• Gingerpool

Höstbebisar efter IVF 2016

Jag har i all min neurotiska härlighet äntligen ett ultraljud imorgon. Så jäkla oroad att de inte ska ha några livstecken där inne. :(

• Gingerpool
    Pusheen skrev 2016-04-27 22:18:05 följande:
    Jag känner likadant. Jag har mitt på fredag. Har nästan ångest för det. Börjar nästan gråta när jag tänker på det. Livrädd för vad det kommer visa, främst för att det skulle vara dött.

Stort lycka till imorgon! Håller tummarna för dig.
    Tack för tumhållningen! (Jewel, du med!)

Det gick finfint idag! Så HIMLA lättad. Maken dansade precis tillbaka till jobbet, så glad han är att allt verkar bra och att jag inte är ett enda svart orosmoln just nu!
  • Gingerpool

Jag har RUL 26 maj, men min BM har bokat in mig för att försöka höra hjärtljud den 6 maj också! Det gjorde mig glad att hon försöker vara tillmötesgående med min oro.

Är det någon som tecknat gravidförsäkring? Jag gjorde det igår, men den kickar inte in förrän i början av veckan 23.

• Gingerpool
    Amie77 skrev 2016-04-29 15:23:00 följande:
    Kommer att fixa med sånt efter RUL iom att den inte gäller ändå.

Pusheen: Så härligt! Grattis!
    För mig är det mer att om det dyker upp något på en undersökning nu som påverkar senare så täcks det inte av försäkringen om den inte tecknades innan det kom fram. Om jag förklarar skitdåligt så är det för att jag har feber. :D
  • Gingerpool
    Amie77 skrev 2016-04-29 21:22:23 följande:

Verkar som att vissa saker ersätts innan v 22. Men tecknar nog inte förrän alldeles inna RUL i så fall.

Så kan man ju absolut göra - jag är mest seg att komma till skott och försäkringen gäller inte förrän den är betald, så jag kommer säkert vara närmre v20 när jag kommit så långt iaf. :D Valde Länsförsäkringars betalvariant, vi tecknade ändå nya livförsäkringar i samma veva.
  • Gingerpool

Här är det också gymnastik där inne nu, tror jag. Började häromdagen (18+4) och det är mellan kvart i nio och kvart över nio på morgonen som det är fullast rulle. Känns mest när jag ligger still och känner efter, så jag missar säkert rörelser under dagen i stort.

• Gingerpool
    jewel skrev 2016-05-27 18:35:15 följande:
    Har ju glömt säga GRATTIS! :)
    Tack! :D
    Det sparkas verkligen hejvilt där inne sedan 19+4, varenda dag är det någon som knör runt i magen. <3
  • Gingerpool

Vi behöver inte beställa förrän någongång i augusti vad gäller vagn. 8 veckor leveranstid om man inte skulle ha någon specialbeställning med Custom färger på tyg/läderdetaljer. Så jag har parkerat det på "saker att göra på semestern"-listan.

• Gingerpool

Jag hade betydligt högre BMI än 25 och har inte gått upp mer än ett kilo (vilket jag lätt kan pendla mellan två timmar så det säger inte så mkt) men jag lägger det på att vi knubbon ofta inte behöver gå upp så mycket under en graviditet. Att ha lagt på sig 3-4 kg i fostervatten och vattenvikt i sig själv är ju inte ovanligt halvvägs! Tänk på att dricka mycket, det sätter fart på kroppens "vattenomsättning" och kan hjälpa till att driva ut lite av all vätska vi samlar på oss i värmen och med hormonerna.

• Gingerpool

Fick mitt intyg på MVC typ i vecka 25 kanske. Har fortfarande inte fått arslet ur och skickat in det dock.

• Gingerpool

Denna IVF-bebis föddes den 8/9 drygt fem veckor för tidigt. Min magkänsla sa att det var en liten tjej där inne och det var det också! Nu vilar vi på neo några dagar till innan vi förhoppningsvis får åka hem!

• Gingerpool

Tack för alla fina grattis för vår lilltjej!
    Hon vägde nästan 2700 gram fast hon var så tidig och igår var BVC här och det har tagit 2 veckor men nu har hon passerat sin födelsevikt.

De här 14 dagarna har varit minst sagt omtumlande men vi börjar hitta våra rutiner och nu vaknar hon av sig själv och vill ha mat - något som underlättar enormt! Att mata en prematur med mild gulsot som hellre sover än överlever är inte jättekul. ;)

• Gingerpool

Hon är vår första efter två tidiga missfall, tredje gången gillt alltså! Vi har faktiskt 3 syskonförsök kvar i frysen men lite lugnar vi oss! ;)

Hon var 34+4 när hon föddes, så på inget sett extrem prematur men de blir ju ändå känsligare för vikttapp osv. Vi bodde en vecka på neonatalen innan vi fick åka hem, och med deras hjälp så gick hon aldrig ner mer än ca 5% av kroppsvikten. Vi har sett det som en enorm fördel att ha deras hjälp men det var också underbart när vi äntligen fick åka hem, utan hemsjukvård dessutom.

Igår kom våra katter hem... de är inte så imponerade av sin nya "lillasyster" ännu. :D

• Gingerpool

Jag som födde i vecka 34 hann liksom aldrig shoppa det jag hade tänkt till min BB-väska så här kommer mina "har hemma"-tips:

Flip-flops, (mentalt var det tufft för mig att annars ställa mig i en dusch där man vet att alla innan en kissat och blött, även om de städat ordentligt)

Långa linnen med tunna axelband, (då blev amningslinnen mer eller mindre överflödiga, använder samma vanliga limmat fortfarande)

Gravidtrosor a'la "över hela magen" (så slapp jag deras nättrosor men hade något som höll bindorna bra på plats och inte klämde åt någonstans)

Mjukisbyxor (hade fyra par och blev kvar på neo en vecka... Så skönt att känna mig som mig. Jag övergav sjukhusets långskjorta första dagen vi vaknade på Karolinska)

Schampo och balsam och TVÅL (lactacyd hade jag, det använder jag alltid på hela kroppen hemma)

Snacks, även om de inte går åt under förlossningen är det hemskt gott dagen efter. ;)

• Gingerpool

Följer er här varje dag även om jag är "klar"! (Läste att man måste vänta tills barn nr 1 är ett år gammalt innan man får köa för syskonförsök! Och sen är det ett års väntetid minst tydligen. Kul.)

• Gingerpool

Tack för alla glada tillrop, här hemma går det superfint. Lilla fröken har några riktigt knöliga timmar på kvällen just nu men annars är hon nöjd när hon är vaken och sover fortfarande mest. Vi har haft lite amnings-knöl men hon går upp bra i vikt på bara amningen så det är mer en parantes. Man blir väldigt populär tillfälligt när man får barn, men vi har kunnat undvika rusningen eftersom hon kom så tidigt. En månad är hon idag! (Men fortfarande inte 40 veckor... Galet!)

Vi har blastos i frysen, tre stycken. Så det är därför det blir sådan väntetid, vi slipper gärna börja om med hormonsprutor om det går. Just nu kostar det 11 000 kr att göra ett återinförande med frysisar när man betalar själv. Men det betyder att vi nästan kan göra tre syskonförsök innan vi är uppe i kostnaden av ett privat IVF från "scratch" så att säga.

Man får väl se, det kan ju plötsligt ta sig av sig själv också! Det hände en av mina vänner precis. 4 år och flera IVF för första barnet och sedan tog andra barnet på första försöket. Nu har jag iaf långt bättre förståelse för min egen kropp. T.ex en sådan sak att jag har ägglossning på dag 16 eller 17, aldrig tidigare. Det visste jag inte förut så kanske är det att vi aldrig lyckats pricka in. Vi har ingen riktig orsak till att det inte funkat, nämligen.

• Gingerpool
    jewel skrev 2016-10-08 13:32:03 följande:
    Så härligt att allt går bra trots lite amnings-knöl. Ja tänk att hon redan är en månad, tiden går fort!

Om ni gärna vill sätta in era blastisar tidigare borde de väl kunna transporteras till en privat klinik? Vi använde frysta spermier som frystes in 2011 både när dottern blev till o nu denna graviditeten. Denna gången skickades några strån med spermier från Sahlgrenska (där vi gjorde IVF 2012) till den privata kliniken. Om ni vill sätta igång tidigare än om två år alltså. Men som du säger kan det ju vara kul att testa själva ett tag kanske. Vill ni gärna få barn tätt? 
    Jag är inte så superung ändå (32) och känner att det vore trevligt med inte så mkt mer än 2 år mellan barnen. Samtidigt så är det ju så att man måste hinna förtränga de tre första månaderna MED en bebis innan man börjar försöka med nästa. ;)

Vi ska inte ha fler än två så jag hoppas vi ska orka med det, vi får se! Tiden får utvisa. Försöker att ta reda på fakta, men mest njuter vi av vår lilla tjej, det är liksom prio nu. :)
  • Gingerpool
    Libra1 skrev 2016-10-13 00:54:46 följande:

Är fortfarande i latensfasen men får ondare och ondare. Värkar var 4:e minut. Men tror det lär dröja lite. Behöver inte åka hem iaf. Skönt det!!! CTG varannan timme så känns tryggt! :)

Hoppas allt går fint för er! <3
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016