• OroligPappa

Varannan vecka

Har en fråga bara: Vi har varannan vecka och det har aldrig varit några problem. Nu fick jag ett mail att från måndag ska grabben bo heltid hos henne utan mitt tillkännagivande, det bara är så enligt henne. Jag har sagt jag hämtar på måndag.

Vart ska jag vända mig om det blir strul?

Har hon rätt att bara bestämma rakt upp å ner bara?

• Svar på tråden Varannan vecka
  • LillaLoppi

Har ni inget avtal så kan hon det.

Lika mycket som du kan hämta barnet på måndag.

Men man bör kanske undvika att ha dragkamp om barnet.

• OroligPappa

Vad hjälper avtalet?

Ska jag lägga mig platt å bara skita i allt? Jag vill undvika dragkamp!

LillaLoppi skrev 2016-02-18 08:40:03 följande:

Har ni inget avtal så kan hon det.

Lika mycket som du kan hämta barnet på måndag.

Men man bör kanske undvika att ha dragkamp om barnet.

• OroligPappa

Har dessutom ett mail från henne att vi kör på varannan vecka från augusti förra året.

OroligPappa skrev 2016-02-18 09:17:19 följande:

Vad hjälper avtalet?

Ska jag lägga mig platt å bara skita i allt? Jag vill undvika dragkamp!

• Annelie 76

Familjerätten i första hand för att komma överens om ett avtal. Funkar inte det så är det stämma inför tingsrätt som gäller.

• OroligPappa

Tack för konkret svar! Äntligen någon som förstår. Kan man göra en anmälan dit?

Har tyvärr inget förtroende kvar för familjerätten längre.

Annelie 76 skrev 2016-02-18 09:21:15 följande:

Familjerätten i första hand för att komma överens om ett avtal. Funkar inte det så är det stämma inför tingsrätt som gäller.

• SupersurasunkSara

Du måste nog gå via familjerätten först innan du kan stämma henne. Annars ror jag de bara hänvisar e dit först iaf.
    Är det någon särskilt person där som du misstror eller ä missnöjd med så kan du kräva att få någon annan alt anmäla om något fel begåtts eller om du blivit bemött på ett otrevligt sätt.

Hur gammalt barnet är spelar också in. Eller snarare hur moget, barn ska alltid lyssnas på men det blir inte alltid så som barnet vill.
    Går barnet i skolan är det klokt att låta barnet tala med skolkuratorn. Denne står på barnets sida och kan bättre bedöma (än du och mamman) om det är barnet som vill bo bara hos mamma eller om det är mamman som vill och barnet gör henne till viljes.

Mailet kan ju ses som en överenskommelse/ett avtal mellan er och den kan hon inte bryta utan ditt medgivande så ta med det till famrätten. Det är ju dock frivilligt så vägrar mamman komma dit är det tingsrätten du får vända dig till.

• Griseknoen35

Kontakta en advokat och ta det där ifrån. Men försök samtidigt med familjerätten, det ser bra ut.

• OroligPappa

Har ett domslut från tingsrätten att vi ska ha växelvis boende från 2007.

Han är nio år kan tilläggas och har sina bröder hos mig, alltså en annan mamma.

• OroligPappa

Advokat behöver jag inte, kan föra min talan på egen hand.

Griseknoen35 skrev 2016-02-18 10:29:34 följande:

Kontakta en advokat och ta det där ifrån. Men försök samtidigt med familjerätten, det ser bra ut.

• LillaLoppi
    OroligPappa skrev 2016-02-18 10:31:48 följande:

Har ett domslut från tingsrätten att vi ska ha växelvis boende från 2007.

Han är nio år kan tilläggas och har sina bröder hos mig, alltså en annan mamma.

Man får inte växelvis boende på en nyfödd.
Svar på tråden Varannan vecka