• Anonym (Orolig sambo)

överreagerar jag över hans ex?

Vet inte om det är jag som överreagerar..
    Över ett år har jag och min sambo träffats och då han har barn sedan tidigare så har mamman till barnet aktivt hållit koll på Facebook och instagram på mig. Vi gick inte ut med förhållande förrän drygt tre månader sedan och bor nu också ihop.
    Hon har hela tiden innan vart nyfiken på vårt förhållande men sedan jag och min dotter flyttade in så tycker jag hon börjat höra av sig mer.

Förståeligt för mig som har eget barn att man måste ha kontakt med den andra föräldern men det finns gränser.
    Dom pratar om annat än bara barnet. Tycker inte det hör till.
    Jag är svartsjuk sedan tidigare dåliga förhållanden.. Har en känsla av att hon är svartsjuk trots hon har ett förhållande så verkar hon bry sig mer om vårt förhållande än sitt eget.

Svartsjuk flickvän/sambo

• Svar på tråden överreagerar jag över hans ex?
  • Anonym (Emma)

De kanske är vänner? Trots allt har de ju haft ett liv ihop, då är det väl inte så konstigt att man om man inte är osams pratar ibland? Hur har han varit efter det tog slut mellan dem? Själv tyckte jag det kändes mycket enklare att prata med mitt ex efter han träffat en ny eftersom han trots att jag hade ny partner fortfarande hade känslor kvar. Hans nya är för mig helt irrelevant, däremot är det trevligt att kunna småprata lite om annat än barnen utan att det blir stelt. Slappna av!

• Anonym (Jag- biomamma)

Det bästa du kan göra- lägg ingen energi på det. Troligtvis är hon inte alls svartsjuk utan kanske bara genuint intresserad av vem du är som umgås med hennes barn och ex. Jag vet att när mitt ex hittade en ny var jag väldigt intresserad, men det var för att jag undrade hur förhållandet mellan vårt barn och hon var (jag litade inte riktigt på honom) och för att jag önskade honom all lycka och hoppades att han mådde bra. Hon blev otroligt svartsjuk, och jag trodde att jag skulle dö av skratt när han berättade det för mig. För det gjorde han, av den korkade anledningen att han ville att jag skulle förstå. Han fattade inte att han hängde ut henne totalt. Jag kunde ju varit en riktig bitch och retat henne till max! Nu gjorde jag självklart inte det, men handen på hjärtat var jag frestad några gånger när han strulade med underhållet och samtidigt gick och köpte hund. Grrr...

I alla fall, det bästa är att inte säga något till honom. Bearbeta dina känslor och försök att stå utanför såna dåliga egenskaper som svartsjuka. Det leder inte till något gott. Hon är på utsidan, du är på insidan. Det är du som lever med honom! Tänk på det istället för ett fantiserat hot. Och sen tror jag faktiskt inte det är så många som drar upp barn och hem om man inte är helt säker på att man inte vill ha mer med den mannen att göra.

• Carambolan
    Anonym (Emma) skrev 2016-02-15 23:42:26 följande:

De kanske är vänner? Trots allt har de ju haft ett liv ihop, då är det väl inte så konstigt att man om man inte är osams pratar ibland? Hur har han varit efter det tog slut mellan dem? Själv tyckte jag det kändes mycket enklare att prata med mitt ex efter han träffat en ny eftersom han trots att jag hade ny partner fortfarande hade känslor kvar. Hans nya är för mig helt irrelevant, däremot är det trevligt att kunna småprata lite om annat än barnen utan att det blir stelt. Slappna av!

Håller med. Jag är vän med båda mina ex från vuxen ålder, trots att vi inte ens har barn ihop och alltså inte är tvungna att ha kontakt. Då har jag ändå varit ihop med min nuvarande i 11 år.

Ena exet pratar jag politik med, det är kul att munhuggas då vi båda jobbar inom den politiska sfären men befinner oss i olika block, till skillnad från min nuvarande som är i samma parti som jag. Mitt andra ex delar jag en fritidssysselsättning med (som även min nuvarande delar) så vi chattar då och då om sånt och ses ibland i sådana sammanhang.
  • Anonym (ja)

Jag och barnens pappa är jätte bra vänner. Vi pratar om ALLT och ofta. Vi kunde tyvärr inte leva tillsammans men han betyder fortfarande oerhört mycket för mig och han är en viktig del i mitt liv. Han nya fru har fått acceptera det ifrån början, vilket inte har vart några problem. Varken han eller jag är på nått sätt intresserad av att vara något annat än vänner.

Svar på tråden överreagerar jag över hans ex?