förmodligen inte kunna simma så långt till en början). Jag tror inte att det är bra att sätta mål som handlar om vikt eller utseende.

Jag jobbar med maten (går i ätstörningsbehandling) och kan därför inte gå på någon diet som kan trigga självsvält och hetsätningsepisoder. Lite klurig uppgift det där, alla är överens om att jag bör gå ner i vikt men jag får inte göra något som liknar att banta. 

Härligt att höra att ni tror att det kan bli resultat av två gånger/veckan. 

Igen, tack för bra svar!

• Anonym (Vill också träna)

När jag inte kunde gå köpte vi en träningscykel. Sen cyklade jag framför "Svett och etikett" på SVT play en stund varje dag. Jag tyckte det var lättare att träna när jag såg på andra som gjorde det (och dessutom mycket hårdare!!). Det kan räcka med fem, tio minuter i början. Allt är bättre än inget.

• Akua

Du kanske kan ta hjälp av en PT? Ja det kostar ju,men det kanske kan vara värt det. Till en början,nett par pass för att då upp motivationen och lite hjälp med vilka övningar du kan göra. Kolla vad det kan kosta på ett gym. På vissa ställen är en första konsultation gratis, vissa gym är billigare,än andra osv. Kanske har du råd att investera ett par pass,måsen kan du köra på själv och sen köpa ett pass om motivationen börja dala.

Att träna kommer ge dig mer muskler, mer energi och bättre hälsa. Var inte så hård mot sig själv från början. Tänk mest att du ska få in de i vardagen att röra på dig. Efter ett tag kan du ta i mer, när du fysiskt och psykiskt orkar. Ett pass behöver inte hålla på länge. Börja träna i 30 min, det är fullt ok :D

Kämpa kämpa! KRAM

• Anonym (Hey)

Rodd-maskiner bränner rätt bra med kalorier, och kan ju vara skonsam för benen. Musik i lurarna och 30 minuter, smidigt. Jag rekommenderar att köra ca tre fyra maskiner per gång för att inte tröttna. Det ger resultat ändå! När man kör igenom hälften av alla maskiner är det lätt att tappa sugen. Jag känner en F.d elitidrottare som tränar så nu, så jag kör på det också. För att hålla kroppen i trim!

Kost 70% och träning 30% ger viktförändringar. Träning tightar mest till kroppen lite grann. Som du säger, vill man ha väl synliga förändringar får man träna jämt.

• Anonym (Nnmn)

Grymt duktigt att du ska börja träna. Och det var väl inget gnällinlägg. Bara fakta om hur du har det. Jag har varit stillasittande/liggandes i åratal o började med extremt låg träning. Typ gå en långsam promenad på 10 min. Sen blev det sjukgymnast o träning 1 gång i veckan. Max. Då var det gym. Ca två minuter på cykel för uppvärmning o sen lätta, lätta styrketräningsövningar. Älskar att simma men bor långt från simhall, annars är ju det grymt bra träning. Idag kan jag promenera ca 30 min - 60 min utan problem. Tränar även ca 1-2 ggr per vecka på gym men vissa veckor hinner jag inte. Detta började jag med i aug förra året och det är fantastiskt hur fort det går. Har gått ner ca 3 kilo. Inget dramatiskt men ryggvärken är så mycket bättre. Och jag är piggare, lugnare o orkar mer. Så tänk att det får ta tid, långsamt o Max två ggr i veckan i många månader innan du ändrar. Bra gjort.

Svar på tråden Hur ska jag träna?(deprimerad)