• ungbrunett

För hård och elak?

Anonym (hanna) skrev 2016-02-15 16:31:25 följande:

Jag förstår vad du menar men jag håller med din pojkvän. Du låter väldigt hård när du skriver att du kan "till och med (vilken hjälte!) låta barnet få sova över", att du känner det som att du jobbar när du är med barnet, att du inte vill träffa din pojkvän ibland. Du lägger skuld genom att påstå att han och sitt ex vill att du ska bo med barnet pga problematiken, som att du utgår från att han ser dig som en barnvakt eller nåt. Det låter som att du är väldigt uppoffrande och helst av allt egentligen inte vill vara i relationen eftersom du tagit upp så många punkter som är fel. Och då spelar det ingen roll att du sen skriver att ni har det underbart tillsammans för du har redan skrivit massor som tyder på motsatsen. Dessutom får du det att framstå som att det är hos själva barnet som person problemet ligger, inte i faktumet att det är ett barn. Att du till råga på allt skriver att du älskar honom men, fritt citerat, skriver att "passar det inte kan jag dra", det känns otroligt hjärtlöst. Att vara tillsammans med nån som har den inställningen att om jag inte får det på mitt sätt så skiter jag i det är väldigt tärande. Du verkar helt ovillig till att kompromissa.
    Du kunde ha skrivit ett brev där du får fram din åsikt och dina synpunkter utan att skuldbelägga alls, det hade räckt med att du vill ha din fritid och frihet, är din pojkvän en normalvettig person hade han förstått det. Klart du inte ska göra något du inte vill men du var onödigt hård i ditt brev, speciellt som du går så hårt åt hans barn. Vilken förälder vill höra sådana saker?

Jag håller inte alls med det. Vad är det för fel med det hon skriver om det är så hon känner? 
    Jag tycker det låter som att personen vill vara i relation med mannen (precis som det ska vara), men inte med hans barn på samma sätt och definitivt inte bli någon extramamma. Alternativet hade varit att personen flyttat ihop med mannen och sedan bara blivit less. Detta undviker ju allt sådant, för alla kort är på bordet. Måste man vilja vara en extramamma till sin partners barn?
    Varför ska hon kompromissa om hon vet hur hon vill ha det? Hon tjänar ingenting på att göra uppoffringar i form av att börja leva med mannen fast hon inte vill.
    En förälder bör kunna ta att höra såna saker. Det är ju helt ärligt och finns ingen form av hat mot barnet utan bara en ovilja att leva som en småbarnsfamilj.
    Klarar han inte av att höra det så är det ju bara för honom att säga att han måste ha en partner som vill vara barnvakt och leka mamma till barnet. Då är han nog ute efter fel saker. Varför har alla föräldrar ett sådant behov av att alla måste älska deras barn? Ts vill ha en relation med mannen. Utan barnet. Vill mannen ha en relation med ts så vet han förutsättningarna. Ingen behöver bli besviken pga andra förväntningar, perfekt!

Jag tycker detta brev är det bästa jag hört. Bra gjort, ts! 
  • ungbrunett
    Anonym (Z) skrev 2016-02-15 20:46:20 följande:

Tycker det är klokt att inte vilja flytta ihop när du inte vill bo med barn, och jag tycker inte att det är något konstigt med det du känner, men jag tycker också att brevet bitvis är lite väl hårt. Har några exempel nedan:

"Ibland vill jag kanske inte ens träffa dig när du har ditt barn." Jag förstår dig men jag men det låter hårt och nästan som att du vill straffa honom för att han har barnet. Tycker det hade räckt med att bara säga att du inte alltid vill ses för att du behöver lugn och ro.

"Jag vet att du och kanske ännu mer, barnets mamma tycker att det vore så utmärkt att barnet får bo med mig eftersom jag jobbar med barn som har samma typ av problematik som ert barn har, men jag vill inte jobba dygnet runt." Känns märkligt att du drar upp mamman, det har väl inte din kille något med att göra. Sen låter det lite anklagande, som att du tror att han vill utnyttja dig för ditt jobb.

"Jag är rädd om, och mån om min egen tid och du får gärna plats där, men inte ditt barn på det sätt som du vill." Återigen helt förståeligt att du känner så men hade det inte bara räckt att nämna att du är mån om din egen tid. Det uppfattas hårt när du så tydligt och markant exkluderar hans barn.

"Jag tycker om att umgås med ditt barn när det sker på mina villkor utefter vad jag mäktar med." Att interagera med andra människor handlar mycket om att ge och ta. Att bara umgås "på sina egna villkor" låter otroligt självcentrerat, och som en person man inte vill umgås med. Att du inte vill umgås mer än du orkar har jag inga invändningar emot.

"Det va ni som valde att skaffa det här barnet, det är ert ansvar att ta hand om det." Det får det att låta som att du anklagar honom för att inte ta ansvar för sitt barn. Jag hade blivit sur om någon sagt eller skrivit så till mig.

Kanske hade han tagit brevet bättre om du fokuserat mindre på HANS barn och kanske på barn mer generellt. Du låter brevet igenom nästan lite skuldbeläggande kring barnet. Jag tror också det hade gått bättre fram om du undvikit att anta vad han vill, även om du vet eller tror dig veta att det är så han tycker eller känner. Det är bland det värsta jag vet, när andra talar om för mig vad jag tänker/känner/vill.

Vet du vad jag tror att konsekvensen blir av att ts inte pratar klarspråk med sin man? Att han inte förstår. Varför undvika ämnet när man kan prata klarspråk? Vem tjänar på det? Han kanske inte förstår och hon får inte säga det hon verkligen känner. De kan umgås när han inte har sin unge, so what? Alla behöver inte leka familjer hela tiden. Jag ser ingen anledning till att hon ska vara finkänslig och inte säga att barnet är problemet, när barnet faktiskt är problemet! Varför!?
  • ungbrunett
    Anonym (trip) skrev 2016-02-16 15:07:55 följande:

Bra att du är ärlig, men ibland är det ärlighet som gör ondast. Så ja det är ett hårt brev, men kanske nödvändigt. Tänk dock på att du skriver om hans barn, den människa han älskar mest på jorden. Det gör ont att tänka sig att andra inte älskar att vara med ens barn. Kanske kan du ljuga lite vitt där oc säga att du ÄLSKAR tillvaron med hans barn men att du trots det blir så trött av det att det inte kommer att fungera i längden.

All heder åt dig för att inte ge falska förhoppningar,men hade jag varit mannen hade jag blivit sårad. Kanske skriva ett brev till om hur mycket han betyder för dig?

Jag tycker detta börjar gå till överdrift. Menar du på allvar att föräldrar förväntar sig att alla älskar sitt barn? Eller älskar att vara med det? Vem förväntar sig det och hur kan en normal människa tro att det är så livet ska vara? Vad sänder det för signaler till barnen att de förväntas bli älskade och alltid sättas i främsta rummet av andra utomstående personer? Vad blir det för folk av dessa? Människor måste börja separera olika relationer. Bara för att du som förälder älskar ditt eget barn så kan du inte förvänta dig att någon annan utomstående, såsom din partner, ska göra detsamma bara för att du gör det. Barn kan inte förvänta sig att bli älskade av allt och alla. Varför ska ts ljuga och säga att hon älskar tillvaron med hans barn om hon inte gör det? Varför inte bara säga som det är, att hon helst inte vill vara med barnet annat än i undantagsfall när hon själv har lust? Varför ska ts uppoffra sig och ljuga om saker som hon inte kan identifiera sig med? Det verkar meningslöst. Lär dig skilja på sak och person. Ts ska inte skriva ett till brev för att kompensera. Take it or leave it tänker jag.
  • ungbrunett
    Anonym (keke) skrev 2016-02-16 16:25:41 följande:

Jag uppfattar brevet som lite väl mycket "jag jag jag" "mina behov" sida upp och sida ner. Det är väldigt lite "vi".

Jo, det är bra skrivet, budskapet är tydligt och det är bra att du vet vad du vill, men jag får ändå lite "jag älskar dig, men" och "my way or the highway" över det hela. Jag upplever att du är övertydlig om DIG och DITT. Jag mår lite illa över innehållet och dessa utförliga beskrivningar om dina behov om jag ska vara ärlig. Du hade kunnat korta ner det betydligt.

Någon annan tog upp att du kanske borde ha tagit det lite lugnare om att skriva om just hans barn och istället lämnat det lite mer allmänt kring barn generellt. Våra egna barn ligger oss väldigt nära hjärtat. Nej, här ska man inte vara för ärlig och i just denna fråga varar inte ärlighet längst. Finkänsligheten varar längst. Du hade kunnat få fram samma budskap utan att prata specifikt om just hans barn.

Slutligen: Vilket var syftet med din tråd? Du kan nog inte få svar på om du var hård och kall från oss här på FL. Vi befinner oss inte i din mans skor och vi tolkar saker "utifrån" med viss distans och saklighet. Den distansen har inte din särbo. Det är var hans ribba ligger som spelar roll.

Varför ta det lugnare om hans barn? Går man som förälder runt och älskar alla andras barn bara för att man har ett eget? Varför förväntas ts tycka om hans barn för? Ts kanske inte tycker om barn generellt, hans barn specifikt eller vad som helst. Men hur kan man på allvar kräva att någon annan ska tycka om ens barn? 

Att brevet omfattas av "jag" är ju ett resultat av att ts beskriver sina behov. Hur ska hon kunna skriva på något annat sätt? Hon vill ju inte ha ett "Vi" i form av ts, mannen och barnet. Varför skulle det vara något "Vi"? Så vitt jag förstår så förstod inte mannen varför hon inte ville leva med honom som sambo, och de har också olika viljor och idéer om livet. Det finns inget "Vi" i den bemärkelsen. Syftet var ju att förklara hennes behov. Ser inte riktigt problemet med det.
Svar på tråden För hård och elak?