Nån som kan tolka hur gravt synfel detta är? Nån optiker här?
Höger: -5,75, astigmatism: -1,75
Vänster: -6,25, astigmatism: -1,50
Hur dåligt ser en person med detta synfel?
Och vad räknas egentligen som blind? Har noll koll på det.
Är inte expert och har motsatt synfel själv. Har dock familjemedlemmar med liknande synfel. Med den graden av närsynthet så ser man väldigt dåligt på avstånd. Kan inte se ett ansikte några meter bort, är osäker på hur nära det måste komma. Kan troligen läsa utan glasögon men måste hålla boken väldigt nära. Behöver få synen korrigerad (med glasögon eller linser) för att fungera alls.
Om man är blind ser man inte alls och det hjälper inte med glasögon. Man kan även ha en synnedsättning som innebär att man inte kan få synen helt bra på ett eller båda ögonen, oavsett vilka glasögon man har. Då kan man tala om tex 50% syn.
Har en son som är översynthet/långsynt o låg på +15 o ser bara suddigt utan glasögon, ett a4 papper med normalstor text va bara svarta suddiga fält, ha glasögon hela tiden o kommer alltid få ha.
AntR att det är likadan skala för - skalan
Jag har ungefär samma synfel, detta är en rätt bra visualisering
http://www.saludalia.com/Uploads/saludalia.com/Imagenes/miopia.jpg
Har en son som är översynthet/långsynt o låg på +15 o ser bara suddigt utan glasögon, ett a4 papper med normalstor text va bara svarta suddiga fält, ha glasögon hela tiden o kommer alltid få ha.
AntR att det är likadan skala för - skalan
Jag har -7 och är astigmatiker. Utan mina linser och glasögon är jag helt lost, men skulle inte säga blind. Jag ser ljus och former och har svårt med avstånd (har olika grad astigmatism på ögonen, beror nog på det).
Visst kan det kännas kämpigt ibland men livet funkar fint med linser ändå. Funderar på operation i framtiden.
Jag har -7.5 och -8.5 och kraftig astigmatism. Jag ser absolut ingenting (färgade fält) utan glasögon eller linser.