• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

Libra1 skrev 2016-09-19 18:44:55 följande:

Ikväll ligger jag på prenatal. Har mycket sammandragningar som gör ont så blev lite orolig att det är på g. 34+6 idag. Nu kommer de inte att stoppa det om han vill ut. Nervöst!!! :)

Håller tummarna för att lillebror stannar kvar lite till! Men i vecka 36 behöver ni ju knappast oroa er ändå!

Jag har nog glömt bort att  berätta att vi fick en TUL förra veckan då lillasyster varit lite sisådär med rörelser emellanåt. Allt såg bra ut: så skönt att veta att flödesmätning gjorts så att moderkaka och navelsträng är okej. Hon ligger på lite mer än -1 på kurvan för storlek, men det gjorde storebror också = vi gör inte stora barn helt enkelt, haha. Och BM såg hår på huvudet också. :D
  • Amie77

Jag har idag plockat fram storebror 50/56-låda och sorterat ut sånt jag minns att jag inte använt så mycket och sånt som ser mer utnött ut än jag tänkte mig att det var då det packades iväg för över 2,5 år sedan (väck med de kläderna!). Så smått allt är!! Särskilt de små sockarna som ändå kommer att åka av konstant.

Funderar ev på att köpa till något fint i stl 50 att ha som "hem från BB"-kläder. Eftersom lillasyster är på samma kurva som storebror som vägde bra precis 3000gr då hans föddes och var 48 cm lång så tänker jag mig att det blir ett antal veckor med 50-kläder i alla fall så det känns inte jätteonödigt. (Dessutom kommer hon ju att komma 2-7 dagar innan BF så kommer inte att hinna jäsa på sig, haha.)

• Amie77
    lallallalla skrev 2016-09-20 18:51:10 följande:
    Åhh, bebis kläder. <3 Vi lät storasyster 4,5 år köpa nya hem-från-BB-kläder. Det kändes lite mysigt att lillasyster får nånting nytt hon också. Jag får nästan lite dåligt samvete att hon får ärva allt hon ska ha. Hihi.. fast hon bryr sig nog inte. Begagnat är ju ofta mjukt och skönt också. :)
    Tänker likadant: jättebra med begagnat (och så mysigt att plocka med dem nu och minnas), men kul att köpa 2-3 nya plagg också! Sedan så lär hon få en massa storlek 62/68 i gåva (det fick storebror mest av) så något nytt 50 och något nytt 56- plagg känns kul att köpa.
  • Amie77

Så kul med en uppdatering, Gingerpool!! Vilken vecka+dag föddes hon i? Hade ni syskon sen tidigare, sådant har jag börjat glömma bort?

Så skönt att allt börjar fungera mer naturligt kring matningen också och vilken tur att hon hade att ta av! :)

Åh, det är så spännande nu med alla bebisar som är på G. Visst att det är 2-3 veckor innan det kör igång på riktigt, men sen lär det bli intensivt! :)

• Amie77

Jag är på 32+4 idag och har alltså 51 dagar kvar till BF. Men då jag fått beviljat snitt så vet jag att det är högst 49 dagar kvar.

• Amie77
    irrbloss_83 skrev 2016-09-22 11:42:20 följande:

Vad roligt att höra att allt gick bra trots att hon var lite ivrig på att få komma ut, Gingerpool. Här är det v 33+0 idag, alltså 49 dagar kvar enligt alla apparna. Men jag är ju rätt övertygad om att han blir sen, dels pga ärftlighet (jag föddes i BF +14 efter igångsättning) och pga att jag fortfrande knappt känner sammandragningar. Kan räkna på en hand de gånger jag känt nån SD under graviditeten. Än så länge känns det ok om han blir sen, men jag skulle gärna slippa igångsättning...

Jag hade extremt sällan sammandragningar med mitt första barn, precis som denna gång, men han kom på 38+4 eller möjligen 38+5. Så det behöver nog inte betyda någonting. :)
  • Amie77

Vår tar det hittills bra, 3 år gammal. Han vill lyssna på magen och pratar om lillasyster ganska mycket. Det jag har märkt som visar att han kanske inte är heeeelt övertygad är att han inte vill att syster ska få hans spjälsäng (som stått framme i 3 år, men använts av honom kanske två månader sammanlagt då han var under halvåret) och han vill inte att syster ska få den stol som han haft hittills heller.

I övrigt är det, hittills!, lugnt.

• Amie77

Igår var jag på BM-besök vecka 34. Mitt blodtryck fortsätter ligga på gränsen till för högt, men ingen åtgärd vid undertryck 85. Det är väl över 90 som anses för högt.

I övrigt bra hjärtljud och ett SF-mått på 33. Har sett en del säga att det är på normalkurvan för vecka 34, men också kanske en centimeter över normalkurva. Tycker att jag är mindre än med sonen i alla fall. Ska se om jag hittar de måtten nån dag, kan vara kul att jämföra.

• Amie77

Kan förresten konstatera att bebben haft huvudet neråt i minst ett par-tre veckor för mig (v 34 nu). Har känt rörelser på samma ställe i flera veckor (fötter under vänstra revbenen, händer långt ner) och på de senaste två ultraljuden har bebben haft huvudet nedåt. På senaste MVC-besöket så kände BM också efter bebisens position och hon sa att hon låg långt ner med huvudet  och djupt inne (hon fick trycka jättehårt för att känna).

Vet att de kan vända sig rätt tidigt så jag hoppas inte att detta är en indikation på ett bebis som föds i 37+nånting eller så. Vill ju klara mig till snitt i vecka 39+?. :D

• Amie77

Beklagar att din bästa kompis dog på ett sådant plötsligt och fruktansvärt sätt! Jag visste inte att blodförtunnande kunde ge sådana biverkningar.

Skönt dock att veta att du snart har din bebis hos dig! Lycka till med kejsarsnitt och nytt "mammaskap". :)

Angående Babysense: Vi hade i storebror en bebis som hatade att sova själv. Verkligen hatade. Alltså hamnade han i vår säng och ligger där än idag. Vi ska försöka få honom att sova i eget rum från och med denna vecka, men det får vi se hur det går med. (Jag tycker dessutom att det är så mysigt att ha honom där!)

Men återigen: Babysense. Kan den användas om bebisen samsover? Finns det något andningslarm som kan det?

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016