• Anonym (Orolig "bonusmamma ")

Elak biomamma

Ska försöka göra det här kort vilket inte är lätt men särbo med man som har tre barn, han är skild sedan fyra år från barnens mor. De har inte haft så lätt att samarbeta på grund av henne för allt han gör eller säger är fel enligt henne och hon drar sig inte för att berätta för barnen vilken idiot han är. Hon favoriserar också barnen i tur och ordning och pratar han med ett av barnen kan hon sluta prata med barnet några dagar . Hon skriker och gapar i bakgrunden när han pratar med barnen i princip varje gång. ALLT som händer är min särbos fel enligt henne. I perioder lyckas hon nästan vända barnen mot honom. Som tur är vill barnen träffa sin pappa men vad gör det här med barnen?

Är det någon mer som har det så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-16 17:53
    Ojoj får nog förtydliga här. Jag är orolig för hur barnen mår. Detta handlar inte om mig som "bonusmamma" som jag har satt inom citattecken just för att vi inte bor ihop mer än när barnen är hos särbon. Min oro är huruvida barn känner om den ena föräldern bara blir smutskastad av den andre.Jag gillar min särbo barn mycket så det är inte det som är frågan i den här tråden. Men tyvärr har ju det här forumet blivit som alla andra ,man skriver bara massa skit och elakheter utan att ens läsa inläggen ordentligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-16 22:44
    Jag vill tacka för svaren jag fått från alla som tog min fråga på allvar! Jag riktar in mig på att vara en bra vuxen för barnen och aldrig säga ett ont ord om mamman till dem. Den här tråden är på riktigt och jag har hört och bevittnat mamman "in action".

• Svar på tråden Elak biomamma
  • Sanaria
    Brumma skrev 2016-02-16 20:18:17 följande:
    Det gäller dock inte alla.

Vissa föräldrar går "bananas" och ser inte att det är barnen som mår dåligt när de låter sin ilska över exet få fritt utlopp.

Visst finns möjligheten men varför antar man automatiskt något sådant när en person ber om hjälp och samtidigt beskriver en situation där barnen måste må fruktansvärt dåligt om det stämmer?
    Anonym (Fia) skrev 2016-02-15 23:39:19 följande:

Men alla biomammor är väl elaka, jämfört med de perfekta bonusmammorna

Anonym (Bio) skrev 2016-02-15 23:49:40 följande:

Jag brukar tvinga min dotter att lukta på hundbajs när hon pratar med sin pappa, för att koppla honom till en påse skit.

Eller inte.

Varför tar man för givet att någon ljuger, hittar på eller har blivit förd bakom ljuset - med ENDA anledningen att personen råkar vara ihop med en man som har barn sedan tidigare?

Är ni inte mer "open minded" än så?

Är ni så fastlåsta i era föreställningar och förutfattade meningar?
    Men i den andra tråden som handlade om en knäpp bonusmamma, där vill jag minnas att du trodde att det nog var barnen som hade hittat på allt. Jag har läst mååånga inlägg av dig, och i din värld är det ALLTID biomamman som är konstig och gör fel och bonusmamman som är normal och gör rätt. Det kan väl inte vara möjligt att det alltid är så. Snarare skulle jag tro att det finns knäppisar i  båda "lägren".
  • Anonym (Bio)
    Anonym (Konstigt) skrev 2016-02-16 20:26:53 följande:

Varför ska vi utgå från att det inte stämmer? Om man ska göra det i varje tråd finns ju inget att diskutera, för alla trådar kan ju vara fejk eller osanna.

Fast, du, komigen nu. FL är ju värre än Hänt Extra vad gäller lögner och påhitt. Helt ärligt, 95% av alla trådar är, är fabulerade från början till slut.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Bio) skrev 2016-02-16 20:36:34 följande:
    Fast, du, komigen nu. FL är ju värre än Hänt Extra vad gäller lögner och påhitt. Helt ärligt, 95% av alla trådar är, är fabulerade från början till slut.
    OK, då vet jag det. Då tar jag dina inlägg med en nypa salt...
  • Brumma
    Sanaria skrev 2016-02-16 20:35:31 följande:

Men i den andra tråden som handlade om en knäpp bonusmamma, där vill jag minnas att du trodde att det nog var barnen som hade hittat på allt. Jag har läst mååånga inlägg av dig, och i din värld är det ALLTID biomamman som är konstig och gör fel och bonusmamman som är normal och gör rätt. Det kan väl inte vara möjligt att det alltid är så. Snarare skulle jag tro att det finns knäppisar i  båda "lägren".

Nej.

Jag skrev att OM barnen hade hittat på det för att göra mamma till viljes var det en sak. Men om det däremot var sant så skulle hon naturligtvis agera. Jag påpekade att det INTE var ok att tvinga någon att kalla ngn mamma mot ens vilja. Att det INTE var ok att tvinga någon att sova i ens rum. Att det INTE var ok att ta saker någon gjort till någon anan. Att det INTE är ok att färga håret mot någons vilja.

Ken ja, jag ifrågasatte då det fanns ett flertal saker som inte stämde överens och jag påpekade att det var flera saker mamman inte hade med att göra.

Nej. Jag tycker inte att bonusmammor automatiskt gör rätt eller att mammor gör fel. Jag utgår från vad som står och försöker tänka bortom själva prefixet (bonus/bio). Däremot brukar jag ifrågasätta påhopp på TS enbart för att de är just bonusmammor. Biomammor får sälkan den påhippen när de ställer samma frågor. Om du missat det så tror jag du har lite svårt att läsa utan förutfattade meningar.

Självklart finns det knäppaste i båda lägren. Vilket jag även brukar påpeka.
  • Anonym (Bio)
    Anonym (Konstigt) skrev 2016-02-16 20:39:08 följande:

OK, då vet jag det. Då tar jag dina inlägg med en nypa salt...

Jag är en av de som sitter och fabulerar kring känsliga ämnen. Kanske rent av är jag som startat denna tråd.
  • Brumma
    Anonym (Bio) skrev 2016-02-16 20:21:37 följande:

Allt jag menar är att en ÅSIKT kräver INSIKT!

Det hon skriver om är hörsägen. Hon har inte bevittnat detta själv.

Sedan kan det mycket väl vara som hon skriver, kanske till och med värre. Men det kan vara totalt överdrivet av hemma särbo också - kanske till och med helt utan sanningshalt.

Var skriver TS att hon inte själv tagit del av det hon beskriver?

Sedan är det självklart att man kan bli orolig för hur barn har det av saker den ena föräldern berättar.

Tar du förcgivet att din sambo, din nästa vän, din mamma förmodligen/kanske ljuger? Eller tar du det de säger för sanning? Iallafall om det inte låter speciellt otroligt med tanke på vad du själv har för insikt gällande frågan/personen det handlar om?

Självklart skall man tänka kritiskt, men vad säger att TS inte gjort just detta?

Min fråga kvarstår. Varför tar man för givet att en person hittar på/ljuger/ blivit förs bakom ljuset (alltså inte har ngt kritiskt tånkande) bara för att hon är bonusmamma?
  • Anonym (Fia)
    Sanaria skrev 2016-02-16 20:35:31 följande:
    Japp, det är Brumma i ett nötskal det.
  • Brumma
    Anonym (Fia) skrev 2016-02-16 21:18:30 följande:

Vad bra att andra vet bättre än man själv vad man tycker.... ;)
  • Brumma
    Anonym (Fia) skrev 2016-02-16 21:18:30 följande:

PS. Du får gärna länka till trådar där jag hållt med bonusmamman enbart för att det varit en bonusmamma och inte för andra orsaker... Eller där jag tycker att biomamman gör fel pga att hon är mamma... För du måste ju ha vissa i åtanke?
  • Sanaria
    Brumma skrev 2016-02-17 06:38:59 följande:
    PS. Du får gärna länka till trådar där jag hållt med bonusmamman enbart för att det varit en bonusmamma och inte för andra orsaker... Eller där jag tycker att biomamman gör fel pga att hon är mamma... För du måste ju ha vissa i åtanke?
    Men herregud, du vet väl med dig själv att du alltid försvarar bonusmamman. Du är alltid på bonusmammans sida, vad det än gäller. Kan du länka till en tråd där du håller med biomamman? Eller där du tycker att en bonusmamma har fel/gör fel?
Svar på tråden Elak biomamma