• sobrio88

Använda app som grafritande räknare??

Hej. Jag håller på att läsa in matematik 2b på komvux. Nu har jag kommit till dom grafritande uppgifterna. Måste man köpa en grafritare eller kan man ladda ner en app med grafritare på telefonen och få använda på prov?

Tacksam för snabbt svar för jag läser på distans så har inte möjlighet att fråga någon lärare :)

• Svar på tråden Använda app som grafritande räknare??
  • My Sigma

Grafrutande räknare telefonen är praktiskt men till proven får du givetvis inte använda den. På en del skolor finns låne-räknare till prov men det kan vara svårt att använda en modell som man inte haft förut.

Men behövs verkligen grafritande till Matte 2b? Om du inte vet om ska läsa mera matte sen kanske du kan löpa en enklare räknare som har potenser och logaritmer men ej grafritande. Kostar typ en hundring och duger fint till de lägre kurserna.

• sportpappa

Börja med att rita graferna för hand. Jag är tveksam till om du behöver någon grafritande räknare på den nivån.

Om du ska köpa en miniräknare så kolla vilka som är godkända att använda på prov. Köp en sån. Om det finns krav på att använda grafritande räknare så köp i så fall en först då och kolla att den är godkänd för prov.

• MyDestiny

Du behöver bara graf funktion om du vill ha högsta betyg i ma2. För godkänt så klarar du dig utan. App i mobil är ej tillåtet under provskrivning.

• sportpappa

Risken med miniräknare och grafritare är att man bara matar in allt utan att tänka själv. Det är få uppgifter som kräver så avancerade verktyg.

MyDestiny skrev 2016-02-17 14:38:11 följande:

Du behöver bara graf funktion om du vill ha högsta betyg i ma2. För godkänt så klarar du dig utan. App i mobil är ej tillåtet under provskrivning.

Jag förstår inte hur betyget kan avgöras av huruvida man har en grafritande räknare eller inte. Får man betyg i hur man använder ett verktyg? Det är ju kunskapen inom matematik som ska betygsättas.
    Jag kan däremot förstå att det kan underlätta vissa uppgifter eftersom man inte behöver tänka lika mycket själv, men då skulle en grafritare snarare ge ett lägre betyg...
Svar på tråden Använda app som grafritande räknare??