• Carin86

hur länge vädra sängkläder

Hej

Okey jag erkänner direkt. Vi vädrar typ aldrig våra sängkläder eller prydnadskuddar. Men nu tänkte jag göra det. Hur länge ska jag ha dem ute? Några timmar? Över natten? Flera dygn? Måste kuddarna "hänga" en och en eller räcker det att jag slänger ner dem i en Ikeakasse och ställer på balkongen. Täcken och filtar kan jag hänga över balkongstolarna tänker jag...

• Svar på tråden hur länge vädra sängkläder
  • Stårschan

Några timmar blir väl bra om det är torrt och fint väder. Du vill inte ha sängkläderna ute så länge att de blir fuktiga och råa, vilket man kan råka ut för om man glömmer dem ute för länge och så blir det väderomslag med regn eller dagg som sänker sig.

Jag skulle hellre lägga kuddarna fritt (om det går) än att knöla ner dem i en IKEA-kasse. Om du har en äldre balkong har du kanske en sån där mojäng på väggen som man kan fälla ut och sedan hänga galgar på. Svårt att förklara, men det brukar vara som en metallskena som är 30-40 cm. På en sån kan man hänga en kjolgalge som man har nypt fast två kuddar i.

Men det här är ju ingen vetenskap. Använd ditt sunda förnuft och eget goda omdöme, och känn dig nöjd med att du kommer till skott och vädrar till slut.

• Carin86

Idag är det med andra ord ingen ide. Snöblaskig och dant. Jag förstår precis vad du menar med hängare. Fanns en sån här innan de gjorde om fasaden. Men jag förstår ändå inte riktigt hur jag ska hänga kuddar på galgar? :)

• Stårschan

Vänta tills det är vackert väder, och så hänger du täckena över balkongräcket och lägger kuddarna på stolarna.

• Aniiee

Egentligen är det där med att bädda sängen kontraproduktivt. Vill man ha en fräsch säng med så lite kvalster som möjligt ska man dra av täcker och hänga upp det på vädring över dagen, inne räcker, ute är trevligt, om vädret tillåter. Även kuddar bör ligga ute i solen en kvart då och då, så blir de "piggare".

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden hur länge vädra sängkläder