• Anonym (PMS?)

Escitalopram- har du testat det? Se hit, snälla!

kära någon, fick du verkligen SSRI mot PMS? Vad är det för fel på dagens läkare?!!

SSRI är inga mediciner att leka med, den kan förstöra hela ditt liv och ge dig fler besvär än det du har och tar man den under lång tid(som mig) så blir det nästan omöjligt att sluta.

Jag ill verkligen inte skrämma dig men läs om din medicin på FASS och googla om det så kommer du förstå vad SSRI är. Hoppas verkligen du inte väljer att bli offer till läkemedelsindustrin.

• Anonym (PMS?)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2016-02-18 10:40:25 följande:
    Min sambo kom hem igår och såg tabletterna. Han sa att jag absolut inte ska ta dem. Det är samma tabletter han fick när han blev svårt sjuk och därmed deprimerad, han var helt förstörd av de tabletterna. Sov i flera dagar och förvandlades till ett monster i princip. :/
    Känner igen mig i det din sambo upplevde. Förutom det blev jag likgiltig, aggressiv, känslokall och fick massa andra somatiska symptom som jag ej förstod att det berodde på medicinen tyvärr. Sjukt att en miljon i Sverige tar dessa mediciner och det mest sjuka är att man medicinerar barn som är så små som 5 år gamla med dessa mediciner!!!!!

Tack och lov hann du inte bli ett offer för dessa mediciner. Lev nu ditt liv sunt och googla om egenvård av PMS besvär, finns massor av bra effektiv hjälp att hitta. Lycka till!
  • Anonym (PMS?)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2016-02-18 11:38:40 följande:
    Ja, likgiltig blev han också och aggressiva. Han som annars alltid är lugn. Hur går det för dig nu?

Går du fortfarande på dess preparat? Hur känner du dig?

Tack så mycket för tipset!
    Ja jag tar dem fortfarande tyvärr, försökt sluta men gick aldrig, varje gång jag slutar blir jag nästan gränspsykotisk, får ångest av typ allting, något som jag aldrig haft innan SSRI insättningen.

Tar dock låg dos nu bara som "underhåll".

• Anonym (PMS?)
    Anonym (psyk) skrev 2016-02-18 11:51:48 följande:

Men oj sådana drastiska svar du fått. Väldigt många människor äter ssri-preparat och är väldigt bra hjälpta av dem. 

Barn ner till 5 år, ja kanske, men det måste vara väldigt väldigt ovanligt. Vi utreder vår 13-åring för depression och det är mycket mycket tveksamt om de vill sätta in tabletter eftersom det inte är ordentligt studerat exakt hur de fungerar på barn och tonåringar. 

Hur som helst, jag har ätit Citalopram 40 mg i början på min depressionsbehandling. Mig hjälpte de inte, jag behövde snri. Detta är 10 år sedan och jag äter fortfarande snri, och har god kontakt med öppenpsyk. Jag över åren har jag lärt mig att väldigt många blir hjälpta. Har man sedan en depression har de absolut bäst effekt ihop med samtal.

Jag jobbar även inom psykiatrin och har samma erfarenhet från jobbet. Visst det passar inte alla. Men att förvandlas till ett monster är nog en extremt liten risk. 

Jag tycker att du ska prova om du har fått dem ordinerade, tänk om de fungerar. Annars är det bara att lägga av. 10mg är ingen hög dos. 

Ja man märker att du jobbar inom psykiatrin...! Vad baserar du ditt rekommendation på? Och vadå "tänk om den funkar"? Jobbar du inom psykiatrin så bör du ju veta vad SSRI är och hur farliga de är.

Av de som du nämner blir "hjälpta" av SSRI så är 75% placebo enligt FASS.

Likgiltighet, som är en listad biverkning i FASS, uppfattas tyvärr av många som "effekt" och inte en bieffekt. Vissa blir alltså likgiltiga och inte bryr sig om något vilket gör att ångest och depression trängs bort och då tror man att medicinen har hjälpt!!! Samtidigt som man får andra biverkningar som både är kortsiktiga och långsiktiga. 

Och jag hoppas erkligen inte du medicinerar din 13 årig son med dessa "mediciner". Försök istället hitta orsaken till hans depression!!!

Förstår verkligen inte att du kan tänka dig medicinera honom när du själv jobbar i psykiatrin och vet hur det egentligen är, eller vet du kanske inte?

Svar på tråden Escitalopram- har du testat det? Se hit, snälla!