• Anonym (arbetslös)

Har aldrig varit på intervju förut. Hjälp!

Jag har blivit kallad till en riktig anställningsintervju för första gången i mitt liv. Jag har ingen aning om hur jag ska förbereda mig, hurdana frågor dom kan tänkas ställa, vad som är "rätt" svar o.s.v. En väninna drog ett exempel där dom tagit upp exempel på fem olika situationer som kan uppstå och frågat hur man skulle reagera och bete sig i en sån specifik situation. Är det vanligt att sånt frågas? Jag är sämst på att vara kvicktänkt, det blir alltid "ööööhhh ingen aning" och att jag tänker i 5 minuter innan jag har ett svar eller en åsikt. Förstår ju att det inte går på en intervju...

• Svar på tråden Har aldrig varit på intervju förut. Hjälp!
  • Stårschan

Grattis till intervjun! Var ärlig. Vad som är "rätt svar" hänger ju helt och hållet ihop med vad det är för typ av tjänst och vad det är för typ av person de är på jakt efter. Undvik att verka fnittrig eller överdrivet tokförtjust, utan var vänlig och hövlig och svara så rakt och ärligt du kan på de frågor de ställer. Ta i hand och ha ett fast handslag. Lycka till!

• Anonym (Man)

Ta det lungt:)

Förbered dig på vad dina styrkor o svagheter är, det kommer dom vilja veta. Sen kanske dom frågar vad du haft för arbetsupogifter tidigare-men det är ju inte svårt att svara på.

Det är mest sånt, resten är lite fikasnack.

Öva med nån som låtsas intervjua dig?

• GHopper

Fundera lite på hur du skulle svåra på frågor som dessa:

- Var ser du dig själv om 5-10 år?

- Vad är din största styrka? Vad är din största svaghet?

- Vad är dina förväntningar på jobbet?

- Vad kan du tillföra på arbetsplatsen?

- Varför ska de anställa just dig?

Jag har varit på en del intervjuer och även varit med och intervjuat på en del intervjuer. Frågor av den typen från HR och chefer är ganska vanliga.

• Anonym (arbetslös)
    Stårschan skrev 2016-02-16 16:23:41 följande:

Grattis till intervjun! Var ärlig. Vad som är "rätt svar" hänger ju helt och hållet ihop med vad det är för typ av tjänst och vad det är för typ av person de är på jakt efter. Undvik att verka fnittrig eller överdrivet tokförtjust, utan var vänlig och hövlig och svara så rakt och ärligt du kan på de frågor de ställer. Ta i hand och ha ett fast handslag. Lycka till!

Tack! Du har ju helt rätt.. Fnittrig, bra att du nämnde det. Jag är en sån som skrattar när jag är nervös! Har inte tänkt på att det kan uppfattas som negativt faktiskt. Har mer tänkt att jag skakar ju inte av skräck och pratar tyst som en mus i alla fall..
    Anonym (Man) skrev 2016-02-16 16:24:29 följande:

Ta det lungt:)

Förbered dig på vad dina styrkor o svagheter är, det kommer dom vilja veta. Sen kanske dom frågar vad du haft för arbetsupogifter tidigare-men det är ju inte svårt att svara på.

Det är mest sånt, resten är lite fikasnack.

Öva med nån som låtsas intervjua dig?

Tack för tipsen, ska försöka hitta nån att öva med! Kan behövas :)
    GHopper skrev 2016-02-16 16:30:43 följande:

Fundera lite på hur du skulle svåra på frågor som dessa:

- Var ser du dig själv om 5-10 år?

- Vad är din största styrka? Vad är din största svaghet?

- Vad är dina förväntningar på jobbet?

- Vad kan du tillföra på arbetsplatsen?

- Varför ska de anställa just dig?

Jag har varit på en del intervjuer och även varit med och intervjuat på en del intervjuer. Frågor av den typen från HR och chefer är ganska vanliga.

Jättebra tips, tusen tack! Svåra frågor att komma på svar på genast, så det ska jag absolut förbereda mig lite på.
  • Anonym (Tips)

Innan jag var på intervju googlade jag runt och hittade massa förslag på frågor som kan komma på intervjuer, så testa det och förbered dig.

Sen kan det också va bra att läsa på om företaget/organisationen så att du kan vinkla dina svar till att passa in hos dem :) Ser alltid bra ut om man kan lite om företaget också! Läs även annonsen igen för att se vilka kvalifikationer/egenskaper de söker och tryck på dem.

Lycka till!

• Alexi

Hälsa ordentligt! Ta rejält i hand, titta i ögonen. Om det är flera vid intervjun, titta på olika när du pratar. Ta det lugnt.

• GHopper

Kom på några typiska intervjufrågor till.

- Ge ett exempel på något du gjort som du är stolt över. Där kan svaret vara nästan vad som helst som visar att du tar ansvar och har lite driv. Vet inte alls vad du har för bakgrund (misstänker att du inte jobbat innan eftersom du aldrig varit på intervju) men det kan vara en kurs som du tycker du presterade bra på, engagemang i någon förening, att du är duktig på någon idrott eller musikinstrument. Så det måste inte vara jobbrelaterat.

- Ge ett exempel på något som inte gick så bra, och berätta hur du löste situationen. Här kan det kanske vara ett grupparbete där det varit samarbetsproblem men du styrt upp eller något sådant.

Som andra sagt, hälsa ordentligt med ett lagom fast handslag och ögonkontakt. Ett död-fisk-handslag ger inget gott intryck.

Och lycka till! Glömde säga det innan.

• Egon den stora

Som det är sagt innan så läs på ordentligt om företaget, det ger ett bra intryck.

Svara sakligt utan att överdriva, det är så jobbigt med folk som tror att dom kan allt,eller tvärt om folk som inte tror att dom kan något alls.

Svar på tråden Har aldrig varit på intervju förut. Hjälp!