• TreSolrosor

boktips till 3-åring sökes

Hej alla!

Jag har en son på 3 år som år inne i en lite stökig period.. Han har fått syskon, vi har flyttat etc + den vanliga trotsen kring 3 år har gjort att han är bråkig och stökig på förskolan bl.a. Handlar förmodligen mycket om otrygghet och svårt att uttrycka sina känslor.

Jag undrar om nån har något bra boktips kring detta ämne, som kan läsas för barnet ska nämnas. Böcker som hanterar ämnet känslor etc.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden boktips till 3-åring sökes
  • tundra

Naku, nakuu, nakuuu av Nanoy Rafael.
    Väldigt fin. Eventuellt lite mkt text för en 3åring men det är ju individuellt.
    Man kan ju läsa historien lite kreativt.

• TreSolrosor
    tundra skrev 2016-02-16 10:25:04 följande:

Naku, nakuu, nakuuu av Nanoy Rafael.
    Väldigt fin. Eventuellt lite mkt text för en 3åring men det är ju individuellt.
    Man kan ju läsa historien lite kreativt.

Tack! Ska kolla upp den :)
  • Carambolan

Jag gillar alla Vem-böckerna av Stina Wirsén. De tar upp känslosamma teman som ligger väldigt nära min treåring i alla fall. Kompisar, syskon, att vara bra eller dålig, vara ensam, vara annorlunda, bråka, etc. Boktexten sätter inte ord på känslor så rakt ut, men det är väldigt lätt att prata om och kring bilderna och händelsena.

• Nukkumatti

Jag och barnen har älskat Emma-serien av Gunilla Wolde, flera av böckerna handlar om syskon t.ex Emma och lillebror, lillebror blir sjuk, Emma och dammsugaren. Vardagliga händelser där barnen känner igen sig och lagom med text även för yngre barn

Svar på tråden boktips till 3-åring sökes