• sextiotalist

För hård och elak?

Jag tror han blev besviken och trodde nog att du skulle finnas till hands. Du är inte dugg elak och hård. Du är ärlig på ett mycket fint sätt.

• sextiotalist

Om jag hamnar i situationen att jag skulle bli singel igen och träffat en man med hemmavarande barn, så hade jag inte blivit sambo med mannen. Om han tjatat och inte respekterat detta, så hade jag nog skrivit ett brev och varit mycket tydlig med att det är just  att han har hemmavarande barn som är den avgörande faktorn.
    För de som inte vill leva med barn igen, så är det en avgörande faktor. Om föräldrar med barn inte kan förstå detta, så är det deras problem.

Sedan är ju frågan om jag skulle bli sambo igen. Det fungerar ju utmärkt med min sambo, men vi respekterar vårt behov av utrymme.

• sextiotalist
    Anonym (Gå till psyk) skrev 2016-02-16 10:21:07 följande:

Så som du uttrycker dig kan ja nästan 100% säga att du lider utav någon diagnos. Du berättar att OM du ska vara med pappan o barnet en helg klarar du inte av att jobba. Det låter sjukt? Du säger att du är skör?? Och att du inte orkar diska efter dig för att du är så trött. Är du trött hela tiden? Kolla upp det där. Det låter inte som om du är frisk..

Troligen för att ts varit utbränd (om jag tolkar de svar hon gett rätt), när jag var utbränd, så var det så. Jag var totalt slut efter en helg när sambons barn varit hos oss.
    Jag känner fortfarande av det, har jag haft en helg med mycket socialt umgänge, inte varit hemma, så tar det en vecka för mig att hämta igen mig. Nu kan jag arbeta och så, men hemma ligger jag utslagen i soffan. Inte hela veckan längre, som förut.

Inget konstigt alls, och inget man behöver söka för. Man vet sina egna brister, lär sig leva med det och vet sina gränser.
    Ts arbetar ju och mår bra om hon får hantera detta utifrån hennes förutsättningar. När man varit utbränd, så har men en lägre stresströskel och återhämtningen är viktig för att inte trilla dit igen. Det har inget med psykisk ohälsa att göra och skulle t.ex ts söka hjälp, så skulle troligen det vara just de råden hon skulle få av en som vet hur man hanterar detta. Återhämtning och välja tillfällen (där man kan) för att undvika stress.

• sextiotalist
    Anonym (trip) skrev 2016-02-16 15:07:55 följande:

Bra att du är ärlig, men ibland är det ärlighet som gör ondast. Så ja det är ett hårt brev, men kanske nödvändigt. Tänk dock på att du skriver om hans barn, den människa han älskar mest på jorden. Det gör ont att tänka sig att andra inte älskar att vara med ens barn. Kanske kan du ljuga lite vitt där oc säga att du ÄLSKAR tillvaron med hans barn men att du trots det blir så trött av det att det inte kommer att fungera i längden.

All heder åt dig för att inte ge falska förhoppningar,men hade jag varit mannen hade jag blivit sårad. Kanske skriva ett brev till om hur mycket han betyder för dig?

Om man tycker det gör ont för att andra personer inte älskar ens eget barn och inte älskar att vara med det, så får man nog rannsaka sig själv som förälder. För man kan inte förvänta sig att andra hyser samma känslor som man gör själv för sitt eget barn.
    Varför ska man ljuga om en sådan sak? Vill man leva med en som älskar sitt eget barn lika mycket som man själv gör, då får man leva med barnets andra förälder.

• sextiotalist
    Jesper f skrev 2016-02-17 09:44:05 följande:

Hade det vart jag, hade jag i vart fall uppskattat din ärlighet OCH tydlighet, även om budksapet inte hade gjort mig glad. Men då viste jag i vart fall. Då har man en bas att ta ett beslut ifrån hur man vill ha det i sitt liv.

Generellt tror jag att det är svårt för människor som inte arbetar "aktivt" med andra människor i problematik, att förstå hur mycket man ger av sig själv. Att det inte bara är en fråga om kompetens, utan att man lägger ned så mycket av sin "själ" i sitt arbete, att tystnaden och tiden för återhämtning ÄR ett måste. Det går inte att bara ge. Någon gång måste man få vila själen. Och det är ganska otrevligt att det förvandlas till nästan anklagelser att man är egoistisk, för det är verkligen inte vad det handlar om. Men att vara tydlig med vad man behöver för att fungera i en relation, fungera i livet och som människa, det är väll verkligen en ärlighet som minst är miniminivå i en relation? Hur skulle det annars fungera, att andra parten har RÄTT att kräva musten ur en, för att man är i relation? Rent logiskt tror jag att dom flesta förstår hur den relationen kommer må i framtiden, och även om jag emotionellt kan förstå att din särbo har önskemål om att prova - vilket i sig är ett GOTT betyg åt er relation - rent logiskt kommer han över tid också inse att det inte skulle fungera. Och det är bara så.

Utifrån mitt perspektiv, tycker jag inte att du kunde gjort på så många andra sätt, och jag tycker inte du behöver känna något dåligt samvete eller ångest för ouppfylda krav för att en relation MÅSTE se ut på ett visst sätt eller MÅSTE fungera si eller så. Min erfarenhet från relationer som gått "illa", är att det är precis när man överger sig själv - det som är positivt i våra liv - det är då det börjar barka åt.... för då har motparten antingen inte sätt eller förstått ens egna förutsättningar, och dom måste respekteras om någon ska må bra över tid - oavsett vad ens egna drömmar och tankar är. Sen kan det i dom flesta fall gå att hitta kompromisser som fungerar bra. Men det är något som växer fram över tid, inget som bara rasslar ned per automatik här och nu.

Jag vill även tillägga, vilket jag skrivit i andra trådar. När man flyttar ihop ska båda känna sig som vinnare. Vilket inte ts skulle ha gjort ifall de blev sambos.

Så generellt. Flytta inte ihop om inte båda känner att man vinner på detta. Båda ska känna att de får mer fördelar än nackdelar när man flyttar ihop. Det inte bara ekonomiskt, utan även i vardagen och mentalt.
  • sextiotalist
    Lord Hans skrev 2016-02-17 09:18:45 följande:

Läste mest bara jag,jag och jag. Och att skicka ett brev? Du är inte hård, däremot absolut ingen person som nån borde lägga energi på i en relation. En sån fullblodsegoist som du ger inget mervärde. Hoppas han förstår att gå vidare.

Men skrev inte ts detta brev för att förklara hur hon upplever detta inför frågan om att flytta ihop. Det var inte hennes särbos eller sons eller mammans uppfattning, utan hennes.
    Någon fullblodsegeoist är hon absolut inte. Utan en person som inte är intresserad av att vara sambo med en man med barn, speciellt ett barn med svårigheter.
  • sextiotalist
    Palestrina skrev 2016-02-17 14:51:04 följande:
    Är man en fullblodsegoist för att man bryr sig om sitt eget välbefinnande och sin egen hälsa?? Det var nytt för mig.
    Du vet väl att det är så när man är kvinna, för en man är det helt OK (i varje fall om man läser vissa trådar, själv tycker jag inte det).
    En riktig kvinna ska uppoffra sig själv och ta hand om man och barn och hem, förutom att bidra ekonomiskt, det är vad jag har lärt mig av vissa här.
    En kvinna som inte ställer upp på det är en fullblodsegoist
Svar på tråden För hård och elak?