• Alexi

Huvudvärk i flera dagar, massör, naprapat eller kiropraktor

Nu är jag inne på fjärde dagen med huvudvärk. Trots stretchning, massage av min man, massor med huvudvärkstabletter osv. Vill gärna söka hjälp då det känns som att det behövs något proffs som löser upp spänningar eller låsningar eller vad det nu är.

Vad går ni främst till med sånt här, massör, naprapat eller kiropraktor och varför?

• Svar på tråden Huvudvärk i flera dagar, massör, naprapat eller kiropraktor
  • milli79

Jag skulle valt osteopat el naprapat tror det ger bäst effekt eller kanske bindvävsmassage.

• sportpappa

Min primära lösning på alla problem med spänningar, huvudvärk, smärta och liknande är att träna. Styrketräning, löpning och cykling. Idag hade jag en dag med huvudvärk hela dagen. Körde lite hemmaträning och värken försvann nästan direkt.

Massör, naprapat och kiropraktor går lite in i varandra men har olika fokus. Massör jobbar med musklerna, naprapat med att återställa normal rörelse i leder och rygg, kiropraktor med ryggen.
    Jag har gått hos naprapat några gånger då jag fått en del problem med nacke och rygg. Gissningsvis på grund av på tok för mycket datortid eftersom jag är programmerare.
    Jag valde naprapat för det inkluderar både massage och "kotknäckning".

Ett alternativ du inte tar upp är sjukgymnast. Min sambo går ibland hos en och det kostar bara 80 kr. Den sjukgymnasten är ansluten till Försäkringskassan och då blir det tydligen så billigt.

• Alexi
    Pes anserinus skrev 2016-02-18 20:27:43 följande:
    Hej,
    VG läs min tråd som jag nyligen postat. Tror det kan hjälpa dig
    Och hur menar du att jag ska hitta den tråden...
  • Alexi
    sportpappa skrev 2016-02-18 21:16:40 följande:
    Min primära lösning på alla problem med spänningar, huvudvärk, smärta och liknande är att träna. Styrketräning, löpning och cykling. Idag hade jag en dag med huvudvärk hela dagen. Körde lite hemmaträning och värken försvann nästan direkt.

Massör, naprapat och kiropraktor går lite in i varandra men har olika fokus. Massör jobbar med musklerna, naprapat med att återställa normal rörelse i leder och rygg, kiropraktor med ryggen.
    Jag har gått hos naprapat några gånger då jag fått en del problem med nacke och rygg. Gissningsvis på grund av på tok för mycket datortid eftersom jag är programmerare.
    Jag valde naprapat för det inkluderar både massage och "kotknäckning".

Ett alternativ du inte tar upp är sjukgymnast. Min sambo går ibland hos en och det kostar bara 80 kr. Den sjukgymnasten är ansluten till Försäkringskassan och då blir det tydligen så billigt.
    Jag tränar regelbundet, styrketräning och stationsträning och sånt. Jag har mindre huvudvärk sen jag började men det men sen ibland händer det här att det blir en ruskigt envis grej. Hade huvudvärk under jullovet också i ca en vecka. Och då gick jag och tränade typ dag tre och det hjälpte inte.

Har bokat en kiropraktor tills imorgon nu, finns en nära jobbet som jag tycker är bra. Sen har jag massagetid nästa vecka också så då kan det ju bli lite extra bra. Nu är jag så grymt less på den här huvudvärken!

Sjukgymnaster har jag faktiskt aldrig greppat poängen med, fattar inte vad de gör.
  • sportpappa
    Alexi skrev 2016-02-18 21:39:35 följande:
    Sjukgymnaster har jag faktiskt aldrig greppat poängen med, fattar inte vad de gör.
    En sjukgymnast eller fysioterapeut tar reda på vilka besvär du har och behandlar dig utifrån det. Massage är en vanlig behandlingsform. Ofta får man ett träningsprogram som ska hjälpa dig att förebygga framtida problem eller för att arbeta bort de aktuella problemen.
    Så jag skulle säga att en sjukgymnast är den man går till först om man inte riktigt vet vad som är problemet. Sen en kiropraktor eller naprapat. Sist en massör eftersom sjukgymnaster och naprapater ger massage när de behandlar. En kiropraktor kan säkert ge massage också. 
  • Alexi
    sportpappa skrev 2016-02-18 22:19:38 följande:
    En sjukgymnast eller fysioterapeut tar reda på vilka besvär du har och behandlar dig utifrån det. Massage är en vanlig behandlingsform. Ofta får man ett träningsprogram som ska hjälpa dig att förebygga framtida problem eller för att arbeta bort de aktuella problemen.
    Så jag skulle säga att en sjukgymnast är den man går till först om man inte riktigt vet vad som är problemet. Sen en kiropraktor eller naprapat. Sist en massör eftersom sjukgymnaster och naprapater ger massage när de behandlar. En kiropraktor kan säkert ge massage också. 
    Hmm, jag går till massör regelbundet, en kiropraktor eller naprapat ca varje år och en sjukgymnast var senast för 20 år sedan...
  • Pes anserinus

Förlåt mig Alexi. Jag är helt ny här och trodde man kunde hitta trådar genom att klicka på profilen. Mitt uppenbara svar till dig är att söka en sjukgymnast för dina besvär. Har du gått till kiropraktor i dina dagar så gå gärna in på min tråd som heter "kiropraktor" och delge dina upplevelser av behandlingen

• Pes anserinus

Massage är sällan använt som en sjukgymnastik intervention. Däremot bedömer dem ditt besvär utifrån vetenskaplig kunskap sk evidensbaserat arbete.

Svar på tråden Huvudvärk i flera dagar, massör, naprapat eller kiropraktor