• Anonym (Ont!)

Ryggskott!!

För en vecka sen fick jag jätteont i ryggen. Var hemma och vilade i tre dar, och det gick över. Hade pyttelite känningar, men kunde leva normalt. Trodde jag. Igår lyfte jag min fyraåring och kände väl att det inte var helt okej, men tänkte inte mer på det.

Inatt vaknade jag av att jag bytte ställning och fick extremt ont. Mycket värre än förra gången. Tar mig inte upp utan hjälp alls nu. Att byta ställning gör ont, tom att andas är smärtsamt. Om jag ligger heeelt stilla är det okej, men all rörelse får mina ögon att tåras.

Ska jag ringa läkare? Vad kan de göra, utöver att ge smärtstillande? Måste man isf ta sig till vårdcentralen eller kan de skriva ut nåt per telefon? Jag kan nämligen definitivt inte ta mig nånstans, vore väl ambulans i så fall, och det änns överdrivet.

Hur kan jag undvika detta i famtiden? Typ sjukgymnast?

• Svar på tråden Ryggskott!!
  • Anonym (Osteopat)

Hej!

Jag skulle gått till en osteopat el naprapat.

Något som är väldigt effektivt mot ryggskott är även bindvävsmassage, man börjar då behandla magen (ofta sitter det väldigt mycket spänningar på framsidan) detta bör hjälpa.

Kolla i området där du bor om det finns någon av dessa ovan som kan komma hem till dig. Ring runt och se om det är möjligt.

Läkaren kan nog inte göra mer än att skriva ut smärtstillande men om du behöver sjukskrivas så behöver du ju ett intyg därifrån.

• Anonym (Ont!)

Tack för tipsen. Ska kolla upp det.

Behöver inget sjukintyg, är föräldraledig. Har givetvis skaffat barnvakt till ungarna nu.

• MajaMaria79

Jag säger som lowhanna de där övningarna hjälper verkligen. Och så ska man komma ihåg att röra på sig, det hjälper också. Att ligga och vila sig frisk tar längst tid

• Anonym (Ont!)

Tack, det låter bra! Just nu kan jag verkligen inte röra mig (tror jag ska svimma av smärta) men så fort det mest akuta lagt sig så ska jag göra övningarna.

• Heranell

Naproxen tycker jag funkar bra som smärtstillande vid ryggskott. Då kan du vara uppe och röra dig så att du inte stelnar till allt för mycket.

• mamaleona

Du behöver fysioterapi, muskelrelaxerande medicin o värkmedicin. Löns absolut att ta sig till en läkare för dokumentationens skull samt för remiss till fys o muskelrelaxerande.  Konservativt behandlas dom om det går o tar tid. För 2 år sedan hade jag diskbråck o var sjukledig 6 VECKOR. På 17 dygn sov jag högst 1,5h i streck tack vare mycket medicin. Det var bland de värsta jag upplevt. Slapp (krävde) rätt fort på magnetröntgen där det  konstaterades diskbråck mellan L4-L5. McKenzie övningar löns att träna flera ggr dagligen men dom får du av fyssen o är lite olika beroende på var skadan ligger vilket du får veta via magnet. Så - det löns absolut att komma in i rullorna i vården, det ena behövs för det andra vilket behövs för det tredje liksom.

Svar på tråden Ryggskott!!