Inlägg från: Miracle2015 |Visa alla inlägg
  • Miracle2015

Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?

Snittad två ggr akut. Första förlossningen värksvag, igångsättning funkade inte. 72 timmars pinvärkar och öppen 4 cm. Var i v 43. Det blev ett planerat akutsnitt eftersom inget hände trots dropp, hinnorna tagna.

Andra barnet föddes 13 år senare, dec-15. Jag ville absolut prova och se om jag kunde komma igång i värkarbete, så jag var inte alls inne på snitt, ville inte alls planera det. I v 40+ gjordes 2 igångsättningsförsök som jag inte svarade på alls. Efter 48 timmars försök att kicka igång min kropp lägger sig bebis plötsligt i tvärläge och då blev det ett akut snitt.

Om jag får fler barn måste jag snittas planerat i god tid då livmodern är ärrig och tunn, upptäcktes nu vid andra snittet. Så det var tur att bebisen la sig på tvären, det hade kunnat bli allvarliga komplikationer vid en vaginal förlossning.

• Miracle2015

Tror inte du alls ska jämföra dig med mig, bli inte rädd! Orsaken varför min livmoder såg/ser ut så vet man inte men det finns stora sammanväxningar. Hela bakre delen av livmodern är sammanvuxen med buken bl.a. Något hände efter första snittet och mina äggledare växte ihop också. Det var egentligen det enda jag visste för det har man sett i utredning för 11 år sedan. Blev helt enkelt intr gravid med barn nr 2 och detta var orsaken. 13 år senare blev jag spontant gravid trots allt, men då visste ju varken jag eller läkarna hur det såg ut inne i buken. Mitt fall är inte normalfallet, så försök att inte oroa dig!

calabalic skrev 2016-02-19 00:14:14 följande:

Oj var din livmoder ärrig och tunn trots att det gått 13 år efter förra snittet?! Och jag som bara kommer ha 13 månader mellan mina snitt.. Vet de nåt varför din livmoder blivit så, hade vävnader växt samman eller nåt? Tog det lång tid för dig att återhämta dig, sluta blöda och ha ont efter första snittet? Var det ett vanligt bikinisnitt utan komplikationer? Ursäkta många frågor men nu blev jag lite nojig..

• Miracle2015

Ang igångsättning efter snitt. Man sa till mig att värkstimulerande dropp inte kunde ges pga av att jag snittats förut. Så man försökte sätta igång förlossningen genom att föra in. Kateter med ballonger" i livodermunnen. Så man är alltså ganska begränsad i vad/ hur man kan göra igångsättning när man blivit snittad innan.

Svar på tråden Ni som gjorde snitt med 1:a, blev det snitt även med 2:a?