Inlägg från: Lisasmor |Visa alla inlägg
  • Lisasmor

Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?

Jag gjorde snitt med första barnet pga sätesbjudning. Lugn och fin upplevelse utan komplikationer. Två år senare födde jag andra barnet vaginalt efter igångsättning i v.42+1. En jättehäftig, men betydligt mer ansträngande, upplevelse. Väldigt nöjd med båda mina förlossningar men ville gärna föda vaginalt och är glad att jag fick möjligheten till det den här gången. En anledning är tex att jag mycket möjligt vill ha fler barn och inte begränsas av "onödiga" skador på livmodern.

Jag var också orolig för livmodersruptur innan min förlossning, särskilt eftersom det blev igångsättning (vilket rejält ökar riskerna). Finns rätt mycket information på näten om VBAC som det kallas när man föder vaginalt efter KS, läs på och diskutera risker/ fördelar med din BM. Lycka till!

• Lisasmor
    calabalic skrev 2016-02-18 23:58:33 följande:
    Till mig sa läkaren att de i vårt landsting inte gör igångsättning på personer som gjort snitt tidigare. Hade du extra kontroller/bevakning under förlossningen pga ökade risken? Fick du välja själv om du ville göra snitt igen eller inte?

Jag har funderat lite på varför min första hamnade i säte egentligen, om det finns en orsak så att även nästa hamnar så. Men han låg i rent säte (dubbelvikt) redan i v.20 såg vi på RUL och sen låg han kvar så. Låg din första i säte tidigt? Vände sig din andra i god tid före förlossning?
    Med första gjorde jag UL i v.32 pga lågt sittande moderkaka och då låg dottern dubbelvikt i säte. Jag tror hon hade legat så ett bra tag för alla sparkar var på samma ställe sedan många veckor. Hon rörde sig inte från det läget sen och gick inte att vända. Med 2:an gjorde jag också UL i v.32 för att kontrollera läget och sonen låg då med huvudet ner. Vände sig inte heller efter det och hade legat så länge, med tanke på hur jag hade känt sparkarna.

Efter mitt KS kunde läkaren inte se nån förklaring till varför det var sätesläge. Min teori är att min livmoder är smal och avlång: som bebisen ligger i typ v 25 ligger den sen kvar pga att den har svårt att få plats att vända sig. Hade moderkakan lågt med 1:an också, vilket kan ha påverkat då det blir mindre plats för huvudet där nere.

Jag bor i Sthlm och här var det inget snack om att jag inte skulle bli igångsatt. De använde däremot inte cytotec för att sätta igång mig, vilket jag förstår inte rekommenderas för igångsättning efter snitt pga att man kan få väldigt starka värkar. Jag hade ingen extra bevakning, men de var noga med att det skulle vara värkpauser så livmodern fick vila.

Jag hade säkert kunna få snitt direkt om jag hade velat. Hade säkert också fått snitt relativt enkelt om förlossningen hade blivit utdragen med pinvärkar. Nu gick allt på 13 timmar, så det räknas som normalt för en förstföderska. Jag kände mig inte orolig för livmodersruptur under själva förlossningen, hade annat att tänka på ; )
  • Lisasmor
    Miracle2015 skrev 2016-02-19 08:57:49 följande:

Ang igångsättning efter snitt. Man sa till mig att värkstimulerande dropp inte kunde ges pga av att jag snittats förut. Så man försökte sätta igång förlossningen genom att föra in. Kateter med ballonger" i livodermunnen. Så man är alltså ganska begränsad i vad/ hur man kan göra igångsättning när man blivit snittad innan.

Fast jag fick värkstimulerande dropp efter att ballongkatetern hade ramlat ut och de hade tagit hål på hinnorna. Var då öppen 4-5 cm. Hade dropp tills jag var öppen 7 cm ungefär, sen stängdes det av. Verkar vara olika i olika landsting.
Svar på tråden Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?