• mammaåten

Inleda ett tal på ett bra sätt?

Ja, då var det dags att ta tag i inledningen på mitt tal! Muntlig presentation på högskolan. 

Någon som har bra fantasi och är bra på att skapa inledning på ett tal? Har "mittendelen" klar. 

Vi har en kurs i presentationsteknik, så det viktigaste är hur talet är uppbyggt, vilket gör det ännu svårare (tycker jag).

Är det någon som har lust att hjälpa till får ni gärna skicka iväg ett PM så kan jag berätta mer vad talet ska handla om! :) 

• Svar på tråden Inleda ett tal på ett bra sätt?
  • Kjell2

Inled med någon händelse som är kopplad till mittdelen eller en retorisk fråga. Dvs full action direkt.

• Dr Nail

Tänk på retorikens grundpelare: etos, patos, logos. Vad tycker din publik om dig? Är du en stor auktoritet och en opinionsledare, när det gäller ditt ämne, som du ska tala om? Då kan du slå dem med logos direkt från början, och de kommer att lyssna. Annars behöver du först etablera lite etos, för att de ska ta dig på allvar. Berätta varför just du är så bra och kan så mycket om ditt ämne.

• sextiotalist

"Det har kommit på min lott att ..."
    "Det är för mig ett nöje att presentera"
    "Men vad trevligt att så många är här för att lyssna på vad jag kommer berätta om.."
    "Det här blir spännande och se om tekniken är med mig idag"
    "Hej, välkomna, jag heter NN och ska berätta om mitt arbete rörande"

• mammaåten
    Kjell2 skrev 2016-02-16 10:07:57 följande:

Inled med någon händelse som är kopplad till mittdelen eller en retorisk fråga. Dvs full action direkt.

Jag har funderat på en fråga. Men då är frågan vad man går vidare direkt efter frågan innan mittendelen kommer. 
  • mammaåten
    Dr Nail skrev 2016-02-16 11:39:52 följande:

Tänk på retorikens grundpelare: etos, patos, logos. Vad tycker din publik om dig? Är du en stor auktoritet och en opinionsledare, när det gäller ditt ämne, som du ska tala om? Då kan du slå dem med logos direkt från början, och de kommer att lyssna. Annars behöver du först etablera lite etos, för att de ska ta dig på allvar. Berätta varför just du är så bra och kan så mycket om ditt ämne.

Ja, det lär bli ethos ur det perspektivet tror jag. Visserligen är jag mer påläst om ämnet  än alla dem då jag arbetar där. 

Värt att nämna är kanske att jag innan den här kursen alltid undvikit att stå och pratat framför alla då jag tycker det är skitjobbigt att stå själv där framme. Så vill ha något som inte krävs extremt mycket mod men ändå ger en bra början :)

Svar på tråden Inleda ett tal på ett bra sätt?