• Anonym (rätt eller fel)

Judge Judy: Har du sjukersättning så är du för sjuk för att ta hand om ett barn!

Såg på Judge Judy om en mamma som nyss fått sitt andra barn men som säger sig vara för sjuk för att jobba. Hon är tydlig med att det är jobbigare att ta hand om ett barn än att jobba. Kan man ta hand om barn så kan man jobba.

Hur ser du på det?

• Svar på tråden Judge Judy: Har du sjukersättning så är du för sjuk för att ta hand om ett barn!
  • Aniiee

JAg säger som så attt om man har sjukersättning så är man sjukskriven från JOBBET/ARBETSoförmögen, inte från LIVET.

Det är en jäkla skillnad på att ta hand om sitt liv och att ta hand om ett jobb, även om man har sjukersättning. Och orsaken till att man har sjukersättning spelar naturligtvis också in.

Inte visste jag, dock att Judge Judy tog upp sånt. Sjukersättning finns väl knappt i USA? Det har väl knappats med lag och rätt att göra? Eller det kanske finns nån svensk flum-variant......

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Disability benefits)

För att få sjukersättning i USA så måste man I princip inte kunna göra någonting. Det är dommare och handläggare som avgör och jo de kollar om man har barn eller husdjur eller någon hobby som skulle kunna vara jobb-aktig.

Läs mer här:

www.disabilitysecrets.com/question1.html

• riboflavin

Så är det ju, jobbar man så har man ju i regel mindre antal timmar på sig att ta hand om boende, barn och sin hälsa. Många klarar säkert att att sköta just sitt privatliv, ibland med lite hjälp, men kan inte jobba 40 h/v. utöver det. Själv inser jag att det inte kan bli tal om att jobba heltid om vi skaffar barn, jag ligger redan på mitt max, även om jag älskar mitt jobb, så det är ofta hemmet och sambon som blir lidande.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
    Anonym (Disability benefits) skrev 2016-02-15 17:11:06 följande:

För att få sjukersättning i USA så måste man I princip inte kunna göra någonting. Det är dommare och handläggare som avgör och jo de kollar om man har barn eller husdjur eller någon hobby som skulle kunna vara jobb-aktig.

Läs mer här:

www.disabilitysecrets.com/question1.html

Stämmer inte alls och det står inte heller i länken. Kvinnan i programmet hade astma och fick problem på många arbetsplatser....

For Social Security disability or SSI purposes, to be considered disabled, individuals must have an impairment, either medical, psychological, or psychiatric in nature, that keeps them from being able to do substantial gainful activity (SGA, discussed below). In addition, the disabled person's impairment must have prevented the individual from doing SGA for at least 12 months, or be expected to prevent the individual from doing SGA for at least 12 months.
  • Mammilunsan

Det beror på vad man har för jobb och vad man har för sjukdom/skada vad som funkar och inte. Jag blev sjukskriven från min föräldraledighet, 50%. Inget konstigt alls tycker jag. Jag var för dålig för att ta hand om barnet på heltid. När jag sedan började jobba gjorde jag det i lika hög grad som vanligt - jobbet var mindre påfrestande för min kropp än vård av barnen.

• Anonym (-)
    Anonym (rätt eller fel) skrev 2016-02-15 17:15:18 följande:
    Stämmer inte alls och det står inte heller i länken. Kvinnan i programmet hade astma och fick problem på många arbetsplatser....

For Social Security disability or SSI purposes, to be considered disabled, individuals must have an impairment, either medical, psychological, or psychiatric in nature, that keeps them from being able to do substantial gainful activity (SGA, discussed below). In addition, the disabled person's impairment must have prevented the individual from doing SGA for at least 12 months, or be expected to prevent the individual from doing SGA for at least 12 months.
    Låter väldigt märkligt att få sjukersättning pga astma. Det går ju att finna arbetsplatser där man inte har problem. Får man inte jobb där är man arbetslös, inte i behov av sjukersättning.

Däremot kan man mycket väl ta hand om sina barn men inte klara att jobba - beroende på vad man har för arbetsuppgifter.
    Anonym (-) skrev 2016-02-15 17:49:42 följande:
    Låter väldigt märkligt att få sjukersättning pga astma. Det går ju att finna arbetsplatser där man inte har problem. Får man inte jobb där är man arbetslös, inte i behov av sjukersättning.

Däremot kan man mycket väl ta hand om sina barn men inte klara att jobba - beroende på vad man har för arbetsuppgifter.
    Poängen är att det inte skiljer från Sverige.

Varför kan du städa, tvätta, laga mat osv med dina barn men inte hjälpa en pensionär att värma middagen?
  • Anonym (Sjuk)

Håller inte med. Jag är sjukpensionär och tänker skaffa barn. Det kommer jag klara eftersom det absolut inte går jämföra med ett arbete där du måste jobba inom vissa tider, måste dyka upp trots usel sömn och måste utföra dina arbetsuppgifter hela dagen. Att ha barn innebär inte arbete-arbete hela dagen. Jag kommer t.e.x aldrig bära runt mina barn för det går inte, men de överlever ändå. Jag kommer aldrig hissa upp dom eller sparka fotboll eller åka skidor, men allt det kan min man göra. Han kan ta dom nattetid och kvällstid. På ett arbete går det inte anpassa, komma sent eller ta paus när helst man behöver. Eller sova som man ju kan när barnet sover. Som små kommer jag ha dom i barnvagn inne och sen går de ju själva. Mat ska jag laga ändå, bädda en säng extra kommer funka och dessutom tror jag barn anpassar sig väldigt lätt och vet att mamma kan inte och det är okey medans pappa kan och då går de till honom när han är hemma.

Svar på tråden Judge Judy: Har du sjukersättning så är du för sjuk för att ta hand om ett barn!