• Anonym (ledsen)

Tappar hår i samband med hårtvätt

För ungefär ett år sedan började jag med no poo, det har gått jättebra, mitt hår har aldrig varit så fint som nu och jag har fått mycket komplimanger. Problemet är bara att jag tappar så oerhört mycket hår i samband med att jag tvättar håret. Jag tappar alltså inte hår jämt utan bara vid tvätt. Vad ska jag göra åt det och vad beror det på?

• Svar på tråden Tappar hår i samband med hårtvätt
  • Conan

Man tappar hår. Det är normalt. Om man har långt mörkt hår ser det mer ut. Om man har fött barn tappar man massor efter några månader. Om man kammar håret sällan och har det uppsatt mellan tvättarna känns det som att man ska bli skallig.

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Tycker du att du blivit tunnhårig?

• Fia 28

Jag tappar i princip endast hår vid tvätt. Jag kammar inte håret mellan tvätt och pillar inte eller sätter upp håret heller för den delen, så det är vid tvätten som allt löst kommer bort. 

• Anonym (ledsen)

Jag har alltid haft tunt hår, men drömt om ett tjockt hårsvall. Hittills har det inte blivit tunnare men fortsätter jag att tappa såhär mycket hår kommer jag bli flintskallig förr eller senare. Jag vet att jag är negativ.

Min frisör tror att jag tappar mer hår i samband med tvätt för att jag bara tvättar det en gång i veckan nu istället för varannan dag. Kan det bero på det? Mina hårstrån är också väldigt tunna, men det är tyvärr genetiskt.

Jag har lite längre än axellångt hår, mellanbrunt.

• Conan

Klart att det beror på det ts! Oroa dig inte mer! Du gör nog redan det bästa du kan göra. No poo och tvätta sällan (=snällt mot hår och hud).

• Anonym (Tindra)

Jag tappade också en massa hår när jag körde med no poo. Likaså när jag körde balsammetoden. I mitt fall berodde det nog på att min skalp blev irriterad och flagnig och när de döda hudcellerna byggdes upp så täppte de till hårsäckarna. Min hårbotten blev även röd och ömmande av båda metoderna, jättetråkigt. Jag testade sammanlagt i över 6 månader, så det var inte den tillfälliga omställningen heller.

Jag tror att i mitt fall så mår hårbotten bäst med riktigt schampoo.

Svar på tråden Tappar hår i samband med hårtvätt